Miasta stawiają na tramwaje. Wielkie wydatki na budowę nowych linii

To będzie największa inwestycja w historii Wrocławia - wybrano dwa warianty przebiegu linii tramwajowej na Psie Pole. Duże inwestycje tramwajowe także w innych miastach: Warszawie, Krakowie czy Gdańsku.

Publikacja: 15.01.2025 12:59

Wrocław jest jednym z miast inwestujących w tramwaje

Wrocław inwestuje w tramwaje

Wrocław jest jednym z miast inwestujących w tramwaje

Foto: Adobe Stock

O budowie linii tramwajowej na Psie Pole mówi się we Wrocławiu od kilku lat. W końcu władze miasta przedstawiły teraz dwa warianty planowanej trasy. Z analiz wynika, że najkorzystniejszy ich przebieg będzie się rozpoczynał na skrzyżowaniu al. Brücknera z ulicami Kwidzyńską i Toruńską, a dalej wzdłuż alei Brücknera do ul. Bolesława Krzywoustego i przez nowy most nad Widawą.

Pętla powstanie przy Cmentarzu Kiełczowskim. Jak dojedzie do niej tramwaj z Krzywoustego? Są dwa warianty. Pierwszy to trasa bliżej Widawy, omijająca Psie Pole od południa, wzdłuż obwodnicy osiedla (tzw. ul. Nowolitewskiej), a potem w kierunku Litewskiej. Drugi - linia wzdłuż Alei Jana III Sobieskiego do ronda Lotników Polskich, a potem wzdłuż Kiełczowskiej.

Jak podał wrocławski ratusz, każdy z wariantów to blisko sześć km trasy tramwajowej i 12 przystanków. Do obsługi każdego z wariantów potrzeba 12 tramwajów, a szacowane koszty inwestycji to 830 milionów złotych, bez wykupu gruntów oraz zakupu taboru.

Czytaj więcej

Mniejsze miasta też będą niedostępne dla starych gratów

Jeszcze w tym roku mają się odbyć konsultacje społeczne w sprawie przebiegu trasy. Po nich ogłoszony zostanie przetarg na stworzenie koncepcji. A gdy dokument powstanie miasto wyłoni biuro, które wykona dokumentację projektową. - Jeśli wszystkie procesy przebiegać będą płynnie, to przetarg na budowę linii tramwajowej będzie mógł zostać ogłoszony za trzy, cztery lata - zapowiada wrocławski ratusz.

To nie jedyna duża inwestycja tramwajowa we Wrocławiu. Niedawno miasto informowało o rozpoczęciu budowy linii tramwajowej na Swojczyce, na którą wygospodarowało ponad 55 mln zł. Ogłoszony został przetarg na projekt linii tramwajowej na Klecinę. W trakcie projektowania są też trasy na Maślice i do szpitala przy Borowskiej.

Tramwajem do Dworca Zachodniego w stolicy

Inwestycji tramwajowych nie brakuje też w stolicy. Pod koniec października ub. roku ruszyła linia do Wilanowa. To najdłuższy, od kilku dekad, nowy odcinek warszawskiej sieci tramwajowej – liczy on aż 6,5 km. Nowa linia kosztowała niemal miliard złotych.

Ta trasa łączy Wilanów z centrum, Żoliborzem i Bielanami oraz Ochotą. W ciągu zaledwie dwóch miesięcy od otwarcia z kursujących do Wilanowa linii skorzystało już blisko 4 mln pasażerów. A ta trasa tramwajowa będzie jeszcze dłuższa, dlatego że w połowie roku miasto ma oddać do użytku odnogę na Stegny.

Ale to nie wszystko. Trwa budowa tramwaju na ul. Rakowieckiej oraz wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. do podziemnego przystanku przy Dworcu Zachodnim. Nowa trasa tramwajowa o długości 1,6 km (w tym 500 metrów w tunelu) pozwoli szybciej i wygodniej dojechać do Dworca Zachodniego.

Czas przejazdu z ul. Grójeckiej wyniesie zaledwie 5 minut, a z Metra Politechnika kwadrans. Te inwestycje będą ukończone do 2026.

Czytaj więcej

Tramwaj do Wilanowa wymusił zmiany na innych liniach. Część mieszkańców oburzona

A Tramwaje Warszawskie pracują nad przygotowaniem kolejnych tras – na Zieloną Białołękę, Gocław, wzdłuż Pola Mokotowskiego i wzdłuż Modlińskiej.

Ponad dwa lata temu ruszyła budowa Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Nowa linia będzie miała 4,5 km długości. W ub. roku główny nacisk był położony na pracach prowadzonych na stacji „Rondo Polsadu”, gdzie w grudniu zakończono betonowanie płyty dennej na poziomie drugim. To jest punkt, na którym odbywać się będzie przyszły ruch tramwajowy, 13 metrów poniżej gruntu.

W listopadzie wykonawca inwestycji otworzył pętlę do ruchu technicznego, co pozwala na obsługę tramwajów na odcinku do przystanku „Miśnieńska”. Tramwaje obecnie dojeżdżają do tego przystanku, a następnie zawracają na pętli w ramach przejazdu technicznego. Inwestycja ma być gotowa w 2026 roku.

Do Wrzeszcza przez tramwajowy tunel

Jedną w większych inwestycji komunikacyjnych w stolicy Pomorza będzie budowa linii tramwajowej Gdańsk Południe – Wrzeszcz za ok. 800 mln zł. Umożliwi szybki i wygodny dojazd m.in. do Dworca PKP we Wrzeszczu, a także do dzielnicy Oliwa.

W czerwcu ubiegłego roku władze Gdańska złożyły wniosek do dofinansowanie unijne. - Obecnie trwa procedura oceny formalnej wniosku o dofinansowanie. Beneficjent nie ma informacji w zakresie ostatecznego terminu zakończenia oceny wniosku - informuje Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Czytaj więcej

Miasta podnoszą ceny biletów komunikacji. Gdzie jazda autobusem będzie droższa?

Według projektu, trasa tramwajowa Gdańsk Południe - Wrzeszcz będzie liczyć 3,6 kilometra. Znajdzie się na niej siedem przystanków tramwajowych.

Jej częścią będzie tunel o długości 280 metrów w ciągu ulicy Wileńskiej. Ma on pomóc w pokonaniu  różnicy wzniesień między dolną i górną częścią tej ulicy. 

Jak podaje gdański ratusz ogłoszenie przetargu na wykonawcę nowej linii tramwajowej ma nastąpić w drugim kwartale tego roku. A sama budowa potrwa ok. 3 lata.

O budowie linii tramwajowej na Psie Pole mówi się we Wrocławiu od kilku lat. W końcu władze miasta przedstawiły teraz dwa warianty planowanej trasy. Z analiz wynika, że najkorzystniejszy ich przebieg będzie się rozpoczynał na skrzyżowaniu al. Brücknera z ulicami Kwidzyńską i Toruńską, a dalej wzdłuż alei Brücknera do ul. Bolesława Krzywoustego i przez nowy most nad Widawą.

Pętla powstanie przy Cmentarzu Kiełczowskim. Jak dojedzie do niej tramwaj z Krzywoustego? Są dwa warianty. Pierwszy to trasa bliżej Widawy, omijająca Psie Pole od południa, wzdłuż obwodnicy osiedla (tzw. ul. Nowolitewskiej), a potem w kierunku Litewskiej. Drugi - linia wzdłuż Alei Jana III Sobieskiego do ronda Lotników Polskich, a potem wzdłuż Kiełczowskiej.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Miasta powiększają floty elektrycznych autobusów
Transport
Obniżyły się wymogi, dotyczące liczby aut elektrycznych w urzędach
Transport
Mniejsze miasta też będą niedostępne dla starych gratów
Transport
Droższe płatne parkowanie w miastach. Zmiany mocno zabolą kierowców
Transport
Jaka strefa czystego transportu w Krakowie? Szerokie konsultacje z mieszkańcami