Kraków łagodzi przepisy dotyczące Strefy Czystego Transportu

Szykują się zmiany w uchwale dotyczącej Strefy Czystego Transportu (SCT) w Krakowie.

Publikacja: 20.12.2023 19:08

Kraków

Kraków

Foto: Adobe Stock

- Od lipca przyszłego roku z ulic miasta znikną najstarsze samochody, bo one najbardziej zatruwają miasto. Chcemy utrzymać rok 2024 jako ten, w którym usuwamy z naszych ulic najbardziej szkodliwe dla środowiska auta, czyli te z najwyższą emisją spalin, natomiast kolejne wytyczne dotyczące strefy chcemy rozłożyć w czasie - podkreśla Andrzej Kulig, I zastępca prezydenta miasta Krakowa.

Co ma zmienić się w uchwale dotyczącej Strefy Czystego Transportu w Krakowie?

Podjęta przez radnych miasta Krakowa uchwała dotycząca SCT przewidywała, że od 1 lipca 2024 roku po Krakowie nie mogłyby jeździć auta około trzydziestoletnie, niespełniające norm Euro 1 (dla benzyny) i Euro 2 (dla diesli). Jeśli samochód został zarejestrowany po 1 marca 2023 musiałby spełniać wyższe wymagania, by wjechać do strefy – Euro 3 dla benzyny i Euro 5 dla diesla. Jednak po protestach w sprawie strefy, Kraków planuje wycofać się z części zapisów. Będzie nowelizacja uchwały w sprawie strefy i złagodzenie niektórych obostrzeń.

Czytaj więcej

Strefa czystego transportu w Warszawie będzie znacznie mniejsza

- Chcemy zlikwidować zapis dotyczący zakazu wjazdu do strefy od lipca 2024 samochodów z silnikiem diesla, spełniających normę Euro 4 a zarejestrowanych po 1 marca 2023 roku – mówi Andrzej Kulig. Wiceprezydent Krakowa tłumaczy, że zapis ten dotyczy dużej liczby przedsiębiorców m.in. przewoźników, dostawców towarów a nie chodzi o to, by utrudniać im życie – tak by wszyscy w jednym czasie musieli wymieniać samochody.

Jak będą wyglądać kolejne etapy wprowadzania Strefy Czystego Transportu?

Diesle Euro 4 i pojazdy benzynowe nie spełniające norm Euro 2 znikną z ulic Krakowa dopiero po 1 lipca 2026 r. (drugi etap wprowadzania SCT). Ale uwaga - zasady te nie będą dotyczyły pojazdów mieszkańców Krakowa. Krakowianie będą mogli jeździć swoimi autami jeszcze przez następne 4 lata – do czasu wprowadzenia kolejnego, najbardziej restrykcyjnego etapu strefy czyli do 1 stycznia 2028 roku. Wtedy z krakowskich ulic mają zostać wyeliminowane auta, które nie spełniają normy Euro 3 w przypadku silników benzynowych i Euro 5 w przypadku diesli. Ten etap wprowadzania strefy obejmie już wszystkich kierowców – także mieszkańców Krakowa.

Czytaj więcej

Strefa czystego transportu w Warszawie? „50 proc. mniej spalin w tej dekadzie”

Krakowski magistrat tłumaczy, że nowelizacja uchwały jest konieczna, bo musi ona być dostosowana do zmian w przepisach krajowych i unijnych. - Zgodnie z unijnymi przepisami już od 1 stycznia 2028 będzie obowiązywał nakaz, aby w paliwie 95 biopaliwo stanowiło 10 proc., co automatycznie wyeliminuje z rynku najstarsze silniki, które są do niego niedostosowane. Przewidujemy też, że około 2028 roku przemieszczanie się samochodami o silnikach z normą Euro 4 przestanie być opłacalne, automatycznie spadnie więc liczba takich pojazdów na ulicach. Do tego dochodzą także nowe przepisy krajowe, które zmieniły się w tym roku i muszą być uwzględnione w uchwale. Chodzi przede wszystkim o naklejki – tłumaczy Andrzej Kulig I wiceprezydent Krakowa.

Kierowcy w Krakowie bez naklejek

Zgodnie z nowymi zasadami z naklejek, które miały upoważniać do wjazdu do strefy, będzie można zrezygnować. Zamiast nich zostanie wprowadzona elektroniczna weryfikacja pojazdów. – Takie rozwiązanie jest bardzo dobre, ale nie było możliwe w momencie przygotowywania uchwały o SCT – dodaje Maciej Piotrkowski z krakowskiego Zarządu Transportu Publicznego.

Przygotowany przez magistrat pakiet zmian dotyczących SCT będzie konsultowany z mieszkańcami. Radni miasta zajmą się nim dopiero w przyszłym roku – prawdopodobnie w styczniu.

Kraków jest pierwszym miastem w Polsce, które wprowadziło przepisy o strefie czystego transportu. Uchwała dotycząca strefy została podjęta w listopadzie 2022 roku. Podobną uchwałę podjęli w tym roku warszawscy radni. Do wprowadzenia przepisów SCT w 2025 roku przygotowuje się również Wrocław.

- Od lipca przyszłego roku z ulic miasta znikną najstarsze samochody, bo one najbardziej zatruwają miasto. Chcemy utrzymać rok 2024 jako ten, w którym usuwamy z naszych ulic najbardziej szkodliwe dla środowiska auta, czyli te z najwyższą emisją spalin, natomiast kolejne wytyczne dotyczące strefy chcemy rozłożyć w czasie - podkreśla Andrzej Kulig, I zastępca prezydenta miasta Krakowa.

Co ma zmienić się w uchwale dotyczącej Strefy Czystego Transportu w Krakowie?

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Tramwajem, autobusem i pociągiem tylko z jednym biletem? Nowy pomysł rządu
Transport
Czas przejazdu przez Katowice krótszy o 15 proc. Efekt inwestycji za 90 mln zł
Materiał partnera
Metrorower nie powinien mieć żadnych granic
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku