Warszawiacy porzucają samochody. Miejski transport bije rekordy popularności

Rekordowa frekwencja, historycznie najwyższe wpływy z biletów, nowy trend w płatnościach za przejazd – transport publiczny w aglomeracji warszawskiej właśnie podsumował bardzo udany 2023 r. Skorzystało z niego blisko miliard osób, wykorzystujących wspólny bilet także w Kolejach Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej.

Publikacja: 13.02.2024 15:55

Warszawiacy porzucają samochody. Miejski transport bije rekordy popularności

Foto: Fotorzepa, Jakub Czermiński

Po wywołanych pandemią spadkach nie ma już śladu, pasażerów przybyło zarówno w autobusach, jak i tramwajach czy metrze. Zwłaszcza to ostatnie odnotowało wyjątkowo wysoki, bo 24-procentowy wzrost liczby podróżnych, do prawie 200 mln (o blisko 40 mln więcej niż rok wcześniej). Ale w autobusach także odnotowano wzrost dwucyfrowy – mieszkańcy Warszawy i aglomeracji warszawskiej skorzystali z nich 452,2 mln razy, co w porównaniu do 2022 r. jest wynikiem lepszym o 12 proc. Pod względem frekwencji na drugim miejscu znalazły się tramwaje (248,9 mln przewiezionych osób), ale w tym przypadku roczny wzrost okazał się bardzo skromny, zaledwie 1-procentowy.

Czytaj więcej

Miasta przyspieszyły zakupy „zielonych” autobusów

W 2023 roku spadła liczba pasażerów SKM. Dlaczego?

Spadek nastąpił w pociągach SKM – to rezultat przebudowy warszawskiego węzła kolejowego i ograniczeń związanych z realizacją inwestycji. Także chaosu, jaki kilkakrotnie miał miejsce w czasie prowadzonych robót, doprowadzających do zamknięcia torów. SKM-ka padła ich ofiarą – wyłączenia z ruchu czy skracanie tras zniechęciło znaczną część korzystających z tego środka lokomocji. Według danych Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie, do pociągów przewoźnika wsiadło w ub. roku niespełna 15,2 mln pasażerów, o 15 proc. mniej niż w roku 2022. Za to 14-procentowy wzrost miały Koleje Mazowieckie i Warszawska Kolej Dojazdowa w ramach oferty wspólnego biletu z ZTM.

Wyższa o 11 proc. w ujęciu r/r sprzedaż biletów przyniosła do budżetu miasta rekordowe wpływy: 883,9 mln zł, co poprawiło wynik sprzed roku o 13 proc., a zarazem pobiło poprzedni rekord ustanowiony tuz przed pandemią, w roku 2019, gdy do miejskiej kasy wpłynęło 874,8 mln zł.

Warszawiacy coraz chętniej płacą za bilety mobilnie

W sprzedaży biletów widać wyraźny nowy trend – warszawiacy coraz chętniej wybierają płatności mobilne. W ubiegłym roku wielkość sprzedaży za pośrednictwem aplikacji w smartfonach po raz pierwszy przewyższyła sprzedaż tradycyjną. W aplikacjach pasażerowie kupili ponad 40 mln biletów, o 43 proc. więcej niż w 2022 r.

24 proc.

O tyle wzrosła liczba pasażerów warszawskiego metra

Spadki sprzedaży w stacjonarnych punktach dystrybucji będą przyspieszać, bo jesienią 2023 roku ZTM przystąpił do prac nad nowym systemem biletowym, mającym umożliwiać opłatę za przejazd za pomocą karty płatniczej, telefonu, smartwatcha oraz karty miejskiej. Pozwoli także zaplanować podróż – wskaże najkorzystniejszą trasę, którą zmieni w razie konieczności. Na wprowadzenie nowego systemu będzie trzeba jednak poczekać do 3 lat.

Do dalszego wzrostu frekwencji w publicznej komunikacji na terenie Warszawy powinny przykładać się inwestycje w nowy tabor. Przed końcem ubiegłego roku do miasta dotarły ostatnie ze 123 zamówionych tramwajów Hyundai, a we flocie warszawskiego metra jest już 37 najnowszych pociągów Skoda Varsovia, a 21 nowych składów jeździ w SKM. Przybywa także zero- i niskoemisyjnych autobusów. - Już ponad 40 proc. to pojazdy przyjazne dla środowiska: elektryczne, hybrydowe, gazowe – informował Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy. Będą również nowe inwestycje w tramwajach: w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2023-2050 w budżecie miasta zabezpieczono m.in. miliard złotych na dokapitalizowanie Spółki Tramwaje Warszawskie.

Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi
Transport
Jaka będzie przyszłość kolei aglomeracyjnej w Małopolsce