Na Wybrzeżu udany sezon wielkich wycieczkowców

W trójmiejskich portach tegoroczny sezon wycieczkowców, już praktycznie zakończony, będzie należał do bardzo udanych.

Publikacja: 15.11.2023 13:41

MSC Fantasia

MSC Fantasia

Foto: Ein Dahmer, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

W Gdyni ostatnim wpływającym do portu statkiem wycieczkowym był 253-metrowy statek AIDAmar w końcu października.

Natomiast w Gdańsku ostatnia awizowana jednostka to niespełna 140-metrowy Hanseatic Nature, który ma zacumować przy nabrzeżu Westerplatte 17 grudnia.

Według Adama Hoppe z Działu Handlowego w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia, rynek morskich wycieczek zaczyna znowu rosnąć po okresie zatrzymania rejsów z powodu pandemii i zawirowań geopolitycznych.

Do Gdyni zawinęło w tym roku 36 statków wycieczkowych. To co prawda mniej niż w 2022 r., czego przyczyną okazało się anulowanie tras do portów rosyjskich, ale gdyński port odwiedziło znacznie więcej pasażerów.

Czytaj więcej

Turystyka w Polsce wraca do stanu sprzed pandemii. Miasta biją rekordy

Według informacji gdyńskiego portu, tegoroczna liczba turystów sięgnęła 90 tys. Należy do nich doliczyć 30 tys. członków załóg. Wycieczkowce były zapełnione w 90 proc., a na jeden statek przypadało średnio 2,5 tys. osób. To frekwencja wyższa nawet od tej sprzed pandemii. Natomiast w porównaniu rok do roku wzrost okazał się imponujący: w 2022 r. obłożenie statków wycieczkowych wpływających do Gdyni wahało się między 40 a 90 proc. Średnio na jedną jednostkę przypadało 1,4 tys. pasażerów.

Gdynia: Największy statek liczył 333 metry

Największym statkiem, jaki w tym roku zawinął do gdyńskiego portu, była 333-metrowa MSC Fantasia, która zainaugurowała tegoroczny sezon. Niewiele mniejsze były: liczący 330 metrów Sky Princess oraz 315-metrowy Mein Schiff 1.

W Gdańsku tegoroczne plany zakładały odwiedziny 46 wycieczkowców. Sezon zainaugurowany został 20 kwietnia przez 144-metrowy Hamburg pływający pod banderą panamską. Najdłuższą jednostką w tegorocznym sezonie była natomiast Bolette, pływająca pod bahamską banderą i mierząca 238 metrów.

Pandemia przyniosła branży wycieczkowców ogromne straty. Szacuje się, że cała flota, licząca przeszło 300 statków wycieczkowych, miała przynieść w 2020 roku wpływy na poziomie 20 mld dolarów

Do Gdańska wpływają mniejsze statki od tych cumujących w Gdyni. Gdański port teoretycznie może przyjąć w ciągu roku 120 statków wycieczkowych. Bardzo dobry był ubiegłoroczny sezon, w którym zawinęło do gdańskich nabrzeży 79 statków. Przywiozły 25 tys. pasażerów. Jednak najlepszym sezonem do tej pory był rok 2018, w którym wpłynęło 67 jednostek z ponad 30 tys. pasażerów.

Gdańsk i Gdynia zarabiają na statkach wycieczkowych

Duża liczba wizyt statków wycieczkowych oznacza wysokie przychody z opłat portowych. W ubiegłym roku w Gdańsku były one blisko dwa i pół razy wyższe od uzyskanych cztery lata wcześniej.

Ale morski ruch turystyczny stanowią nie tylko coraz ważniejsze źródło przychodów dla trójmiejskich portów. Wypełnione turystami statki wycieczkowe stanowią dla Gdańska i Gdyni świetną reklamę. I oznaczają znaczące wpływy do budżetu dzięki rozkręcaniu zarobków restauratorów czy właścicieli sklepów. Według danych Cruise Baltic, średnie wydatki pasażera w porcie wynoszą bowiem ok. 100 dolarów, które przeznaczane są na zwiedzanie, transport, pamiątki oraz inne zakupy.

Biznes na wycieczkowcach świetnie się kręcił przed pandemią. W latach 1995-2019 do Gdańska wpłynęło łącznie 680 wycieczkowców, z których do miasta zeszło ponad 250 tysięcy pasażerów. Najczęściej odwiedzali oni Trakt Królewski, Dwór Artusa, fontannę Neptuna, Bazylikę Mariacką, koncerty organowe w Katedrze Oliwskiej czy oddalony o niecałe 60 km zamek w Malborku.

Jednak pandemia przyniosła branży wycieczkowców ogromne straty. Szacuje się, że cała flota, licząca przeszło 300 statków wycieczkowych, miała przynieść w 2020 roku wpływy na poziomie 20 mld dolarów.

Tymczasem koronawirus skutecznie odstraszył pasażerów. Od 2 maja do początku września 2020 r. ponad 40 statków wycieczkowych potwierdziło przypadki zachorowań na pokładzie. Ich skutki były tym gorsze, że w ostatnich latach główną bazę klientów stanowili pasażerowie w wieku 50 lat i powyżej.

W Gdyni ostatnim wpływającym do portu statkiem wycieczkowym był 253-metrowy statek AIDAmar w końcu października.

Natomiast w Gdańsku ostatnia awizowana jednostka to niespełna 140-metrowy Hanseatic Nature, który ma zacumować przy nabrzeżu Westerplatte 17 grudnia.

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Strefa Czystego Transportu: aplikacja pokaże, czy auto może wjechać
Transport
Walka z wykluczeniem komunikacyjnym. Kolej zintegrowana z autobusami
Transport
Gigantyczna inwestycja w stolicy napotyka coraz to nowe przeszkody
Transport
Ilu Polaków jeździ pociągami? Najnowsze dane
Transport
Kraków stawia na szybkie tramwaje. Miasto planuje wielkie inwestycje
Materiał Promocyjny
Jakie technologie czy też narzędzia wspierają transformację cyfrową biznesu?