W województwie śląskim powstaną dziesiątki kilometrów nowych tras rowerowych

Do kolejnych inwestycji rowerowych szykują się Katowice. Jeszcze w lutym ruszy warta blisko 4 mln zł budowa nowej drogi dla rowerów w Szopienicach, łącząca ulicę Brynicy z Sosnowiecką.

Publikacja: 24.02.2025 14:47

Velostrada połączy Katowice z Tychami

Velostrada połączy Katowice z Tychami

Foto: Andrzej Jackowski, PAP

Rozpoczął się także przetarg, którego celem jest zaprojektowanie odcinka od Ronda Kani do ulicy Chorzowskiej. W planach na najbliższe tygodnie jest uruchomienie postępowań przetargowych na projekty kolejnych trzech dróg rowerowych.

Nowe ścieżki rowerowe w województwie śląskim: Nie chodzi tylko o rekreację

To kolejne przedsięwzięcia mające sprawić, by drogi rowerowe nie spełniały jedynie funkcji rekreacyjnej, a stawały się też elementem zrównoważonego miejskiego transportu. W ostatnich 10 latach Katowice wybudowały przeszło 55 kilometrów infrastruktury rowerowej wartej ok. 70 mln zł. Tylko w 2024 r. miasto zainwestowało w jej rozwój blisko 29 mln zł. Środki te przeznaczono m.in. na budowę pierwszej na terenie regionu velostrady. - To nie tylko nowe drogi rowerowe, ale też infrastruktura towarzysząca, jak stojaki rowerowe czy samoobsługowe stacje napraw, poprawiające komfort i bezpieczeństwo poruszania się po mieście rowerem. To też zachęta dla mieszkańców do częstszego korzystania z tego najbardziej ekologicznego środka transportu – mówi prezydent Katowic Marcin Krupa.

Czytaj więcej

Będzie 11 strategii dla turystyki. Na liście: rowery, konie, seniorzy i młodzież

Planowane trzy nowe drogi rowerowe mają znacznie ułatwić poruszanie się rowerem po mieście. Pierwsza z nich to licząca ok. kilometra trasa wzdłuż ulic Pukowca i Żeliwnej, która połączy istniejącą sieć dróg rowerowych północno-wschodnich dzielnic miasta z popularnym ośrodkiem rekreacyjnym Bugla. Kolejna to rozbudowana trasa w dzielnicach Piotrowice – Ochojec oraz Ligota–Panewniki, gdzie niemal dwukilometrowy odcinek prowadzić będzie wzdłuż ulic Armii Krajowej i Piotrowickiej, od skrzyżowania ulic Armii Krajowej i Jankego do skrzyżowania Piotrowicka – Słupska – Poleska. Wreszcie trzeci projekt dotyczy budowy drogi dla rowerów i pieszych w rejonie ul. Szadoka, który umożliwi połączenie z trasami rowerowymi nr 2 i 122, przebiegającymi w tym rejonie, a także z nowym przystankiem kolejowym, jaki powstanie w ramach przebudowy linii kolejowej E65.

Velostrada połączy Katowice z Tychami. W przyszłości również z Sosnowcem?

Duże przedsięwzięcie przygotowuje także Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM). To budowa velostrady nr 3 mającej połączyć Katowice z Tychami. W końcu ubiegłego roku wybrano firmę do opracowania szczegółowej koncepcji technicznej trasy. Ta metropolitalna droga rowerowa, łącząca oba miasta, będzie liczyć docelowo niemal 11 km i połączy je w sposób optymalny. Dotychczas na tej trasie nie powstało połączenie dla rowerzystów, a jazda rowerem po zatłoczonej drodze krajowej 86, prowadzącej w Beskidy, jest niemożliwa. Katowicki odcinek ma liczyć ok. 6 km (docelowo 8 km), a tyski – 3 km. Większość trasy ma przebiegać w linii prostej i można będzie ją pokonać w ciągu godziny.

45 kilometrów nowych tras rowerowych powstanie na Podbeskidziu.

W planach jest również m.in. velostrada z Katowic do Sosnowca, mająca liczyć prawie 10 km i biec od katowickich Bulwarów Rawy w okolicy ul. Bankowej, przez tereny na wschód od drogi ekspresowej S86, aż po centrum Sosnowca. W maju 2022 r. 11 gmin regionu podpisało porozumienie dotyczące także innych tras: łączących Katowice z Mysłowicami oraz Sosnowiec z Dąbrową Górniczą.

Na południu województwa śląskiego 45 kilometrów nowych tras rowerowych powstanie na Podbeskidziu. Będą budowane wokół Jeziora Żywieckiego i Jeziora Międzybrodzkiego za pieniądze z funduszy unijnych. Wart 177 mln zł projekt, mający promować zeroemisyjną mobilność, finansowany jest głównie z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji w ramach programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027. Prace nad budową tras rozpoczną się w 2025 r., a ich zakończenie planowane jest na 2026 r. Pierwsze przetargi zostały już uruchomione, rozpisała je gmina Łodygowice. Pierwszy dotyczy budowy drogi pieszo-rowerowej wzdłuż brzegów Jeziora Żywieckiego, w miejscowości Zarzecze. Drugi – budowy na tej trasie obiektów inżynieryjnych.

Czytaj więcej

Aleksandra Dulkiewicz: Spodziewamy się w Gdańsku dużej liczby turystów rowerowych

Z kolei na północy regionu porozumienie dotyczące budowy dróg rowerowych zawarli samorządowcy z Częstochowy i okolic. W regionie powstanie trasa nr 609, która będzie miała 101 km na terenie subregionu, a także trasa nr 6 licząca 52 km. Pierwszy projekt ma rangę regionalną obejmując województwa: śląskie, małopolskie i łódzkie. Przebieg trasy ma prowadzić przez gminy: Blachownia, Częstochowa, Kamienica Polska, Kłobuck, Konopiska, Lipie, Myszków, Opatów, Poczesna, Popów, Poraj, Wręczyca Wielka i Żarki. Z kolei trasa nr 6 jest trasą krajową biegnącą równoleżnikowo przez obszar całego kraju, łącząc województwo dolnośląskie, opolskie, łódzkie, świętokrzyskie, mazowieckie oraz lubelskie. Jej przebieg na mapie Subregionu Północnego wyznaczono przez gminy: Blachownia, Częstochowa, Kruszyna, Mykanów i Rędziny.

Transport
Podróż na szelkach. Samorządy kupują nowe trolejbusy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao S.A. uruchomił nową usługę doradztwa inwestycyjnego
Transport
Ruszył największy w Polsce system solarnych biletomatów
Transport
Zwolniło tempo inwestycji w miejskie autobusy elektryczne
Transport
Komplikacje z nowym systemem biletowym dla Warszawy
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Transport
Miasta bez kolei są wykluczone komunikacyjnie. Ale sytuacja powoli się poprawia
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont