Droższe płatne parkowanie w miastach. Zmiany mocno zabolą kierowców

Od lutego przyszłego roku wzrosną stawki opłat w strefach płatnego parkowania w Gdańsku. To nie jedyne miasto, które podnosi ceny. Więcej będą płacić też kierowcy m.in z Leszna, Szczecina, Tarnobrzegu czy Lublina.

Publikacja: 04.12.2024 19:18

Parkowanie jest coraz droższe, a opłat coraz trudniej uniknąć

Parkowanie jest coraz droższe, a opłat coraz trudniej uniknąć

Foto: AdobeStock

- Stawki sprzed czterech lat są po prostu nierynkowe. Chodzi o wywołanie rotacji na miejscach parkingowych, a ceny były dotąd zaniżone i teraz zrównają się z tym, co jest w innych dużych miastach - tłumaczy Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska.

Od Nowego Roku opłaty w strefie płatnego parkowania w Lublinie wzrosną o 10 proc. O podniesienie opłat w strefie płatnego parkowania (SPP) o średnio 10 proc. wnioskował Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie (ZDiTM).

Ceny rosną, bo rotacja aut zbyt mała

Najdrożej będzie w tzw. podstrefie A czyli w ścisłym centrum miasta. Tam za pierwszą godzinę zamiast 4,5 zł zapłacimy 5zł. Za drugą godzinę 6 zł, a za trzecią – 7 zł. W zależności od strefy za pierwszą godzinę parkowania płata wzrośnie od 30 do 50 groszy. Z kolei opłata za abonament miesięczny zwiększy się od 20 do 50 zł.

Lubelski ZDiTM tłumaczy, że zmiana cennika pozwoli m.in. na podniesienie wydatków związanych z utrzymaniem i rozwojem strefy oraz na poprawę standardów z jej korzystania.

Czytaj więcej

Strefa płatnego parkowania w Warszawie powiększy się jesienią

Urzędnicy zapewniają też, że zależy im na zwiększeniu rotacji samochodów parkujących w SPP. Z badań wynika, że w związku z dużą liczbą urzędów i instytucji w strefie zwiększyła się liczba użytkowników samochodów.

Lubelska Strefa Płatnego Parkowania obejmuje ponad 2,7 tys. miejsc postojowych, a uiszczenie opłaty możliwe jest w 175 parkomatach. Wpływy z opłat za 2023 rok wyniosły ponad 13,1 mln zł. W pierwszym półroczu tego roku było to niemal 7 mln zł.

Rośnie płaca minimalna, rosną więc opłaty za parkowanie

Wraz z początkiem roku drożej za parkowanie zapłacą też kierowcy w Tarnobrzegu. Obecna stawka za pierwsze pół godziny parkowania pozostaje na poziomie 1 zł, jednak wprowadzone zmiany znacząco wpłyną na ceny za dłuższy postój.

I tak za pierwszą godzinę parkowania kierowcy zapłacą 3 złote, co oznacza wzrost o 50 groszy (teraz 2,50 zł). Druga godzina parkowania będzie kosztować 3,60 zł, co oznacza wzrost o 60 groszy. Trzecia godzina to już 4,30 zł, co stanowi wzrost o 70 groszy, a za czwartą oraz każdą kolejną godzinę parkowania kierowcy zapłacą po 3 złote, czyli o 50 groszy więcej niż obecnie.

Urzędnicy z Tarnobrzegu podwyżkę tłumaczą wzrostem kosztów utrzymania strefy oraz wzrostu płacy minimalnej na przestrzeni ostatnich czterech lat, bo dotychczasowe stawki nie były aktualizowane, co sprawiało, że nie odpowiadały one realnym kosztom związanym z funkcjonowaniem strefy. W Tarnobrzegu wzrosną też kary za nieuiszczenie opłaty za postój.

Czytaj więcej

Zamiast taksówek, na postojach staną wszystkie auta

Także od początku roku podrożeje strefa płatnego parkowania w Lesznie, a tu wzrosty cen wynoszą nawet 50 procent. Urzędnicy tłumaczą, że wszystko jest zgodnie z ustawą o drogach publicznych.

Stawki zależą od średniego minimalnego wynagrodzenia brutto w gospodarce. W 2025 roku minimalne wynagrodzenie wyniesie 4666 zł brutto. To oznacza wzrost o 80 procent w stosunku do stawek obowiązujących ponad cztery lata temu, gdy ustalano poprzednie opłaty parkingowe. W Lesznie dodatkowo zwiększy się obszar strefy (o odcinki ulic Dąbrowskiego i Poniatowskiego).

Najdroższy abonament za trzecie auto

W Gdańsku opłaty średnio o 30 proc. wzrosną z początkiem lutego. Jak zmienią się ceny? W tzw. zwykłej strefie do 5 zł (obecnie 3,90 zł), w ścisłym centrum do 7,50 zł (obecnie 5,50 zł). Zaplanowano bonus dla posiadaczy Gdańskiej Karty Mieszkańca - za pierwszą godzinę postoju będą płacić po staremu.

Oprócz opłat za parkowanie, wzrosną kary dla kierowców, którzy zostawili auto bez uiszczenia opłaty parkingowej (z 200 na 300 zł). Zmienią się też opłaty abonamentowe dla mieszkańców. Za pierwsze auto stawki pozostaną bez zmian, ale już drugie będzie kosztować 20 zł więcej, a trzecie 260 zł.

Rocznie - jak wylicza gdański ratusz - da to odpowiednio: 120 zł, 240 zł i 3120 zł. - Progres cenowy nie jest tutaj przypadkiem: chodzi o to, by mieszkańcy nie decydowali się na posiadanie trzeciego samochodu w rodzinie - tłumaczą urzędnicy.

Czytaj więcej

Miasta przyjazne kierowcom. Gdzie jeździ się najszybciej, parkuje najtaniej

Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska, zapewniał, że główny powód podwyżek nie jest fiskalny, bo o wzrost cen wnioskowały rady dzielnic, które dostrzegły problem wyraźnego spadku rotacji w strefach płatnego parkowania. - Ceny nie zmieniały się od połowy 2020 roku, a to spowodowało narastający problem braku wolnych miejsc do parkowania. Kiedyś kierowca starał się załatwić swoje sprawy w ciągu godziny - dzisiaj zostawia auto na dwie czy trzy godziny, bo nie jest to obecnie znaczący wydatek - zauważają gdańscy urzędnicy.

Także szczecińscy radni zdecydowali się podwyższyć opłaty w Strefie Płatnego Parkowania. Na Starym Mieście powstanie jeszcze droższa Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania, a parking na Jasnych Błoniach od strony ul. Piotra Skargi stanie się Płatnym Parkingiem Niestrzeżonym.

Rozszerzona zostanie podstrefa A. Pierwsza godzina nie będzie tam już kosztować 3,60 zł, tylko 4,40 zł. Abonament miesięczny - to 300 zł (teraz jest 240 zł). Drożej będzie również w podstrefie B, gdzie opłaty wzrosną z 2,80 zł do 3,60 zł, a abonament miesięczny podrożeje z 150 zł do 200 zł. Zmiany w cenniku opłat w Szczecinie wejdą w życie z dniem 1 maja 2025 roku.

- Stawki sprzed czterech lat są po prostu nierynkowe. Chodzi o wywołanie rotacji na miejscach parkingowych, a ceny były dotąd zaniżone i teraz zrównają się z tym, co jest w innych dużych miastach - tłumaczy Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska.

Od Nowego Roku opłaty w strefie płatnego parkowania w Lublinie wzrosną o 10 proc. O podniesienie opłat w strefie płatnego parkowania (SPP) o średnio 10 proc. wnioskował Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie (ZDiTM).

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Jaka strefa czystego transportu w Krakowie? Szerokie konsultacje z mieszkańcami
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką
Transport
Lubuskie żegna się z Polregio z powodu ciągłych opóźnień i odwołań pociągów
Transport
Pociągi od połowy grudnia pojadą szybciej, zatrzymają się na nowych stacjach
Transport
Tramwaj do Wilanowa wymusił zmiany na innych liniach. Część mieszkańców oburzona
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Transport
Miasta podnoszą ceny biletów komunikacji. Gdzie jazda autobusem będzie droższa?
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska