Strefa Czystego Transportu: aplikacja pokaże, czy auto może wjechać

Nadal ważą się losy krakowskiej Strefy Czystego Transportu. Władze Krakowa poinformowały już jednak, że kierowcom wjeżdżającym do miasta może pomóc aplikacja mObywatel.

Publikacja: 06.12.2023 15:27

Zgodnie z uchwałą Rady Miasta Krakowa Strefa Czystego Transportu ma zacząć obowiązywać 1 lipca 2024

Zgodnie z uchwałą Rady Miasta Krakowa Strefa Czystego Transportu ma zacząć obowiązywać 1 lipca 2024 r.

Foto: ZTP w Krakowie

17 stycznia 2024 roku radni miasta zajmą się obywatelskim projektem uchwały unieważniającej strefę, co jednak nie wstrzymuje przygotowań miasta do wprowadzenia strefy. Zarząd Transportu Publicznego wybrał dostawcę systemu teleinformatycznego. który ma strefę obsługiwać, a magistrat poinformował, że kierowcom wjeżdżającym do miasta może pomóc aplikacja mObywatel.

W jaki sposób aplikacja mObywatel może pomóc kierowcom wjeżdżającym do Strefy Czystego Transportu?

- W sierpniu tego roku weszła w życie nowelizacja, która rozszerza gromadzone w systemie Centralnej Ewidencji Pojazdów informacje o naszych samochodach również o normy emisji EURO. Dane o tych normach znajdziemy też na stronie historiapojazdu.gov.pl. Kierowcy powinni sprawdzić dane dotyczące norm, bo może mieć to kluczowe znaczenie w przyszłym roku, gdy będą chcieli poruszać się samochodem po Krakowie – wyjaśnia Dariusz Nowak, rzecznik krakowskiego magistratu.

W październiku zakończyła się migracja danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców do aplikacji mObywatel i na stronę historiapojazdu.gov.pl. Aktualnie w obu tych miejscach można sprawdzić normę spalania EURO - te dane zostały dołożone do wcześniejszych wpisów. Im wyższa norma, tym lepiej , bo oznacza to, że pojazd emituje mniej szkodliwych dla środowiska substancji.

Informacja o normach emisji ma istotne znaczenie dla osób, które będą chciały wjechać do Krakowa po 1 lipca 2024 roku. Wtedy bowiem, zgodnie z uchwałą Rady Miasta Krakowa, wejdzie w życie Strefa Czystego Transportu (SCT). Wprowadzenie takich stref zapowiedziały w przyszłym roku również m.in. Warszawa, Katowice i Wrocław.

Co będą musieli zrobić kierowcy wjeżdżający do Krakowa?

Kraków mocno przygotowuje się do wprowadzenia strefy. Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie ogłosił przetarg na system teleinformatyczny potrzebny do jej obsługi. Ostatecznie z dziesięciu firm, wybrana została oferta przedsiębiorstwa z Białegostoku.

System do obsługi krakowskiej strefy ma być prosty, a korzystanie z niego przez kierowców samochodów zarejestrowanych na terenie Polski maksymalnie uproszczone.

Czytaj więcej

Wrocław chce wyrzucić z centrum najstarsze samochody. Co na to mieszkańcy?

- Wjeżdżający na teren Krakowa zostaną zobligowani jedynie do wpisania w system numeru rejestracyjnego samochodu. System, działający na bazie CEPiK automatycznie sprawdzi, czy norma emisji jest zgodna z aktualnymi wymaganiami krakowskiej strefy – zaręcza Maciej Piotrkowski z Zarządu Transportu Publicznego. Niezależnie od systemu, wjazd samochodów do strefy będą monitorować także kamery rozpoznające tablice rejestracyjne.

Jakie wyjątki w działaniu Strefy Czystego Transportu?

Ograniczenia pierwszego etapu SCT (od lipca 2024 do lipca 2026) nie będą zadaniem ZTP zbyt surowe, ponieważ obejmą zaledwie około 2 proc. samochodów z aktualnego, codziennego ruchu na ulicach Krakowa. Będą też wyjątki, pojazdy których uregulowania SCT nie obejmą.

SCT nie będzie dotyczyć m.in. osób z niepełnosprawnościami, poruszającymi się samochodami z odpowiednim identyfikatorem, seniorów, którzy urodzili się w roku 1952 i wcześniej, o ile będą sami prowadzić własny samochód. Ze stosowania się do zasad strefy zostanie też wyłączony transport medyczny i sanitarny, motocykle i samochody historyczne (zabytkowe) oraz pojazdów specjalne (maszyny rolnicze, food trucki, karawany itp. – z odpowiednim wpisem w dowodzie rejestracyjnym).

Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi
Transport
Jaka będzie przyszłość kolei aglomeracyjnej w Małopolsce