Ponad 180 km nowych dróg na Mazowszu. Wydłuży się autostrada A2

Rozrasta się sieć szybkich dróg na Mazowszu. W 2023 r. podróżujący po regionie kierowcy mogli wjechać na nowe odcinki dwóch dróg ekspresowych: S7 na południe od stolicy oraz S61 ułatwiająca dojazd do Łomży.

Publikacja: 15.02.2024 18:24

Droga S7

Droga S7

Foto: Adobe Stock

Natomiast w 2024 roku trwa budowa kolejnych 183 km, które pochłoną blisko 9,5 mld zł. To dwa odcinki autostrady A2 z Mińska Mazowieckiego do Siedlec oraz z Siedlec do Białej Podlaskiej, dwa fragmenty ekspresówki S7 z Płońska do Czosnowa oraz pomiędzy Czosnowem i Kiełpinem, a także trzy obwodnice: Lipska, Pułtuska oraz Kołbieli. Te ostatnie będą łącznie liczyć 39 km.

Nowe drogi: Jazda z Warszawy nad morze będzie szybsza

Efekty w postaci włączenia tras do ruchu przyjdą jednak nieco później. O ile jeszcze w tym roku samochody będą mogły wjechać na dwa odcinki A2, to cały fragment autostrady do Białej Podlaskiej będzie przejezdny dopiero w roku 2025. Także w przyszłym roku poprawi się wyjazd z Warszawy na północ trasą S7. Co prawda jeszcze dwa lata trzeba będzie poczekać na odcinek do Kiełpina, ale i tak nastąpi kluczowa zmiana dla turystów wybierających się z Warszawy nad morze: pozwoli dojechać do Trójmiasta znacznie szybciej niż autostradami: najpierw A2 pod Łódź, a następnie stamtąd A1 w kierunku Gdańska.

Pechowym przedsięwzięciem okazuje się natomiast Wschodnia Obwodnica Warszawy (WOW). O ile południowa część stołecznego ringu udało się wybudować stosunkowo szybko i bez większych przeszkód, o tyle część wschodnia kompletnie utknęła w miejscu. Sprawa wydania decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych jest nierozstrzygnięta mimo upływu 3 lat, za to w sądach administracyjnych zapadają kolejne wyroki i składane są kolejne skargi kasacyjne na decyzje środowiskowe, bez których Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie może wbić w ziemię łopaty.

Czytaj więcej

Unia zbuduje połączenia na Ukrainę, a na Białoruś nie

Pierścień szybkich dróg wokół stolicy wciąż niedomknięty

Brak WOW uniemożliwia domknięcie pierścienia szybkich dróg wokół stolicy. Kierowcy mają do dyspozycji 68 km oddawanych w roku 2013 (Południowa Obwodnica Warszawy i odcinek Modlińska - Marki), w 2015 (S8 Powązkowska – Modlińska), w 2017 (obwodnica Marek), w 2020 (S2 POW z mostem przez Wisłę), w 2021 (S2 Puławska – Wilanów z tunelem pod Ursynowem) i w 2022 (S17 Lubelska – Zakręt). Do domknięcia ringu brakuje ok. 14-kilometrowego odcinka WOW od węzła Drewnica na skrzyżowaniu z S8 do węzła Zakręt, przez co ruch na tym obszarze kumuluje się na drogach wojewódzkich: 631, 637, 638 i ulicach Wesołej. Tymczasem samochodów wokół Warszawy szybko przybywa. Według ostatniego Generalnego Pomiaru Ruchu w latach 2020-2021, najbardziej obciążonym fragmentem ringu jest odcinek S8 na wysokości Powązek (przejeżdża tam średnio 200 tys. aut w ciągu doby) oraz most Grota Roweckiego (blisko 186 tys. pojazdów).

620 km

W perspektywie do 2030 roku odcinki dróg o takiej długości są przygotowane do realizacji na Mazowszu

W całym regionie Mazowsza na różnym etapie przygotowań do realizacji jest ponad 620 km dróg, które w perspektywie do 2030 r. mają być sfinansowane z rządowego programu drogowego oraz programu budowy w całym kraju 100 obwodnic. Prócz dochodzącego do wschodniej granicy odcinka A2, będą to fragmenty ekspresówek S12, S17, S10, S19 oraz obwodnice: Łochowa, Ciechanowa, Łącka, Ostrołęki, Siedlec, Skaryszewa, Sokołowa Podlaskiego i Zwolenia.

Pod względem oddawania nowych odcinków, przyszły rok w całym kraju będzie raczej mizerny. Włączonych do ruchu zostanie niespełna 150 km szybkich dróg. W województwie śląskim gotowe będzie 7 km S1 w rejonie Dąbrowy Górniczej, w kieleckim – obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego. W Małopolsce S7 na odcinku Miechów – Szczepanowice, fragmenty DK 47 i DK74 oraz Północna Obwodnica Krakowa w ciągu drogi S52. Na Warmii i Mazurach drogowcy oddadzą 13 km S16 Borki Wielkie – Mrągowo, a w Wielkopolsce - obwodnice Grzymiszewa i Strykowa. Na Zachodnim Pomorzu pojedziemy fragmentem DK11, obwodnicami Gryfina i Sianowa w ciągu S6 oraz kawałkami S3: Dargobądz – Troszyn oraz Świnoujście - Dargobądz. Na wschodnim odcinku A2 dokończona zostanie budowa odcinka Ryczołek – Groszki i Gręzów – Swoboda, natomiast na południowym krańcu S3 - 16-kilometrowego odcinka od Bolkowa do Kamiennej Góry Północ.

Natomiast w 2024 roku trwa budowa kolejnych 183 km, które pochłoną blisko 9,5 mld zł. To dwa odcinki autostrady A2 z Mińska Mazowieckiego do Siedlec oraz z Siedlec do Białej Podlaskiej, dwa fragmenty ekspresówki S7 z Płońska do Czosnowa oraz pomiędzy Czosnowem i Kiełpinem, a także trzy obwodnice: Lipska, Pułtuska oraz Kołbieli. Te ostatnie będą łącznie liczyć 39 km.

Nowe drogi: Jazda z Warszawy nad morze będzie szybsza

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Metrorower nie powinien mieć żadnych granic
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi