Obniżyły się wymogi, dotyczące liczby aut elektrycznych w urzędach

Już nie 30, a jedynie 22 proc. floty samochodowej urzędów miast, gmin czy powiatów powinny stanowić pojazdy elektryczne. Takie wymogi dotyczą jedynie większych jednostek samorządów, liczba mieszkańców których przekracza 50 tys.

Publikacja: 01.01.2025 18:40

Obniżyły się wymogi, dotyczące liczby aut elektrycznych w urzędach

Foto: Adobe Stock

Obecne zmiany wynikają z nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. - Takie wymogi narzucone ustawą są dla samorządów bardzo obciążające. Powodem są koszty takich pojazdów oraz, w dalszym ciągu, niewystarczająca infrastruktura ładowania, a budowa przyłączy przez operatorów jest długotrwała. Zmiany obniżające progi dotyczące odsetka wymaganego udziału aut elektrycznych oceniamy więc pozytywnie – zauważa Michał Guz, z wrocławskiego ratusza.

Samochody elektryczne: Drogie auta, których nie ma gdzie ładować

W połowie grudnia prezydent Andrzej Duda podpisał znowelizowaną ustawę. Jednym z jej plusów jest to, że jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem gmin i powiatów, których liczba mieszkańców nie przekracza 50 tys., mają zapewnić, aby udział pojazdów elektrycznych we flocie użytkowanych pojazdów samochodowych w obsługujących je urzędach wynosił co najmniej 22 proc. Taki wymóg dotyczyć będzie też naczelnych i centralnych urzędów administracji państwowej.

Gdyby nie doszło do nowelizacji wówczas od 2025 roku takie samorządy powinny posiadać w swojej flocie aż 30 proc. pojazdów elektrycznych. Jak do zmian podchodzą włodarze wielkich miast? Z jak wielu pojazdów elektrycznych korzystają na co dzień ich urzędnicy?

Czytaj więcej

Nie wypalił misterny plan przejścia na elektromobilność

We Wrocławiu jest zarejestrowanych 2 714 aut elektrycznych oraz 100 aut napędzanych gazem ziemnym. W ogólnej liczbie aut poruszających się po mieście jest to ok. 0,5 proc. - Jeśli chodzi o flotę Urzędu Miejskiego w 2022 roku zawarliśmy ostatnią, jak dotąd, umowę na najem długoterminowy trzech aut elektrycznych, która obowiązuje do czerwca 2025. Łącznie we flocie Urzędu Miejskiego użytkujemy piętnaście samochodów. Tym samym auta o napędzie elektrycznym stanowią 20 proc. Oczywiście, że będziemy kontynuowali dotychczasowe praktyki i dążyli do spełnienia wymagań ustawy – zapowiada przedstawiciel wrocławskiego ratusza. Guz dodaje, że w ostatnim czasie nie tylko Urząd Miejski, ale też takie jednostki jak np. Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta, Zarząd Inwestycji Miejskich użytkują pojazdy elektryczne.

Guz przyznaje, że wymogi narzucone ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych są dla samorządów bardzo obciążające. Raz z powodu kosztów zakupu, dwa ze względu na brak stacji ładowania.

Urząd Miasta Poznania posiada 19 samochodów, w tym siedem elektryków – które stanowią 36,84 proc. wszystkich użytkowanych przez urząd samochodów.

Czytaj więcej

Rynek samochodów elektrycznych wymaga kontynuacji wsparcia

- Ostatni zakup samochodu elektrycznego dla Urzędu Miasta Poznania miał miejsce 21 października 2020 roku. Pozostałe sześć pojazdów, które są obecnie w dyspozycji ratusza, są samochodami w najmie długoterminowym – informuje Łukasz Prymas, dyrektor Wydziału Obsługi Urzędu poznańskiego magistratu. Urzędnik dodaje, że pojazdy elektryczne stanowią 36,84 proc. pojazdów we flocie urzędu, poznańscy urzędnicy wypełniają dziś wymogi ustawowe.

Elektryki dla samorządów w dzierżawie długoterminowej

Kraków nie kupuje samochodów elektrycznych. - Korzystamy z formy najmu długoterminowego - mówi Dominika Jaźwiecka, z krakowskiego magistratu.

W 2023 roku miasto podało, że 89 samochodów elektrycznych zasili flotę jednostek i spółek Krakowa. Pojazdy będą służyć instytucjom miejskim w ramach wprowadzonej w życie w 2018 roku ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

- Pozyskiwanie samochodów elektrycznych dla instytucji miejskich jest elementem szerokiej polityki miasta w zakresie ochrony (jakości) powietrza. Decyzja ta uczniła Kraków jednym z liderów w zakresie elektromobilności wśród polskich miast – chwalili się krakowscy urzędnicy.

Krakowski Holding Komunalny pełni funkcję lidera grupy zakupowej pojazdów elektrycznych, w skład której wchodzi 38 jednostek miejskich i spółek. W związku z tym, KHK S.A. przygotował i przeprowadził postępowanie przetargowe, w wyniku którego przekazanych gminie zostanie 89 samochodów elektrycznych, w tym jeden bus, 25 samochodów dostawczych oraz 63 osobowe.

Czytaj więcej

Elektromobilność w Polsce wciąż rozwija się pod prąd

W Gdańsku procent samochodów elektrycznych jest zróżnicowany, w zależności od tego czy chodzi o urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, miejskie spółki czy miejskie jednostki budżetowe. Odsetek samochodów elektrycznych jest także zróżnicowany jeśli chodzi o flotę własną i zadania zlecane na zewnątrz.

- Obecnie odsetek pojazdów zeroemisyjnych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku jest na zakładanym przez nas poziomie i wynosi 26 proc.. Dysponujemy w sumie 19 samochodami, z czego 5 jest elektrycznych. W miejskich jednostkach budżetowych jest dodatkowo 10 samochodów elektrycznych. Udział pojazdów elektrycznych w poszczególnych spółkach waha się od 10 do 25 proc. - przekazał nam Jędrzej Sieliwończyk, z Urzędu Miasta Gdańska.

Urzędnik dodaje, że w mieście treść umów z wykonawcami dostosowano ze znacznym wyprzedzeniem, już przed wejściem w życiu wymogu zapewnienia udziału na poziomie 10 proc. czyli w 2022 roku.

- Zamówienia publiczne są procedowane zgodnie z wymogiem zapewnienia udziału pojazdów nisko- i zeroemisyjnych, a zapisy umów są egzekwowane. Docierały do nas sygnały, szczególnie z branży odpadowej, że dostępność specjalistycznych pojazdów zeroemisyjnych w gospodarce odpadami jest bardzo ograniczona, więc być może branża przywita zapowiadaną zmianę z aprobatą - podkreśla Jędrzej Sieliwończyk.

Obecne zmiany wynikają z nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. - Takie wymogi narzucone ustawą są dla samorządów bardzo obciążające. Powodem są koszty takich pojazdów oraz, w dalszym ciągu, niewystarczająca infrastruktura ładowania, a budowa przyłączy przez operatorów jest długotrwała. Zmiany obniżające progi dotyczące odsetka wymaganego udziału aut elektrycznych oceniamy więc pozytywnie – zauważa Michał Guz, z wrocławskiego ratusza.

Pozostało jeszcze 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Miasta stawiają na tramwaje. Wielkie wydatki na budowę nowych linii
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Transport
Miasta powiększają floty elektrycznych autobusów
Transport
Mniejsze miasta też będą niedostępne dla starych gratów
Transport
Droższe płatne parkowanie w miastach. Zmiany mocno zabolą kierowców
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Transport
Jaka strefa czystego transportu w Krakowie? Szerokie konsultacje z mieszkańcami
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej