Jak wygrać wybory samorządowe? Powstał specjalny kurs

Jednym z najważniejszych wyzwań dla nowych samorządów wyłonionych w kwietniowych wyborach będzie usprawnienie miejskiego publicznego transportu. Grupa ekspertów z dziedziny transportu i infrastruktury znalazła sposób na zmotywowanie polityków, by ten temat stał się dla nich priorytetem: przygotowała darmowy kurs internetowy „Postaw na transport publiczny i wygraj wybory”.

Publikacja: 14.02.2024 07:56

Jak wygrać wybory samorządowe? Powstał specjalny kurs

Foto: Fotorzepa, Jakub Czermiński

Kurs oferuje gotowe rozwiązania w 10 modułach wideo poświęconych określonej tematyce. Każdy moduł to kilka, kilkanaście minut skondensowanej wiedzy. Można się dowiedzieć m.in. co zaproponować mieszkańcom w kampanii wyborczej, jak wyznaczać linie komunikacji autobusowej, kształtować rozkłady jazdy, gdzie lokować przystanki, gdzie budować węzły przesiadkowe, jaki wybrać napęd do autobusów czy też jak sfinansować przewozy lub gdzie i w jaki sposób szukać oszczędności. Są wyjaśnione także zagadnienia prawne, finansowe, omówiony został temat wyzwań związanych ze zmianą zachowań transportowych mieszkańców oraz marketingu politycznego.

Czytaj więcej

Biedroń o CPK: Potrzebne. 14 mln Polaków bez dostępu do transportu publicznego

Kurs „Postaw na transport publiczny i wygraj wybory” neutralny politycznie

To w pełni społeczna i neutralna politycznie inicjatywa skierowana jest przede wszystkim do osób kandydujących w tegorocznych wyborach samorządowych. Ale kurs jest otwarty dla wszystkich zainteresowanych rozwojem transportu publicznego, niezależnie od ich związku z samorządem. Mogą w nim uczestniczyć mieszkańcy, aktywiści społeczni, urzędnicy, decydenci oraz studenci. Uczestnicy mogą dostosować naukę do swojego własnego tempa. Materiały są dostępne online, więc można uczyć się w dowolnym czasie. Dostęp do kursu nie jest ograniczony czasowo.

- Inwestycje w rozwój transportu zbiorowego są kluczowe. Potrzebujemy dużego zaangażowania wszystkich samorządów na szczeblu zarówno gminnym, jak i powiatowym. Bez inicjatywy podjętej przez polityków szczebla lokalnego, problem wykluczenia komunikacyjnego będzie się pogłębiał - mówi Piotr Franke, pomysłodawca kursu i twórca podcastu „Na dobrym torze”.

14 mln Polaków dotkniętych wykluczeniem komunikacyjnym

Ocenia się, że problem wykluczenia komunikacyjnego dotyczy ok. 14 mln osób. To mieszkańcy gmin, w których organizowana przez samorząd komunikacja lokalna nie istnieje. Do tego dochodzą gminy, gdzie oferta transportu publicznego jest tak słaba, że regularne dojazdy do pracy z jej wykorzystaniem stają się niemożliwe. Szczególnie wykluczoną grupą są osoby starsze, które nie są w stanie same dotrzeć do lekarza, nie mówiąc już o możliwości aktywnego uczestniczenia w życiu lokalnej społeczności.

Bez inicjatywy podjętej przez polityków szczebla lokalnego, problem wykluczenia komunikacyjnego będzie się pogłębiał

Piotr Franke, pomysłodawca kursu i twórca podcastu „Na dobrym torze”

- Efektywny transport publiczny to nie tylko możliwość dostępu do usług publicznych czy poprawa jakości powietrza, ale też mniejsze koszty życia dla wielu mieszkańców, wynikające z braku konieczności posiadania własnego samochodu – podkreśla - Piotr Franke, pomysłodawca kursu i twórca podcastu „Na dobrym torze”. Szczególnie ważna dla likwidacji barier komunikacyjnych ma być współpraca pomiędzy gminami i powiatami. - Bez inicjatywy podjętej przez polityków szczebla lokalnego, problem wykluczenia komunikacyjnego będzie się pogłębiał – dodaje Franke.

Kurs „Postaw na transport publiczny i wygraj wybory” wspierają organizacje samorządowe: Związek Powiatów Polskich, Związek Miast Polskich, Unia Miasteczek Polskich oraz Związek Gmin Wiejskich RP. Dostępny jest na stronie internetowej: https://kurs.nadobrymtorze.pl/

Kurs oferuje gotowe rozwiązania w 10 modułach wideo poświęconych określonej tematyce. Każdy moduł to kilka, kilkanaście minut skondensowanej wiedzy. Można się dowiedzieć m.in. co zaproponować mieszkańcom w kampanii wyborczej, jak wyznaczać linie komunikacji autobusowej, kształtować rozkłady jazdy, gdzie lokować przystanki, gdzie budować węzły przesiadkowe, jaki wybrać napęd do autobusów czy też jak sfinansować przewozy lub gdzie i w jaki sposób szukać oszczędności. Są wyjaśnione także zagadnienia prawne, finansowe, omówiony został temat wyzwań związanych ze zmianą zachowań transportowych mieszkańców oraz marketingu politycznego.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Metrorower nie powinien mieć żadnych granic
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi