O budowie linii tramwajowej na Psie Pole mówi się we Wrocławiu od kilku lat. W końcu władze miasta przedstawiły teraz dwa warianty planowanej trasy. Z analiz wynika, że najkorzystniejszy ich przebieg będzie się rozpoczynał na skrzyżowaniu al. Brücknera z ulicami Kwidzyńską i Toruńską, a dalej wzdłuż alei Brücknera do ul. Bolesława Krzywoustego i przez nowy most nad Widawą.
Pętla powstanie przy Cmentarzu Kiełczowskim. Jak dojedzie do niej tramwaj z Krzywoustego? Są dwa warianty. Pierwszy to trasa bliżej Widawy, omijająca Psie Pole od południa, wzdłuż obwodnicy osiedla (tzw. ul. Nowolitewskiej), a potem w kierunku Litewskiej. Drugi - linia wzdłuż Alei Jana III Sobieskiego do ronda Lotników Polskich, a potem wzdłuż Kiełczowskiej.
Jak podał wrocławski ratusz, każdy z wariantów to blisko sześć km trasy tramwajowej i 12 przystanków. Do obsługi każdego z wariantów potrzeba 12 tramwajów, a szacowane koszty inwestycji to 830 milionów złotych, bez wykupu gruntów oraz zakupu taboru.
Czytaj więcej
Na razie tylko Warszawa ma strefę czystego transportu, do której nie mogą wjeżdżać zbyt stare samochody. Od 2026 roku takie strefy będą jednak powstawać nie tylko w największych aglomeracjach ze złym powietrzem, ale także miastach powyżej 100 tys. mieszkańców.
Jeszcze w tym roku mają się odbyć konsultacje społeczne w sprawie przebiegu trasy. Po nich ogłoszony zostanie przetarg na stworzenie koncepcji. A gdy dokument powstanie miasto wyłoni biuro, które wykona dokumentację projektową. - Jeśli wszystkie procesy przebiegać będą płynnie, to przetarg na budowę linii tramwajowej będzie mógł zostać ogłoszony za trzy, cztery lata - zapowiada wrocławski ratusz.