Skoro są dopłaty do e-aut, to czemu nie do e-rowerów?

W Europie działa ok. 300 różnych programów dopłat do rowerów elektrycznych. W Polsce nie ma centralnego systemu tego typu, ale mają je już pierwsze samorządy, jak te z Gdyni czy Białegostoku.

Publikacja: 26.05.2024 07:54

Białystok i Gdynia jako pierwsze samorządy dopłacają już do zakupu rowerów elektrycznych

Białystok i Gdynia jako pierwsze samorządy dopłacają już do zakupu rowerów elektrycznych

Foto: AdobeStock

Branża rowerowa wskazuje, że popularność już działających europejskich programów wsparcia zakupów roweru elektrycznego potwierdza, że takie wsparcie jest potrzebne. Z ubiegłorocznego badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego, wynika, że Polacy oczekują dopłat do e-rowerów, szczególnie że przysługują one użytkownikom e-samochodów.

Sondaż: Jakie korzyści płyną z posiadania roweru elektrycznego?

Na razie według sondażu co dziesiąty ankietowany posiada już rower elektryczny, a prawie co drugi planuje jego zakup. W ciągu ostatniego roku liczba właścicieli e-rowerów wzrosła o ponad 5 pkt proc., natomiast planujących zakup – o 8,5 pkt proc. Większość badanych dostrzega korzyści z posiadania roweru elektrycznego – 62 proc. przyznaje, że pozwoliłby on na zmniejszenie korzystania z samochodu, tyle samo respondentów sądzi, że poprawiłby samopoczucie i kondycję, a 59 proc. uważa, że obniżyłby wydatki na transport. Polacy wiedzą, że przesiadając się na rower elektryczny, nie tylko poprawią swoją kondycję, lecz także zrealizują większość codziennych celów transportowych szybciej i wygodniej – bez stania w korkach i szukania miejsc parkingowych. Z badania wynika, że koszt przejechania autem 100 km to 56 zł, a rowerem elektrycznym to tylko ok. 40 gr.

– Liczymy, że 2024 to będzie rok rowerów elektrycznych. Polacy chcą jeździć e-bike’ami, ponieważ doceniają ich przewagi: ekologiczne, finansowe i zdrowotne. Obserwujemy kraje Europy Zachodniej czy Skandynawii, ich kulturę mobilności, i czerpiemy z tych doświadczeń – mówi Mateusz Pytko, prezes Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego. – Nasze nawyki transportowe ewoluują. Zmienia się mentalność: powszechna jest już wiedza, że e-bike to nie skuter, swoją energią z silnika wspiera rowerzystów, tylko gdy kręcą pedałami. A świadomość społeczeństwa stale rośnie. Ludzie poszukują zrównoważonych alternatyw dla tradycyjnych środków transportu – dodaje.

Samorządowcy uruchamiają dopłaty do e-rowerów

Widzą to nie tylko rowerzyści, ale także samorządowcy, którzy – odpowiadając na lokalne potrzeby – uruchamiają programy dopłat. Urzędnicy Białegostoku i Gdyni mieli okazję przekonać się o potencjale, jaki niesie ze sobą dofinansowanie zakupu e-rowerów, i o tym, jak duże zainteresowanie wzbudza ono wśród mieszkańców.

Od 1 stycznia do 15 października każdego roku mieszkańcy Gdyni mogą składać wnioski o dotacje na zakup rowerów elektrycznych. Mieszkańcy, którzy złożyli swoje wnioski w 2023 roku, a nie zakwalifikowali się do programu dotacji (z uwagi na wyczerpanie puli środków przeznaczonych na ten cel), znaleźli się automatycznie na liście wnioskujących w 2024 roku. Wszystkie zasady udzielania dotacji pozostały bez zmian i nadal przysługuje dofinansowanie w wysokości odpowiadającej 50 proc. wartości poniesionych kosztów kwalifikowanych, jednak nie więcej niż 2,5 tys. zł.

Według badania PSR na wzrost sprzedaży rowerów – zarówno tradycyjnych, jak i elektrycznych – może znacznie wpłynąć wdrożenie programów dopłat i dofinansowań

W tym roku 72 mieszkańców Gdyni otrzyma dofinansowanie do zakupu rowerów elektrycznych. WFOŚiGW podpisał umowę z miastem na realizację tego zadania. Wysokość jego dotacji to 90 tys. zł, co daje w sumie 180 tys. w puli środków.

W Białymstoku trzysta osób otrzyma dotację na celową na zakup roweru elektrycznego. Nabór został przeprowadzony w dniach 21 i 22 listopada. Mieszkańcy Białegostoku złożyli łącznie 731 wniosków – pierwszego dnia naboru wpłynęło 618, a drugiego dnia – 113. Podobnie jak w Gdyni, jest to kwota maksymalnie do 2,5 tys. złotych.

Według badania PSR na wzrost sprzedaży rowerów – zarówno tradycyjnych, jak i elektrycznych – może znacznie wpłynąć wdrożenie programów dopłat i dofinansowań. Uważa tak 63 proc. respondentów, zaś niemal 62 proc. jest przekonanych, że rozwój infrastruktury rowerowej znacząco mógłby wpłynąć na sprzedaż rowerów. 91 proc. badanych uznało koszt roweru za podstawowy czynnik mający wpływ na ich decyzję.

Branża rowerowa wskazuje, że popularność już działających europejskich programów wsparcia zakupów roweru elektrycznego potwierdza, że takie wsparcie jest potrzebne. Z ubiegłorocznego badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego, wynika, że Polacy oczekują dopłat do e-rowerów, szczególnie że przysługują one użytkownikom e-samochodów.

Sondaż: Jakie korzyści płyną z posiadania roweru elektrycznego?

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Zamiast taksówek, na postojach staną wszystkie auta
Transport
Bez polskiego prawa jazdy nie będą wozić pasażerów
Transport
Strefa czystego transportu w Krakowie: będzie, ale później
Materiał partnera
Budownictwo neutralne dla klimatu
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Transport
Climate Classic Gdańsk 2024: Rowerzyści pojechali dla klimatu
Transport
Nowy przewoźnik może wyrzucić Polregio z torów na Zachodnim Pomorzu