Natomiast w 2024 roku trwa budowa kolejnych 183 km, które pochłoną blisko 9,5 mld zł. To dwa odcinki autostrady A2 z Mińska Mazowieckiego do Siedlec oraz z Siedlec do Białej Podlaskiej, dwa fragmenty ekspresówki S7 z Płońska do Czosnowa oraz pomiędzy Czosnowem i Kiełpinem, a także trzy obwodnice: Lipska, Pułtuska oraz Kołbieli. Te ostatnie będą łącznie liczyć 39 km.
Nowe drogi: Jazda z Warszawy nad morze będzie szybsza
Efekty w postaci włączenia tras do ruchu przyjdą jednak nieco później. O ile jeszcze w tym roku samochody będą mogły wjechać na dwa odcinki A2, to cały fragment autostrady do Białej Podlaskiej będzie przejezdny dopiero w roku 2025. Także w przyszłym roku poprawi się wyjazd z Warszawy na północ trasą S7. Co prawda jeszcze dwa lata trzeba będzie poczekać na odcinek do Kiełpina, ale i tak nastąpi kluczowa zmiana dla turystów wybierających się z Warszawy nad morze: pozwoli dojechać do Trójmiasta znacznie szybciej niż autostradami: najpierw A2 pod Łódź, a następnie stamtąd A1 w kierunku Gdańska.
Pechowym przedsięwzięciem okazuje się natomiast Wschodnia Obwodnica Warszawy (WOW). O ile południowa część stołecznego ringu udało się wybudować stosunkowo szybko i bez większych przeszkód, o tyle część wschodnia kompletnie utknęła w miejscu. Sprawa wydania decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych jest nierozstrzygnięta mimo upływu 3 lat, za to w sądach administracyjnych zapadają kolejne wyroki i składane są kolejne skargi kasacyjne na decyzje środowiskowe, bez których Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie może wbić w ziemię łopaty.
Czytaj więcej
Parlament Europejski poprze przyjęcie zaproponowanych przez Komisje Europejską nowych wytycznych...
Pierścień szybkich dróg wokół stolicy wciąż niedomknięty
Brak WOW uniemożliwia domknięcie pierścienia szybkich dróg wokół stolicy. Kierowcy mają do dyspozycji 68 km oddawanych w roku 2013 (Południowa Obwodnica Warszawy i odcinek Modlińska - Marki), w 2015 (S8 Powązkowska – Modlińska), w 2017 (obwodnica Marek), w 2020 (S2 POW z mostem przez Wisłę), w 2021 (S2 Puławska – Wilanów z tunelem pod Ursynowem) i w 2022 (S17 Lubelska – Zakręt). Do domknięcia ringu brakuje ok. 14-kilometrowego odcinka WOW od węzła Drewnica na skrzyżowaniu z S8 do węzła Zakręt, przez co ruch na tym obszarze kumuluje się na drogach wojewódzkich: 631, 637, 638 i ulicach Wesołej. Tymczasem samochodów wokół Warszawy szybko przybywa. Według ostatniego Generalnego Pomiaru Ruchu w latach 2020-2021, najbardziej obciążonym fragmentem ringu jest odcinek S8 na wysokości Powązek (przejeżdża tam średnio 200 tys. aut w ciągu doby) oraz most Grota Roweckiego (blisko 186 tys. pojazdów).