Będzie więcej linii tramwajowych w Polsce. Miasta inwestują w nowe trasy

Pięć firm chce wybudować nową trasę tramwajową w Poznaniu. Z kolei Warszawa przeznaczy ponad 100 mln złotych na wykup gruntów pod tramwaj na Gocław.

Publikacja: 20.03.2025 11:45

Miasta inwestują w tramwaje

Miasta inwestują w tramwaje

Foto: Adobe Stock

– Dzięki zmianie polityki finansowania samorządy otrzymają w tym roku niemal 25 mld zł. Skorzysta również stolica, dzięki czemu będziemy mieć więcej środków – m.in. na rozwój Warszawskiego Transportu Publicznego, w tym oczekiwaną trasę tramwajową na Gocław oraz potrzebne remonty istniejących torowisk – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.

Władze stolicy chcą przeznaczyć na ten cel dodatkowe 208 mln zł, z czego 108 mln zł na nabycie gruntów pod budowę trasy tramwajowej na Gocław.

Czytaj więcej

Rok 2024 był rokiem przełomu dla samorządów i ich władz

Tramwajem pojedziemy szybciej z Wildy i Dębca do centrum Poznania

Zbliża się rozpoczęcie drugiego etapu budowy trasy tramwajowej na ul. Ratajczaka w Poznaniu. Nowy odcinek będzie przebiegał od ul. Św. Marcin do węzła przy Nowym Rynku. Powstanie tam nie tylko nowe torowisko i przystanki, ale też gruntownie przebudowana zostanie ulica Ratajczaka. Poza tym zaplanowano drogi rowerowe, chodniki, infrastrukturę podziemną, oświetlenie, a także nową zieleń. W ramach prac pojawią się też oznaczenia dla osób z niepełnosprawnościami oraz mała architektura: ławki, kosze na śmieci, stojaki rowerowe.

Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie otworzyła nadesłane w postępowaniu przetargowym oferty. Zgłosiło się pięć firm i wszystkie mieszczą się w założonym budżecie. „Analizujemy i weryfikujemy dokumenty, by móc wyłonić najlepszą ofertę. Mamy satysfakcję z przeprowadzonego postępowania i złożonych ofert, ponieważ ul. Ratajczaka jest teraz jednym z naszych priorytetów. To właśnie ul. Ratajczaka jest elementem, który pozostawał konieczny do uzupełnienia w wielkiej przemianie centrum miasta” – przekazała spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Szacowany termin przekazania placu budowy to wakacje, ale spółka podkreśla, że rozpoczęcie prac jest uzależnione od terminu podpisania umowy z wykonawcą. W międzyczasie kontynuowane będą prace przygotowujące zieleń do przesadzeń. Nowa trasa połączy okolice przebudowanej ul. Św. Marcina z węzłem przy Nowym Rynku, na skrzyżowaniu ul. Królowej Jadwigi, Niezłomnych, Matyi i Wierzbięcic. Dzięki temu skróci się dojazd z Wildy i Dębca do centrum miasta.

Trasa będzie również stanowić dodatkową oś komunikacyjną w relacji południe–północ. Po wybudowaniu prawoskrętu dla tramwajów z ul. 27 Grudnia w ul. Mielżyńskiego w przyszłości umożliwi połączenie tramwajowe z Garbar w kierunku Naramowic.

Do tej pory powstało nowe torowisko na ul. Ratajczaka między ul. 27 Grudnia a ul. Św. Marcina, z przystankiem przy Bibliotece Uniwersyteckiej.

Czytaj więcej

Mniej papierowych biletów. Nowe technologie w komunikacji miejskiej

Warszawa: Tunel dla tramwaju przy Dworcu Zachodnim

Wielkim tramwajowym placem budowy jest Warszawa. Już w połowie przyszłego roku ma być gotowa pierwsza podziemna trasa tramwajowa w stolicy. Podziemny przystanek tramwajowy znajdzie się obok wejścia na Dworzec Zachodni i będzie połączony przejściem podziemnym. Stąd tramwaj pojedzie tunelem o długości około 500 metrów pod parkiem Pięciu Sióstr. Wyjazd z tunelu znajdować się będzie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. Przy ul. Szczęśliwickiej znajdzie się pierwszy przystanek naziemny na budowanej trasie. Następnie pobiegnie ona między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. aż do ul. Grójeckiej, gdzie powstanie węzeł rozjazdowy, pozwalający tramwajom skręcać w kierunku Centrum, Okęcia lub pętli Banacha.

Nowa trasa tramwajowa o długości 1,6 km (w tym 500 metrów w tunelu) pozwoli szybciej i wygodniej dojechać do Dworca Zachodniego. Czas przejazdu z ul. Grójeckiej wyniesie zaledwie 5 minut, a z Metra Politechnika – kwadrans.

Docelowo wygodne skomunikowanie z Dworcem Warszawa Zachodnia otrzymają również mieszkańcy Woli, Wilanowa i Bemowa, gdy powstanie cała magistrala tramwajowa z Woli przez Ochotę, Mokotów do Wilanowa.

Czytaj więcej

Tramwaj do Wilanowa już wozi pasażerów. Przyspiesza budowa kolejnej trasy

Miasto kupi grunty pod tramwaj na Gocław

W tym roku ma być gotowa linia tramwajowa na ul. Rakowieckiej w Warszawie. Powstaje na odcinku między Aleją Niepodległości a ul. Puławską. Koszt inwestycji to 63,8 mln zł netto (78,6 mln zł brutto).

Jest też szansa, że niedługo ruszy budowa zapowiadanego od lat przez władze Warszawy tramwaju na Gocław. Miasto ma już pieniądze na zakup gruntów pod jego budowę – 108 mln zł. Kilka dni temu radni przegłosowali autopoprawkę budżetową na wniosek prezydenta Rafała Trzaskowskiego. Według planów władz miasta łączna długość trasy na Gocław ma wynosić ok. 3,6 km, z czego ok. 2,6 km stanowi zielone torowisko.

Oprócz samego torowiska powstanie m.in. sześć zespołów przystankowych, most tramwajowo-pieszo-rowerowy oraz trzy kładki pieszo-rowerowe nad Kanałem Wystawowym. Posadzonych zostanie ponad 300 drzew i liczna zieleń niska.

Harmonogram zakłada uzyskanie decyzji umożliwiających rozpoczęcie robót budowlanych do 2027 r. Po zakończeniu prac (ok. 2030 r.) przejazd tramwajem całej trasy do stacji metra Centrum zajmie około 20 minut.

We Wrocławiu do 6 kwietnia trwają konsultacje w sprawie tramwaju na Psie Pole. W grę wchodzą dwa warianty przebiegu trasy. W obu wariantach trasa ma po blisko 6 kilometrów długości i 12 przystanków. Budowa ma kosztować ponad 800 milionów złotych.

– Dzięki zmianie polityki finansowania samorządy otrzymają w tym roku niemal 25 mld zł. Skorzysta również stolica, dzięki czemu będziemy mieć więcej środków – m.in. na rozwój Warszawskiego Transportu Publicznego, w tym oczekiwaną trasę tramwajową na Gocław oraz potrzebne remonty istniejących torowisk – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.

Władze stolicy chcą przeznaczyć na ten cel dodatkowe 208 mln zł, z czego 108 mln zł na nabycie gruntów pod budowę trasy tramwajowej na Gocław.

Pozostało jeszcze 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
W miastach potrzebne są tramwaje dwukierunkowe i niskopodłogowe
Transport
Tychy budują rowerową autostradę do Katowic
Transport
Agresja w komunikacji publicznej. Pasażerowie są coraz bardziej nieobliczalni
Transport
Masowa awaria autobusów wodorowych w Poznaniu. Diesle znów na ulicach
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Transport
Startuje nowy sezon rowerowy w Polsce. Jakie zmiany przygotowały władze miast?