Kraków wprowadzi nowe bilety? Nie ma ich jeszcze żadne miasto w Polsce

Nie czasowe, nie przystankowe, ale kilometrowe albo dynamiczne – do wprowadzenia takich biletów przygotowuje się Kraków.

Publikacja: 27.12.2023 15:49

W Krakowie jak w większości miast funkcjonują bilety czasowe. To jednak zdaniem pasażerów i radnych

W Krakowie jak w większości miast funkcjonują bilety czasowe. To jednak zdaniem pasażerów i radnych miasta niewystarczające rozwiązanie i potrzebny jest nowy rodzaj biletu

Foto: Longfin Media

Na razie trwają testy nowego rozwiązania. Podobne rozwiązania w komunikacji miejskiej funkcjonują np. w fińskich Helsinkach. Nie ma ich jak dotąd żadne polskie miasto.

W jaki sposób działają bilety kilometrowe?

Bilety kilometrowe to innowacyjne rozwiązanie, dzięki któremu pasażerowie komunikacji miejskiej płacą za przejechane tramwajem czy autobusem kilometry. Przy czym kilometry liczone są w linii prostej od przystanku początkowego do końcowego, a nie wzdłuż ulic trasy. Założenie jest też takie, że nowa taryfa dotyczyłaby biletów jednorazowych, a nie okresowych czyli np. miesięcznych.

W Krakowie jak w większości miast funkcjonują bilety czasowe. To jednak zdaniem pasażerów i radnych miasta niewystarczające rozwiązanie i potrzebny jest nowy rodzaj biletu.

Czytaj więcej

Samorządy chcą wypchnąć z miejskich ulic część prywatnych samochodów

- Zwłaszcza jeżeli bierze się pod uwagę korki i zatory a tych w mieście, chociażby ze względu na remonty i wiele inwestycji nie brakuje. Niekiedy może się np. okazać, że bilet 20-minutowy nie wystarczy do przejechania odległości jednego przystanku – zauważa radny miasta Dominik Jaśkowiec.

Bilety przystankowe nie byłyby sprawiedliwym rozwiązaniem?

Właśnie ze względu na korki w Krakowie, spora grupa radnych opowiadała się za wprowadzeniem biletów przystankowych, czyli takich, które uprawniałyby do przejazdu określoną liczbę przystanków. Takie rozwiązanie ma np. Lublin i Poznań. Urzędnicy z krakowskiego Zarządu Transportu Publicznego (ZTP) uznali jednak, że w przypadku Krakowa bilety przystankowe się nie sprawdzą.

- Mamy w Krakowie nie tylko normalne linie autobusowe zatrzymujące się na każdym przystanku, ale też linie przyspieszone zatrzymujące się np. na co drugim przystanku. To by oznaczało, że pasażerowie linii przyspieszonych za taką samą kwotę przejechaliby dwa razy więcej przystanków. Nie byłoby to więc dobre rozwiązanie – zauważa Sebastian Kowal, rzecznik ZTP.

Czytaj więcej

Coraz więcej miast z darmową komunikacją. „Chodzi o dobro i wygodę mieszkańców”

Rzecznik dodaje, że mniej uciążliwym i sprawiedliwym rozwiązaniem byłyby bilety umożliwiające pasażerom płacenie za faktycznie przejechany dystans. A to zapewniają bilety kilometrowe.

Testy aplikacji pozwalającej na dynamiczne opłaty za przejazdy

W grudniu 2023 r. ZTP zaprosiło podróżujących komunikacja miejską do testowania aplikacji, która ma na celu dynamiczne obliczanie opłat za przejazdy komunikacją miejską. Zdaniem urzędników testy pozwolą na zebranie danych dotyczących funkcjonowania systemu i wyznaczą kierunek dalszych prac – tak, aby docelowe rozwiązanie aplikacji było łatwe i przejrzyste w obsłudze dla pasażerów.

Ponadto zebrane dane stanowić będą podstawę do opracowania przyszłego systemu biletowego, dostosowanego do indywidualnych potrzeb pasażerów – tłumaczy pomysł ZTP. Jeżeli testowanie wypadnie zgodnie z oczekiwaniami ZTP, urzędnicy planują na początku 2024 r. przedstawić Radzie Miasta Krakowa projekt nowego rozwiązania dotyczącego taryfy biletowej.

Na razie trwają testy nowego rozwiązania. Podobne rozwiązania w komunikacji miejskiej funkcjonują np. w fińskich Helsinkach. Nie ma ich jak dotąd żadne polskie miasto.

W jaki sposób działają bilety kilometrowe?

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Autobusy wodorowe wyjeżdząją na ulice polskich miast
Transport
Mieszkańców Krakowa czekają podwyżki biletów komunikacji miejskiej. Od kiedy?
Transport
Gdzie w Polsce uczniowie mogą jeździć komunikacją miejską za darmo?
Transport
Uczniowie krakowskich podstawówek w wakacje jeżdżą za darmo
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Transport
Taksówkarze tracą licencje w związku z wyższymi wymaganiami