Reklama

Miasta bez kolei są wykluczone komunikacyjnie. Ale sytuacja powoli się poprawia

Po ponad 30 latach przerwy do niemal 60-tysięcznej Łomży w przyszłym roku mają wrócić pociągi pasażerskie. Ale inne miasta podobnej wielkości muszą jeszcze poczekać.

Publikacja: 07.05.2025 14:50

Chcemy, aby mieszkańcy mogli jak najszybciej skorzystać z powrotu pociągów – deklarował w Łomży mini

Chcemy, aby mieszkańcy mogli jak najszybciej skorzystać z powrotu pociągów – deklarował w Łomży minister infrastruktury Dariusz Klimczak

Foto: ministerstwo infrastruktury

Prawie 60-tysięczna Łomża to dziś jedno z największych miast w kraju pozbawionych dostępu do kolei pasażerskiej. Stacja w naszym mieście takie połączenia obsługiwała do 1993 roku. Ze względu na degradację sieci kolejowej, mniejsze zainteresowanie podróżnych i kwestie ekonomiczne, ostatni pociąg pasażerski odjechał w kierunku Ostrołęki 31 marca 1993 roku – wspomina Łukasz Czech z Urzędu Miejskiego w Łomży.

Ale mieszkańcy Łomży znowu będą mogli podróżować pociągami, do których mają wsiadać na nowoczesnej stacji. Pod koniec kwietnia przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych podpisali umowę za prawie 300 mln zł z wykonawcą prac na trasie Łomża–Śniadowo–Łapy.

Latami walczą o powrót pociągów

Starania o przywrócenie połączeń kolejowych władze miasta podejmowały od kilkunastu lat. Ale nie udawało się, bo na przeszkodzie stał brak środków na rewitalizację linii kolejowej.

W sierpniu 2022 roku ówczesny prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego podpisał w Łomży umowę na wykonanie studium wykonalności nowej trasy kolejowej, która miała poprowadzić z Ostrołęki przez Łomżę do Giżycka. To miała być kolej umożliwiająca szybki dojazd do Warszawy. Kolejny rząd plany zmienił, co wywołało protesty władz miasta.

Czytaj więcej

Drożeją bilety w miejskiej komunikacji. Podwyżki nawet o kilkadziesiąt procent
Reklama
Reklama

Niezależnie od tego poprzednie władze samorządy województwa podlaskiego podjęły działania, by zrewitalizować linię kolejową z Łomży do Śniadowa w ramach rządowego programu „Kolej+”. Umowa w tej sprawie właśnie została podpisana. Całkowity koszt realizacji inwestycji to ponad 290 mln zł. Pierwsze składy mają wyruszyć na trasę w przyszłym roku.

Po zakończeniu prac województwo planuje uruchomić cztery pary pociągów pasażerskich w ciągu doby. Przewidywany czas podróży ma wynieść około 1 godz. 20 minut.

Na przywrócenie pociągów pasażerskich czekają też inne miasta podobnej wielkości – choćby Jastrzębie-Zdrój, Bełchatów, Siemianowice Śląskie czy Pyskowice.

Ostatni pociąg pasażerski odjechał z Jastrzębia-Zdroju w 2001 roku. Likwidacja połączenia kolejowego nastąpiła z powodów ekonomicznych. – Nasze starania o powrót kolei pasażerskich do miasta trwają od 2013 roku. Cztery lata później sporządzono analizę dotyczącą odtworzenia linii kolejowej i połączenia Jastrzębia z Katowicami, w czasie przejazdu poniżej jednej godziny – mówi Jacek Stefaniak z Urzędu Miasta Jastrzębie-Zdrój.

Obecnie pomysł odtworzenia połączenia kolejowego Jastrzębia-Zdroju odbywa się w ramach dwóch niezależnie realizowanych projektów. Pierwszy z nich to budowa kolei dużych prędkości w ramach realizacji projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego, a drugi to uzupełnianie sieci kolejowej o połączenie Jastrzębia-Zdroju z Katowicami w ramach programu „Kolej+”. Na razie żaden z nich nie jest jednak realizowany. – Wykluczenie komunikacyjne Jastrzębia-Zdroju jest czynnikiem blokującym rozwój miasta w sferze inwestycyjnej, turystycznej i społecznej – uważa Jacek Stefaniak.

Czytaj więcej

Regionalne pociągi tańsze na majówkę
Reklama
Reklama

Ostatni pociąg pasażerski przyjechał do Siemianowic Śląskich w 1968 roku. – Informację o planach rozbudowy sieci kolejowej w regionie uzyskaliśmy kilka lat temu od Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, która w swojej strategii rozwoju uwzględniła rozbudowę Kolei Metropolitalnej – mówi Alina Kucharzewska, rzecznik UM w Siemianowicach Śląskich.

Zaplanowano połączenie, które wykorzystywałoby istniejącą infrastrukturę, a mianowicie linię kolejową nr 161 (Katowice Szopienice Północne–Chorzów Stary). Aktualnie linia ta służy wyłącznie do przewozów towarowych, a punkty obsługi pasażerskiej zostały zlikwidowane. – W układzie docelowym zaproponowane zostały połączenia Oświęcim–Mysłowice–Siemianowice Śląskie–Bytom–Zabrze–Gliwice, a także Katowice–Siemianowice Śląskie–Bytom–Tarnowskie Góry – mówi Alina Kucharzewska. I dodaje, że ostatnie rozmowy z GZM, która pilotuje cały projekt, odbyły się w zeszłym roku.

Na razie pracują nad studium

Największe szanse na w miarę szybkie przywrócenie pociągów pasażerskich ma Bełchatów, który połączenie kolejowe z Piotrkowem Trybunalskim utracił w latach 90. ub. wieku. – Władze miasta zabiegają o jego przywrócenie od 2020 roku w związku z projektem „Kolej+” – mówi Kryspina Rogowska, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Bełchatowa.

Zmodyfikowana i zelektryfikowana ma być linia kolejowa nr 24 na odcinku Piotrków Trybunalski–Bełchatów–Zarzecze (34 km) z ok. 7-kilometrowym wydłużeniem do Bogumiłowa. – Obecnie jest to na etapie projektowania. Umowa na prace projektowe i przyszły nadzór autorski podpisana została w lipcu 2023 roku. Jej wartość to 15,5 mln zł – mówi Karol Jakubowski z PKP PLK. Dokumentacja ma być gotowa w I kwartale 2026 roku, a prace budowlane zaplanowano na lata 2027–2029.

Czytaj więcej

CPK koryguje linię kolejową do granicy z Czechami

A co z połączeniami w innych miastach, podobnych do Łomży? Jak przypomina Anna Szumańska, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury, Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej+ do 2029 roku miał charakter konkursowy i to samorządy zgłaszały propozycje projektów inwestycyjnych linii kolejowych. – Nie zostały zgłoszone projekty dotyczące przywrócenia połączeń do Piekar Śląskich i Siemianowic Śląskich. A projekty dotyczące przywrócenia połączeń kolejowych do Jastrzębia-Zdroju oraz Bełchatowa są obecnie na etapie opracowania dokumentacji projektowej – przekazał nam resort.

Reklama
Reklama

Anna Szumańska dodaje, że „aktualnie dokonywany jest przegląd projektów w ramach »Kolei+«”. I nie są wykluczone zmiany w zakresie realizacji inwestycji i ich finansowania.

Transport
Od połowy grudnia pociągi pojadą inaczej. Kogo zmiany dotkną najbardziej?
Transport
Samorządy kupują autobusy. Będzie więcej elektryków
Transport
Buspasy już nie dla elektryków. Dziś decyzje podejmują władze lokalne
Transport
Nowe połączenia kolejowe z regionalnymi lotniskami? Jeśli będą pieniądze
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Transport
Rekordowy rok w inwestycjach tramwajowych w stolicy
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama