Rozpoczął się także przetarg, którego celem jest zaprojektowanie odcinka od Ronda Kani do ulicy Chorzowskiej. W planach na najbliższe tygodnie jest uruchomienie postępowań przetargowych na projekty kolejnych trzech dróg rowerowych.
Nowe ścieżki rowerowe w województwie śląskim: Nie chodzi tylko o rekreację
To kolejne przedsięwzięcia mające sprawić, by drogi rowerowe nie spełniały jedynie funkcji rekreacyjnej, a stawały się też elementem zrównoważonego miejskiego transportu. W ostatnich 10 latach Katowice wybudowały przeszło 55 kilometrów infrastruktury rowerowej wartej ok. 70 mln zł. Tylko w 2024 r. miasto zainwestowało w jej rozwój blisko 29 mln zł. Środki te przeznaczono m.in. na budowę pierwszej na terenie regionu velostrady. - To nie tylko nowe drogi rowerowe, ale też infrastruktura towarzysząca, jak stojaki rowerowe czy samoobsługowe stacje napraw, poprawiające komfort i bezpieczeństwo poruszania się po mieście rowerem. To też zachęta dla mieszkańców do częstszego korzystania z tego najbardziej ekologicznego środka transportu – mówi prezydent Katowic Marcin Krupa.
Czytaj więcej
Ten rok chcemy poświęcić na przygotowanie dziesięciu strategii dla dziesięciu rodzajów turystyki...
Planowane trzy nowe drogi rowerowe mają znacznie ułatwić poruszanie się rowerem po mieście. Pierwsza z nich to licząca ok. kilometra trasa wzdłuż ulic Pukowca i Żeliwnej, która połączy istniejącą sieć dróg rowerowych północno-wschodnich dzielnic miasta z popularnym ośrodkiem rekreacyjnym Bugla. Kolejna to rozbudowana trasa w dzielnicach Piotrowice – Ochojec oraz Ligota–Panewniki, gdzie niemal dwukilometrowy odcinek prowadzić będzie wzdłuż ulic Armii Krajowej i Piotrowickiej, od skrzyżowania ulic Armii Krajowej i Jankego do skrzyżowania Piotrowicka – Słupska – Poleska. Wreszcie trzeci projekt dotyczy budowy drogi dla rowerów i pieszych w rejonie ul. Szadoka, który umożliwi połączenie z trasami rowerowymi nr 2 i 122, przebiegającymi w tym rejonie, a także z nowym przystankiem kolejowym, jaki powstanie w ramach przebudowy linii kolejowej E65.
Velostrada połączy Katowice z Tychami. W przyszłości również z Sosnowcem?
Duże przedsięwzięcie przygotowuje także Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM). To budowa velostrady nr 3 mającej połączyć Katowice z Tychami. W końcu ubiegłego roku wybrano firmę do opracowania szczegółowej koncepcji technicznej trasy. Ta metropolitalna droga rowerowa, łącząca oba miasta, będzie liczyć docelowo niemal 11 km i połączy je w sposób optymalny. Dotychczas na tej trasie nie powstało połączenie dla rowerzystów, a jazda rowerem po zatłoczonej drodze krajowej 86, prowadzącej w Beskidy, jest niemożliwa. Katowicki odcinek ma liczyć ok. 6 km (docelowo 8 km), a tyski – 3 km. Większość trasy ma przebiegać w linii prostej i można będzie ją pokonać w ciągu godziny.