Oferent – Mennica Polska – zaproponował realizację przedsięwzięcia za 348,4 mln zł, podczas gdy warszawski Zarząd Transportu Miejskiego zaplanował przeznaczenie na nie 315,5 mln zł, czyli o przeszło 30 mln zł mniej. To może oznaczać, że nowy, innowacyjny system sprzedaży biletów miejskiej komunikacji, który miał Warszawiakom zaoferować przede wszystkim wygodę w płatnościach za przejazd oraz zoptymalizowanie kosztów podróży, opóźni się. Podpisanie umowy z wykonawcą systemu, planowane wcześniej na drugi kwartał 2025 r., staje się mało prawdopodobne. Chyba, że inwestor zdecyduje się na dołożenie brakujących milionów.
Przetarg organizowany był w systemie dialogu konkurencyjnego. Zgłosiło się do niego pięć firm zainteresowanych budową systemu. Okazało się jednak, że francuskie Conduent Business Solutions, Cubic Transportation Systems z Wielkiej Brytanii, konsorcjum kierowane przez Orange Polska oraz konsorcjum z liderem Mera Serwis nie zdecydowały się na przedstawienie oferty.
Warszawski System Biletowy ma być prosty oraz intuicyjny
Nowy Warszawski System Biletowy ma zupełnie zmienić system opłat za przejazdy. Ma być prosty oraz intuicyjny. – Obecny system już się zestarzał. Chcemy, żeby nowy był nowoczesny i łatwy w używaniu przez pasażerów – deklarował ZTM w ubiegłym roku, gdy jeszcze rozmawiał z potencjalnymi wykonawcami. Jako przykład takich zmian podawał wdrażane systemy płatności na Śląsku i Pomorzu. Ten pierwszy objął jedną z największych sieci publicznego transportu miejskiego w Europie - 56 gmin, po których podróże umożliwia 1,8 tys. pojazdów. Z kolei za opłaty w pomorskim transporcie metropolitalnym odpowiada system biletowy Fala, który ujednolicił ceny za bilety komunikacji miejskiej oraz wprowadził innowacyjną formę płacenia za przejazdy.
Czytaj więcej
Majówka przyniosła mieszkańcom Szczecina droższe bilety miejskiej komunikacji. Przeszło 40-procen...
Planowany system dla Warszawy ma sprawić, że pasażer nie będzie musiał kupować biletów w automacie biletowym lub innym punkcie sprzedaży. Zamiast kasować tradycyjny bilet, na ekranie nowego kasownika zaznaczy ten wybrany lub liczbę biletów i zapłaci za przejazd kartą płatniczą, smartfonem lub smartwatchem z uruchomioną funkcją płatniczą NFC. Bilet zostanie natomiast przypisany cyfrowo do użytego nośnika.