W Warszawie strefa czystego transportu od lipca. Kraków poczeka

- Miasto nie jest przygotowane na Strefę Czystego Transportu. Wejście zapisów uchwały w życie, powinny poprzedzić analizy i konsultacje z mieszkańcami – uważa Aleksander Miszalski, prezydent Krakowa.

Publikacja: 17.05.2024 08:33

Kraków

Kraków

Foto: Adobe Stock

Już od lipca taka strefa będzie obowiązywać w stolicy. Na początku w ograniczonym zakresie.- Jeśli nie chcemy się dusić w centrum miasta, to musimy podejmować ambitne decyzje. Nie ma innego wyjścia – mówił w grudniu o strefie Rafał Trzaskowski, prezydent stolicy.

Strefa Czystego Transportu w Krakowie: Uchwała została przyjęta, WSA – ją unieważnił

Kraków był pierwszy. W listopadzie 2022 roku radni z tego miasta przyjęli uchwałę o utworzeniu Strefy Czystego Transportu. Miała obejmować będzie obszar całego Krakowa, a pierwsze zmiany miały wejść w życie w lipcu 2024 roku.

Zgodnie z zapisami uchwały do miasta nie mogły wjeżdżać blisko 30-letnie samochody, przy czym pojazdy zarejestrowane po raz ostatni przed 1 marca 2023 roku miały podlegać łagodniejszym ograniczeniom – na teren miasta będą mogły wjechać pojazdy zasilane benzyną lub LPG o minimalnej normie Euro 1, a w przypadku pojazdów z silnikami Diesla o minimalnej normie Euro 2.

Czytaj więcej

Bitwa o emisje: desperacja i determinacja

Surowsze ograniczenia przewidziano natomiast dla pojazdów zarejestrowanych po 1 marca 2023 r. – wówczas, aby pojazdy zasilane benzyną lub LPG mogły wjechać na teren Krakowa, będą musiały spełniać normę Euro 3, a w przypadku silników Diesla - normę Euro 5.

Z kolei od lipca 2026 roku czyli w drugim etapie wdrażania SCT, „ograniczenie wjazdu będzie dotyczyło samochodów ponad 26-letnich (benzyna) oraz ponad 16-letnich (diesel)”. A to oznaczałoby, że do Krakowa mogłyby wówczas wjeżdżać wyłącznie pojazdy zasilane benzyną/LPG o minimalnej normie Euro 3, a w przypadku pojazdów z silnikami Diesla o minimalnej normie Euro 5.

Przepisy te jednak nie wejdą w życie. Skargę na tę uchwałę skierował do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie w kwietniu ubiegłego roku wojewoda małopolski. Dokument zaskarżyły też dwie osoby prywatne. W styczniu Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie stwierdził nieważność uchwały, a o wyroku zadecydowały błędy w treści samych przepisach. WSA nie podważył samej zasadności wprowadzenia strefy w Krakowie.

Prezydent Krakowa: Potrzebne szerokie konsultacje w sprawie Strefy Czystego Transportu

Skargę kasacyjną do NSA złożyła jeden z przeciwników uchwały. Podkreślał w niej, że nie zgadza się ze stanowiskiem WSA, obawiając się, że niedopuszczenie osób prywatnych i ich argumentów dotyczących nadmiernej ingerencji w prawa i wolności obywatelskie zamknie im w przyszłości drogę do sprzeciwu w podobnych sprawach. Poza tym decyzję WSA zaskarżyła też fundacja Frank Bold, która popiera powstanie Strefy w Krakowie. Podważa ona główny argument sądu, który wytknął miastu niewłaściwe określenie granic strefy. Poprzednie władze miasta nie odwołały się od wyroku WSA.

Po wyroku krakowscy urzędnicy zapowiedzieli, że przystąpią do przygotowania nowego projektu uchwały, który pozwoli wprowadzić w Krakowie strefę, w taki sposób, by nie budziło to wątpliwości prawnych, a równocześnie dawało narzędzie do obniżenia poziomu zanieczyszczeń pochodzących z transportu. Projektem uchwały miała się zająć już nowa Rada Miasta.

Wyrok WSA nie jest prawomocny, w związku z czym przyjęta w listopadzie 2022 roku uchwała o Strefie Czystego Transportu nadal obowiązuje. Dziś wiadomo, że nowy prezydent Krakowa Aleksander Miszalski nie chce się spieszyć. - Strefa Czystego Transportu nie może wejść od 1 lipca tego roku. Nie jesteśmy na to przygotowani technicznie. W dodatku obiecywałem i podtrzymuję tę obietnicę, że zostanie ona przeanalizowana raz jeszcze i przekonsultowana z mieszkańcami — powiedział prezydent Miszalski. Dodał, że miasto ma dwa wyjścia. Może uchylić uchwałę z listopada 2022 roku, ale w tym przypadku potrzebna jest decyzja Rady Miasta, a potem napisać ją od nowa, albo dokonać zmian w obowiązującej uchwale zmian na przykład terminowych, obszarowych.

Czytaj więcej

RPO: Strefa Czystego Transportu w Warszawie może być niekonstytucyjna

- Dalej będę chciał konsultować ostateczny kształt z mieszkańcami. Na sto procent jestem pewien, że nie może być to lipiec i musi być to bezpieczny termin. Po konsultacji z mieszkańcami i dyskusji merytorycznej będziemy podejmować decyzję – zapowiedział prezydent Miszalski.

Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Jaki obszar obejmie? Z jakimi wiąże się ograniczeniami?

Od lipca Strefa Czystego Transportu ma ruszyć w Warszawie. Ma obejmować obszar całego Śródmieścia i fragmenty otaczających dzielnic centralnych.

Granice strefy będą się pokrywać z głównymi drogami i liniami kolejowymi, wyznaczą je: al. Prymasa Tysiąclecia, Aleje Jerozolimskie, Trasa Łazienkowska, al. Stanów Zjednoczonych, ul. Wiatraczna, a następnie tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej aż do al. Prymasa Tysiąclecia (ulice graniczne będą się znajdowały poza strefą czystego transportu).

Czytaj więcej

10 najtańszych nowych diesli, którymi wjedziesz do strefy czystego transportu

Jak podaje warszawski Ratusz, łącznie SCT obejmie obszar ok. 37 km2, czyli 7 proc. powierzchni stolicy. Jej przygotowanie będzie kosztować miasto 5,2 mln zł.

Ograniczenia są dwa: dla samochodów z silnikiem Diesla - do strefy nie wjadą samochody starsze niż 18 lat - oraz dla samochodów z silnikiem benzynowym - w tym przypadku do strefy nie wjadą samochody starsze niż 27 lat. Ograniczenia związane ze strefą nie dotkną od razu samych mieszkańców stolicy. Będą oni zwolnieni z zakazów do 31 grudnia 2027 roku, co ma dać im czas na przygotowanie się do nowych zasad.

Uchwała wprowadzająca warszawską strefę czystego transportu została zaskarżona. Za wnioskiem stoi organizacja Ordo Iuris.

Do wprowadzenia zakazu wjazdu starszych aut benzynowych i diesli w 2025 roku przymierza się również Wrocław. Biuro Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia proponuje, aby ograniczenia dotyczące wjazdu samochodów wprowadzać stopniowo zaczynając od mało rygorystycznych wymogów. W pierwszym etapie odczuje to zaledwie 3-5 procent właścicieli aut - najstarszych diesli.

Transport
Strefa czystego transportu w stolicy od lipca. Są kierowcy zwalniani z obostrzeń
Transport
Komunikacja miejska na wakacjach. Mniej autobusów i tramwajów w rozkładach
Transport
Czego oczekują pasażerowie komunikacji miejskiej? Nowe badanie
Transport
Przepisy nie pomagają samorządom, wraków w miastach przybywa
Transport
Zamiast taksówek, na postojach staną wszystkie auta
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży