W województwie śląskim powstaną dziesiątki kilometrów nowych tras rowerowych

Do kolejnych inwestycji rowerowych szykują się Katowice. Jeszcze w lutym ruszy warta blisko 4 mln zł budowa nowej drogi dla rowerów w Szopienicach, łącząca ulicę Brynicy z Sosnowiecką.

Publikacja: 24.02.2025 14:47

Velostrada połączy Katowice z Tychami

Velostrada połączy Katowice z Tychami

Foto: Andrzej Jackowski, PAP

Rozpoczął się także przetarg, którego celem jest zaprojektowanie odcinka od Ronda Kani do ulicy Chorzowskiej. W planach na najbliższe tygodnie jest uruchomienie postępowań przetargowych na projekty kolejnych trzech dróg rowerowych.

Nowe ścieżki rowerowe w województwie śląskim: Nie chodzi tylko o rekreację

To kolejne przedsięwzięcia mające sprawić, by drogi rowerowe nie spełniały jedynie funkcji rekreacyjnej, a stawały się też elementem zrównoważonego miejskiego transportu. W ostatnich 10 latach Katowice wybudowały przeszło 55 kilometrów infrastruktury rowerowej wartej ok. 70 mln zł. Tylko w 2024 r. miasto zainwestowało w jej rozwój blisko 29 mln zł. Środki te przeznaczono m.in. na budowę pierwszej na terenie regionu velostrady. - To nie tylko nowe drogi rowerowe, ale też infrastruktura towarzysząca, jak stojaki rowerowe czy samoobsługowe stacje napraw, poprawiające komfort i bezpieczeństwo poruszania się po mieście rowerem. To też zachęta dla mieszkańców do częstszego korzystania z tego najbardziej ekologicznego środka transportu – mówi prezydent Katowic Marcin Krupa.

Czytaj więcej

Będzie 11 strategii dla turystyki. Na liście: rowery, konie, seniorzy i młodzież

Planowane trzy nowe drogi rowerowe mają znacznie ułatwić poruszanie się rowerem po mieście. Pierwsza z nich to licząca ok. kilometra trasa wzdłuż ulic Pukowca i Żeliwnej, która połączy istniejącą sieć dróg rowerowych północno-wschodnich dzielnic miasta z popularnym ośrodkiem rekreacyjnym Bugla. Kolejna to rozbudowana trasa w dzielnicach Piotrowice – Ochojec oraz Ligota–Panewniki, gdzie niemal dwukilometrowy odcinek prowadzić będzie wzdłuż ulic Armii Krajowej i Piotrowickiej, od skrzyżowania ulic Armii Krajowej i Jankego do skrzyżowania Piotrowicka – Słupska – Poleska. Wreszcie trzeci projekt dotyczy budowy drogi dla rowerów i pieszych w rejonie ul. Szadoka, który umożliwi połączenie z trasami rowerowymi nr 2 i 122, przebiegającymi w tym rejonie, a także z nowym przystankiem kolejowym, jaki powstanie w ramach przebudowy linii kolejowej E65.

Velostrada połączy Katowice z Tychami. W przyszłości również z Sosnowcem?

Duże przedsięwzięcie przygotowuje także Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM). To budowa velostrady nr 3 mającej połączyć Katowice z Tychami. W końcu ubiegłego roku wybrano firmę do opracowania szczegółowej koncepcji technicznej trasy. Ta metropolitalna droga rowerowa, łącząca oba miasta, będzie liczyć docelowo niemal 11 km i połączy je w sposób optymalny. Dotychczas na tej trasie nie powstało połączenie dla rowerzystów, a jazda rowerem po zatłoczonej drodze krajowej 86, prowadzącej w Beskidy, jest niemożliwa. Katowicki odcinek ma liczyć ok. 6 km (docelowo 8 km), a tyski – 3 km. Większość trasy ma przebiegać w linii prostej i można będzie ją pokonać w ciągu godziny.

45 kilometrów nowych tras rowerowych powstanie na Podbeskidziu.

W planach jest również m.in. velostrada z Katowic do Sosnowca, mająca liczyć prawie 10 km i biec od katowickich Bulwarów Rawy w okolicy ul. Bankowej, przez tereny na wschód od drogi ekspresowej S86, aż po centrum Sosnowca. W maju 2022 r. 11 gmin regionu podpisało porozumienie dotyczące także innych tras: łączących Katowice z Mysłowicami oraz Sosnowiec z Dąbrową Górniczą.

Na południu województwa śląskiego 45 kilometrów nowych tras rowerowych powstanie na Podbeskidziu. Będą budowane wokół Jeziora Żywieckiego i Jeziora Międzybrodzkiego za pieniądze z funduszy unijnych. Wart 177 mln zł projekt, mający promować zeroemisyjną mobilność, finansowany jest głównie z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji w ramach programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027. Prace nad budową tras rozpoczną się w 2025 r., a ich zakończenie planowane jest na 2026 r. Pierwsze przetargi zostały już uruchomione, rozpisała je gmina Łodygowice. Pierwszy dotyczy budowy drogi pieszo-rowerowej wzdłuż brzegów Jeziora Żywieckiego, w miejscowości Zarzecze. Drugi – budowy na tej trasie obiektów inżynieryjnych.

Czytaj więcej

Aleksandra Dulkiewicz: Spodziewamy się w Gdańsku dużej liczby turystów rowerowych

Z kolei na północy regionu porozumienie dotyczące budowy dróg rowerowych zawarli samorządowcy z Częstochowy i okolic. W regionie powstanie trasa nr 609, która będzie miała 101 km na terenie subregionu, a także trasa nr 6 licząca 52 km. Pierwszy projekt ma rangę regionalną obejmując województwa: śląskie, małopolskie i łódzkie. Przebieg trasy ma prowadzić przez gminy: Blachownia, Częstochowa, Kamienica Polska, Kłobuck, Konopiska, Lipie, Myszków, Opatów, Poczesna, Popów, Poraj, Wręczyca Wielka i Żarki. Z kolei trasa nr 6 jest trasą krajową biegnącą równoleżnikowo przez obszar całego kraju, łącząc województwo dolnośląskie, opolskie, łódzkie, świętokrzyskie, mazowieckie oraz lubelskie. Jej przebieg na mapie Subregionu Północnego wyznaczono przez gminy: Blachownia, Częstochowa, Kruszyna, Mykanów i Rędziny.

Rozpoczął się także przetarg, którego celem jest zaprojektowanie odcinka od Ronda Kani do ulicy Chorzowskiej. W planach na najbliższe tygodnie jest uruchomienie postępowań przetargowych na projekty kolejnych trzech dróg rowerowych.

Nowe ścieżki rowerowe w województwie śląskim: Nie chodzi tylko o rekreację

Pozostało jeszcze 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Najwięcej gapowiczów jest na Mazowszu, ale w innych regionach mają najwięcej do zapłacenia
Transport
Mniej papierowych biletów. Nowe technologie w komunikacji miejskiej
Transport
Śląsk inwestuje w szybkie drogi i sprawniejszą kolej
Transport
Jak od lutego zmieniła się strefa płatnego parkowania w Warszawie?
Transport
Miasta stawiają na tramwaje. Wielkie wydatki na budowę nowych linii