Gigantyczna inwestycja w stolicy napotyka coraz to nowe przeszkody

Nawet do połowy przyszłego roku może się przeciągnąć realizacja największej w Warszawie inwestycji tramwajowej i jednej z największych tego typu w kraju – budowy linii do Wilanowa.

Publikacja: 28.11.2023 18:41

Nowa trasa tramwajowa ma mieć prawie 8 kilometrów i 31 przystanków

Nowa trasa tramwajowa ma mieć prawie 8 kilometrów i 31 przystanków

Foto: adobestock

Realizacja tego strategicznego dla stołecznej komunikacji publicznej przedsięwzięcia powinna się zakończyć w pierwszej połowie 2024 r. Jednak do tej pory tempo prac wyraźnie odbiega od pierwotnych planów, na co wskazuje przesuwanie oficjalnie podawanych terminów otwarcia ulic na przebiegu trasy. Przygotowywany jest za to aneks do kontraktu, który formalnie pozwoli przesunąć termin oddania trasy. Jak długo? Niewykluczone, że nawet do końca przyszłego roku. 

Jeszcze dwa miesiące temu wydawało się, że wiosną przyszłego roku nową trasą tramwaj dotrze przynajmniej do Błoń Wilanowskich, co sugerował burmistrz Wilanowa. Wcześniej władze Budimeksu zapowiadały, że w drugiej połowie 2023 r. większość trasy zostanie oddana do użytku. Teraz zarówno Tramwaje Warszawskie jak i wykonawca trasy unikają podawania jakichkolwiek terminów. Do dziś żaden z odcinków nowej linii nie został definitywnie ukończony poprzez włączenie go do ruchu.

Korki i objazdy dłużej będą uprzykrzać życie mieszkańcom

Tymczasem życie mieszkańcom Warszawy uprzykrzają niespodziewane komplikacje. Przed niespełna tygodniem zakorkowana została ulica Sobieskiego przez wprowadzony tam ruch wahadłowy. Przyczyną okazały się błędy w dokumentacji wykonawcy linii tramwajowej: Budimex musiał przedłużyć czas zajęcia pasa ulicy prowadzącego w kierunku centrum.

Czytaj więcej

Kraków stawia na szybkie tramwaje. Miasto planuje wielkie inwestycje

Korki, objazdy, opóźnienia w kursowaniu publicznej komunikacji będą się przeciągać. Na początku grudnia dla ruchu ma być otwarta jedna jezdnia ulicy Spacerowej, a jeśli nie pojawią się zaskakujące problemy, przed końcem obecnego roku przejezdna powinna być cała Puławska i Gagarina. Zostanie także otwarta część skrzyżowania Spacerowej z Belwederską - dla ruchu drogowego w relacji wschód-północ-zachód.

Za wolne tempo prac wykonawca inwestycji, firma Budimex, był już krytykowany w ubiegłym roku, gdy po rozpoczęciu prac w końcu sierpnia trudno było dopatrzyć się w nich postępu. Zamknięcie na czas budowy ulic w jej rejonie doprowadziło do gigantycznych korków. Przyczyną opóźnień miały okazać się wtedy podziemne instalacje, których nie było w aktualnej dokumentacji projektowej.

Tramwaj do Wilanowa będzie kosztować 1,2 mld zł

Problemem okazało się także wstrzymanie prac w samym Wilanowie, o czym w sierpniu tego roku zdecydował warszawski Sąd Rejonowy, który na wniosek inwestora Miasteczka Wilanów - spółki Polnord – wydał decyzję o zabezpieczeniu, wstrzymującą prace na 500-metrowym odcinku al. Rzeczpospolitej. W miesiąc później zwaśnionym stronom udało się jednak porozumieć i roboty mogły być kontynuowane. 

Nowa trasa będzie liczyć prawie 8 kilometrów i 31 przystanków, będzie na niej działać system zielonej fali. Czas przejazdu z Wilanowa do stacji Metro Centrum zajmie pół godziny. Inwestycja ma połączyć z Wilanowem Wolę, Odolany, Ochotę i Mokotów. Łączny koszt przedsięwzięcia wraz wyposażeniem nowej trasy w tabor i infrastrukturę towarzyszącą sięga 1,2 mld zł.

Realizacja tego strategicznego dla stołecznej komunikacji publicznej przedsięwzięcia powinna się zakończyć w pierwszej połowie 2024 r. Jednak do tej pory tempo prac wyraźnie odbiega od pierwotnych planów, na co wskazuje przesuwanie oficjalnie podawanych terminów otwarcia ulic na przebiegu trasy. Przygotowywany jest za to aneks do kontraktu, który formalnie pozwoli przesunąć termin oddania trasy. Jak długo? Niewykluczone, że nawet do końca przyszłego roku. 

Jeszcze dwa miesiące temu wydawało się, że wiosną przyszłego roku nową trasą tramwaj dotrze przynajmniej do Błoń Wilanowskich, co sugerował burmistrz Wilanowa. Wcześniej władze Budimeksu zapowiadały, że w drugiej połowie 2023 r. większość trasy zostanie oddana do użytku. Teraz zarówno Tramwaje Warszawskie jak i wykonawca trasy unikają podawania jakichkolwiek terminów. Do dziś żaden z odcinków nowej linii nie został definitywnie ukończony poprzez włączenie go do ruchu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Metrorower nie powinien mieć żadnych granic
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił