Jak od lutego zmieniła się strefa płatnego parkowania w Warszawie?

Zmiany w strefach płatnego parkowania niestrzeżonego w stolicy i w Poznaniu. Szczecin kupi dwa systemy mobilnej kontroli opłat. Ogłoszono na nie przetarg.

Publikacja: 06.02.2025 15:35

Jak od lutego zmieniła się strefa płatnego parkowania w Warszawie?

Foto: Adobe Stock

- Celem wprowadzenia kontroli mobilnej jest zwiększenie skuteczności nadzoru nad wnoszeniem opłat za postój w SPP. Samochody kontroli mobilnej jeżdżą już po ulicach Warszawy, Gdańska, Gdyni, Lublina, Katowic i Wrocławia - mówi Wojciech Jachim, rzecznik spółki Nieruchomości i Opłaty Lokalne.

Warszawa z większą strefą płatnego parkowania. Gdzie jeszcze trzeba szukać parkometrów?

Warszawa ma większą strefę płatnego parkowania niestrzeżonego. Od 3 lutego została ona rozszerzona o kolejne ulice na Dolnym i Górnym Mokotowie.

Większa strefa mokotowskiego SPPN obejmie obszar ograniczony: od zachodu ulicą Żwirki i Wigury; od wschodu Czerniakowską i fragmentem ulicy Powsińskiej; od południa linią ulic Woronicza, Wołoskiej, Domaniewskiej oraz Idzikowskiego. Północną granicę będą wyznaczać ulice Kulskiego, Różana i Gagarina.

W strefie płatnego parkowania do wyboru są dwa rodzaje abonamentów. Tańszy, rejonowy za 30 zł rocznie, pozwala zaparkować w rejonie znajdującym się w promieniu 200 metrów od miejsca zameldowania. Abonament obszarowy pozwala zaparkować na obszarze wyznaczonym zgodnie z mapą obszarów abonamentowych w SPPN. Poza tym uprawnia także do postoju po obu stronach ulic będących granicami obszarów. Taki abonament kosztuje 600 zł rocznie, a płatność możliwa jest w dwóch ratach po 300 zł (tylko w przypadku wyrabiania abonamentu w POP ZTM).

„Aby otrzymać abonament mieszkańca, osoba fizyczna musi być zameldowana na pobyt stały lub czasowy na terenie SPPN, rozliczać podatek PIT za poprzedni rok w Warszawie oraz być właścicielem, współwłaścicielem lub użytkownikiem pojazdu samochodowego, o dopuszczalnej masie całkowitej do 2,5 tony lub samochodu osobowego powyżej 2,5 tony” – tłumaczą urzędnicy z Warszawy.

W Poznaniu w sobotę wydłuża się czas, gdy za parkowanie trzeba płacić

Zmiany także w poznańskiej strefie płatnego parkowania. Od lutego modyfikacji uległy m.in. godziny funkcjonowania Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania i Jeżyce oraz wysokość opłaty dodatkowej. „Z przeprowadzonych badań napełnienia jeżyckich i staromiejskich ulic wynika bowiem, że jest problem ze znalezieniem wolnego miejsca parkingowego w soboty po godzinie 18. Dlatego też od lutego ŚSPP Centrum i Jeżyce działać będzie w soboty o dwie godziny dłużej – do godziny dwudziestej. Niedziele pozostaną nadal bezpłatne” – wyjaśniają urzędnicy z Poznania. Przyznają przy tym, że kolejną zmianą jest podwyżka wysokości opłaty dodatkowej nakładanej na kierowców, którzy nie płacą za postój w strefie. Wcześniejsze stawki – 150 i 200 złotych zastąpiły nowe, w wysokości 200 i 350 złotych.

„Wydłuży się też czas, w jakim kierowca może zapłacić należność w niższej wysokości. Od 1 lutego ma na to aż 14 dni. Po tym czasie wysokość opłaty rośnie do 350 złotych” - podkreśla poznański ratusz.

Kolejne zmiany związane z płatnym parkowaniem w Poznaniu już w marcu. Wówczas wprowadzona zostanie e-kontrola, czyli sprawdzanie opłat za pomocą samochodów wyposażonych w kamery sczytujące numery rejestracyjne pojazdów. A dwie taryfy, czyli zróżnicowanie cen za parkowanie dla poznaniaków i pozostałych kierowców, zaczną obowiązywać od 1 września. „Również wtedy wprowadzone zostaną nowe stawki za pojedyncze płatności za postój, abonamenty jednodniowe i identyfikatory mieszkańca” – zapowiada poznański ratusz.

Urzędnicy podkreślają, że zmiany w wysokości opłat za parkowanie są ściśle powiązane ze zmianą cen biletów komunikacji zbiorowej, organizowanej przez Zarząd Transportu Miejskiego. „Stawki w poznańskiej strefie płatnego postoju nie były korygowane od 2020 roku, mimo inflacji i wzrostu cen” - zauważają urzędnicy z Poznania.

Mobilne kontrole w Szczecinie

Także Szczecin chce wprowadzić u siebie e-kontrole. Spółka Nieruchomości i Opłaty Lokalne ogłosiła właśnie przetarg na dostawę dwóch systemów mobilnej kontroli opłat w Strefie Płatnego Parkowania.

Czytaj więcej

Komunikacja w miastach nie działa tak, by ludzie rezygnowali z aut

„Pierwszy samochód e-kontroli, wyposażony w kamery do skanowania tablic rejestracyjnych, rozpoczął pracę w szczecińskiej SPP w 2022 roku. Rok później spółka NiOL zakupiła drugi taki sam system” – podają urzędnicy ze Szczecina.

Jak działa taki system? Samochody do e-kontroli jeżdżą po ulicach, gdzie jest strefa płatnego parkowania. Zamontowane na dachu kamery skanują numery rejestracyjne zaparkowanych pojazdów i przekazują je do bazy danych, gdzie znajdują się informacje o pojazdach uprawnionych do parkowania w strefie (czyli z wniesioną opłatą, wykupionym abonamentem albo ryczałtem). System automatycznie weryfikuje, czy mijane pojazdy mają opłacony postój.

„Aby nie dopuścić do sytuacji, kiedy opłata dodatkowa nałożona zostanie na kierowcę, który dopiero zaparkował i jest w drodze do parkomatu, kontrola jest wykonywana dwukrotnie w kilkuminutowym odstępie czasu. Właściciele pojazdów, które nie przeszły pomyślnie e-kontroli, zawiadomienia o opłacie dodatkowej otrzymują pocztą” - podaje szczeciński ratusz. Podkreśla przy tym, że system e-kontroli jest wydajny i dokładny. Jeden pojazd e-kontroli zastępuje pracę 12 kontrolerów pieszych.

Na oferty zainteresowanych firm urzędnicy ze Szczecina czekają do 28 lutego. Od podpisania umowy zwycięzca przetargu będzie miał 60 dni na jej realizację.

- Celem wprowadzenia kontroli mobilnej jest zwiększenie skuteczności nadzoru nad wnoszeniem opłat za postój w SPP. Samochody kontroli mobilnej jeżdżą już po ulicach Warszawy, Gdańska, Gdyni, Lublina, Katowic i Wrocławia - mówi Wojciech Jachim, rzecznik spółki Nieruchomości i Opłaty Lokalne.

Warszawa z większą strefą płatnego parkowania. Gdzie jeszcze trzeba szukać parkometrów?

Pozostało jeszcze 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Miasta stawiają na tramwaje. Wielkie wydatki na budowę nowych linii
Materiał Promocyjny
Koszty leczenia w przypadku urazów na stoku potrafią poważnie zaskoczyć
Transport
Miasta powiększają floty elektrycznych autobusów
Transport
Obniżyły się wymogi, dotyczące liczby aut elektrycznych w urzędach
Transport
Mniejsze miasta też będą niedostępne dla starych gratów
Transport
Droższe płatne parkowanie w miastach. Zmiany mocno zabolą kierowców