Tramwaj do Wilanowa wymusił zmiany na innych liniach. Część mieszkańców oburzona

Już ponad milion pasażerów skorzystało z nowej linii tramwajowej do warszawskiego Wilanowa. Po zakończeniu tej inwestycji w stolicy zmieniono jednak trasy wielu linii, a części zmian dokonano mimo protestów pasażerów.

Publikacja: 27.11.2024 19:34

Uruchomienie tramwaju do Wilanowa spowodowało, że warszawski ZTM zmienił w połowie listopada trasy w

Uruchomienie tramwaju do Wilanowa spowodowało, że warszawski ZTM zmienił w połowie listopada trasy wielu linii autobusowych i tramwajowych kursujących nie tylko w tej części miasta

Foto: Bloomberg

Miejscy przewoźnicy zapewniają, że wsłuchują się w ich głosy. - Reagujemy na postulaty mieszkańców dotyczące zmian w kursowaniu autobusów, jak zmiana trasy, ale też rozkładu jazdy, tak aby był on najdogodniejszy dla pasażerów. I takich zmian rozkładowych jest najwięcej, po kilka - kilkanaście miesięcznie – mówi Tomasz Kunert, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie.

Tramwaj zamiast autobusów? Nie wszystkim mieszkańcom się to podoba

Niespełna miesiąc temu, 29 października oddano do użytku jedną z największych inwestycji transportowych w stolicy - linię tramwajową do Wilanowa. Nowy odcinek ma sześć i pół kilometra długości oraz 12 przystanków na trasie. Kosztował 1 mld 190 mln zł, z czego 555 mln zł to środki unijne.

Inwestycja okazała się sukcesem. Z linii tramwajowych 14 i 16 łączących Miasteczko Wilanów ze Śródmieściem, Bielanami i Ochotą skorzystało już ponad milion osób.

Uruchomienie tramwaju spowodowało, że warszawski ZTM zmienił w połowie listopada trasy wielu linii autobusowych i tramwajowych kursujących nie tylko w tej części miasta.

Czytaj więcej

Tramwaj do Wilanowa już wozi pasażerów. Przyspiesza budowa kolejnej trasy

I pojawiły się głosy oburzenia. - Komunikacja mieszkańcom Sadyby i Stegien się pogorszyła. Zlikwidowano autobusy, zwęzili jezdnie, a ruszyły tramwaje. Inne dzielnice i osiedla mają metro, autobusy i tramwaje do Śródmieścia, a my tylko tramwaje - napisał jeden z mieszkańców pod postem burmistrza Wilanowa w mediach społecznościowych. Inny zauważył, że zlikwidowano trzy linie jeżdżące do Dworca Centralnego i teraz z Wilanowa nie można dojechać tam komunikacją miejską bez przesiadki.

Tomasz Kunert, rzecznik ZTM w Warszawie zapewnia, że wprowadzenie zmian na trasach do Wilanowa  poprzedziły szerokie konsultacje społeczne, a wszystkie sugestie i uwagi zostały przeanalizowane przez  specjalistów odpowiedzialnych za planowanie organizacji przewozów.

- Trasy linii autobusowych 519 i 522 pokrywały się z trasą nowego tramwaju – 522 w całości, 519 na dużym odcinku. Jednocześnie do Dworca Centralnego dojeżdżała niewielka liczba pasażerów, większość wysiadała w centrum, czyli tam dokąd dojeżdżają tramwaje - mówi rzecznik warszawskiego ZTM.

Społeczne konsultacje projektów zmian w komunikacji publicznej

Czy organizatorzy transportu miejskiego biorą pod uwagę sugestie mieszkańców, czy tylko patrzą na własne wyliczenia potoków pasażerów? Rzecznik warszawskiego ZTM zapewnia, że wsłuchują się w głosy mieszkańców dotyczące nie tylko zmian linii, ale też rozkładu jazdy, by był on jak najbardziej dogodny dla mieszkańców. - Część postulowanych zmian wprowadziliśmy „przy okazji” korekt tras linii wilanowskich - wylicza Tomasz Kunert.

W Poznaniu ostatnia duża zmiana w komunikacji została wprowadzona niemal rok temu. Dotyczyła 10 linii tramwajowych, z czego 5 linii wróciło na swoje trasy, przebieg 4 linii został zmieniony, a także wprowadzono 1 nową linię.

Czytaj więcej

W miastach powstają nowe połączenia tramwajowe. Tramwaj już dojechał do Wilanowa

Bartosz Trzebiatowski, rzecznik ZTM w Poznaniu, zapewnia, że dla ZTM głos mieszkańców i rad osiedli jest dla bardzo ważny, dlatego przed grudniową zmianą, już we wrześniu został przedstawiony radom osiedli, mediom i opinii publicznej projekt nowego, stałego układu linii tramwajowych.

- Większość proponowanych zmian spotkała się z pozytywnym odbiorem mieszkańców, ale otrzymaliśmy też propozycje korekt. W efekcie, biorąc pod uwagę głos społeczny przeprowadziliśmy analizę pierwotnego projektu i wprowadziliśmy w nim zmiany - mówi Bartosz Trzebiatowski.

Jak przekazał nam Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie od 19 października 2024 roku Mobilis rozpoczął realizację przewozów w ramach nowego, 10-letniego kontraktu. - A to oznacza dużo zmian. Większość z nich została wprowadzona na wnioski mieszkańców, które zbierane były w ZTP od wielu miesięcy, natomiast ze względu na braki autobusów oraz prowadzących pojazdy przed uruchomieniem nowego kontraktu, nie byliśmy w stanie - przyznaje Sebastian Kowal.

Zapewnia, że głos mieszkańców w zakresie planowania transportu zbiorowego jest dla ZTP bardzo ważny.  - W każdej sytuacji, kiedy wprowadzamy jakiekolwiek zmiany to poprzedzamy je wcześniejszą analizą, w przypadku kiedy zmiana jest zasadna oraz posiadamy dostępne autobusy oraz kadrę prowadzącą pojazdy, to rozwiązanie jest wdrażane - zapewnia Sebastian Kowal.

Miejscy przewoźnicy zapewniają, że wsłuchują się w ich głosy. - Reagujemy na postulaty mieszkańców dotyczące zmian w kursowaniu autobusów, jak zmiana trasy, ale też rozkładu jazdy, tak aby był on najdogodniejszy dla pasażerów. I takich zmian rozkładowych jest najwięcej, po kilka - kilkanaście miesięcznie – mówi Tomasz Kunert, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie.

Tramwaj zamiast autobusów? Nie wszystkim mieszkańcom się to podoba

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Miasta podnoszą ceny biletów komunikacji. Gdzie jazda autobusem będzie droższa?
Transport
Coraz więcej dźwiękowych zapowiedzi przystanków. Mają umilać jazdę pasażerom
Transport
Tramwaj do Wilanowa już wozi pasażerów. Przyspiesza budowa kolejnej trasy
Transport
W miastach powstają nowe połączenia tramwajowe. Tramwaj już dojechał do Wilanowa
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Szybkie pociągi zjadą łącznicami do powiatów
Materiał Promocyjny
Bank Pekao SA z ofertą EKO kredytu mieszkaniowego