Już od lipca taka strefa będzie obowiązywać w stolicy. Na początku w ograniczonym zakresie.- Jeśli nie chcemy się dusić w centrum miasta, to musimy podejmować ambitne decyzje. Nie ma innego wyjścia – mówił w grudniu o strefie Rafał Trzaskowski, prezydent stolicy.
Strefa Czystego Transportu w Krakowie: Uchwała została przyjęta, WSA – ją unieważnił
Kraków był pierwszy. W listopadzie 2022 roku radni z tego miasta przyjęli uchwałę o utworzeniu Strefy Czystego Transportu. Miała obejmować będzie obszar całego Krakowa, a pierwsze zmiany miały wejść w życie w lipcu 2024 roku.
Zgodnie z zapisami uchwały do miasta nie mogły wjeżdżać blisko 30-letnie samochody, przy czym pojazdy zarejestrowane po raz ostatni przed 1 marca 2023 roku miały podlegać łagodniejszym ograniczeniom – na teren miasta będą mogły wjechać pojazdy zasilane benzyną lub LPG o minimalnej normie Euro 1, a w przypadku pojazdów z silnikami Diesla o minimalnej normie Euro 2.
Czytaj więcej
Emisje gazów cieplarnianych w ubiegłym roku znowu wzrosły. Ale też mogły zwiększyć się trzykrotnie bardziej. Cieszyć się zatem, czy martwić? Ani jedno, ani drugie: wyciągnąć wnioski i korzystać z nich, przyspieszając transformację.
Surowsze ograniczenia przewidziano natomiast dla pojazdów zarejestrowanych po 1 marca 2023 r. – wówczas, aby pojazdy zasilane benzyną lub LPG mogły wjechać na teren Krakowa, będą musiały spełniać normę Euro 3, a w przypadku silników Diesla - normę Euro 5.