Kraków stawia na szybkie tramwaje. Miasto planuje wielkie inwestycje

Stolica Małopolski buduje nowe trasy tramwajowe. We wrześniu została oddana do użytku nowa linia na odcinku Krowodrza Górka-Górka Narodowa, gotowe są też koncepcje budowy kilku innych.

Publikacja: 09.11.2023 15:46

Prace przy Krakowskim Szybkim Tramwaju rozpoczęły się w latach 90. ubiegłego wieku

Prace przy Krakowskim Szybkim Tramwaju rozpoczęły się w latach 90. ubiegłego wieku

Foto: adobestock

Linia z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej i powstająca trasa tramwajowa do Mistrzejowic to odcinki tzw. Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (KST) – olbrzymiej inwestycji komunikacyjnej, która ma zapewnić miastu szybką i sprawną sieć transportu zbiorowego. KST ma połączyć w sobie zalety klasycznego tramwaju i metra, a w jej skład wejdą bezkolizyjne torowiska tramwajowe lub wybrane, wydzielone torowiska z zapewnionym priorytetem na skrzyżowaniach.

Prace przy KST rozpoczęły się w latach 90. ubiegłego wieku, a uruchomienie pierwszego odcinka linii tramwajowej z osiedla Krowodrza Górka do Kurdwanowa (wraz z tunelem tramwajowym) nastąpiło w grudniu 2008 r.

– Odcinek prowadzący z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej to III etap budowy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju i moim zdaniem jest to jeden z ważniejszych etapów. Można o nim powiedzieć, że spowodował rewolucję komunikacyjną na północy Krakowa – podsumowuje Jan Machowski, rzecznik Zarządu Inwestycji Miejskich, inwestora linii do Górki Narodowej. - Do tej pory północ miasta pozostawała „nieskomunikowana tramwajowo”, co przekładało się m.in. na olbrzymie problemy komunikacyjne i korki w tej części Krakowa – dodaje.

Pasażerowie mogą już korzystać z przebudowanej trasy

Pierwsze prace na odcinku Krowodrza Górka – Górka Narodowa rozpoczęły się w lipcu 2020 roku. Na początku wykonawca – firma Intercor – skupiał się głównie na robotach związanych z budową i przebudową instalacji podziemnych. Stąd też, pomimo że zakres robót był olbrzymi (inwestycja prowadzona w mocno zurbanizowanym obszarze, a długość samej linii tramwajowej to 5,5 km), sam postęp prac był mało widoczny. Wykonawca wymienił wszystkie możliwe sieci podziemne.

Budowa infrastruktury związanej z linią tramwajową oraz przebudowa i budowa układu drogowego, ścieżek rowerowych i chodników ruszyła w kolejnym etapie inwestycji. Od roku pasażerowie mogą korzystać z przebudowanego torowiska od ul. Wybickiego do Fieldorfa Nila i nowej pętli tramwajowej Krowodrza Górka. - Co istotne, układ nowej pętli umożliwi w przyszłości rozwój sieci tramwajowej do osiedli w północno-zachodniej części Krakowa – tłumaczy Machowski z ZIM. Od maja tego roku dostępny jest już tunel drogowy wzdłuż Opolskiej, a wcześniej oddany do ruchu został nowy, brakujący dotychczas odcinek ulicy Pachońskiego – od Zielińskiego do Górnickiego.

Nowa linia ma zachęcić mieszkańców północnych dzielnic i przyjezdnych z gmin ościennych do korzystania z transportu zbiorowego. Pomysł się sprawdza - z danych Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego (MPK) wynika, że w pierwszym miesiącu funkcjonowania tej trasy KST z komunikacji tramwajowej skorzystało blisko pół miliona podróżnych.

Uruchomienie komunikacji tramwajowej nie oznacza zakończenia projektu. Trwają jeszcze roboty przy budowie zintegrowanego węzła przesiadkowego na Górce Narodowej: dwupoziomowego parkingu P+R z terminalem autobusowym i pętlą tramwajową.

Pierwsza stacja krakowskiego premetra

Umowę na etap IV KST – czyli zaprojektowanie, wybudowanie i eksploatację linii tramwajowej do Mistrzejowic miasto podpisało w grudniu 2020 rok. Na partnera prywatnego wybrano konsorcjum PPP Solutions Polska i Gülermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu.

– To projekt szczególny. Budowa tej linii szybkiego tramwaju o długości 4,5 km jest bowiem największym w Polsce projektem transportowym, realizowanym w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego – podkreślał Dariusz Nowak, rzecznik krakowskiego magistratu.

Nowe torowisko prowadzić będzie od skrzyżowania al. Jana Pawła II z Lema i Meissnera, ulicami: Młyńską, Lublańską, Dobrego Pasterza, Krzesławicką, Bohomolca, ks. Jancarza aż do istniejącej pętli Mistrzejowice. Na trasie przewidziany jest m.in. tunel z wielopoziomowym węzłem przesiadkowym w okolicy ronda Polsadu. Dzięki temu połączeniu czas dojazdu z Mistrzejowic do centrum miasta powinien się skrócić o ok. 12 minut. Warto wspomnieć, że to kolejna wersja przebiegu nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic. Poprzednia wersja zakładała budowę trasy z rejonu Rakowic. Plany te jednak nie zostały zrealizowane, a tereny pod trasę z Rakowic zostały m.in. zabudowane nowymi osiedlami.

Zawarta z Gülermakiem umowa przewiduje zakończenie inwestycji do końca 2025 roku. Nie wiadomo jednak czy termin ten zostanie dotrzymany, bo pierwsze prace przy nowym torowisku do Mistrzejowic rozpoczęły się prawie dwa lata po podpisaniu umowy - w lipcu tego roku, po uzyskaniu przez wykonawcę decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej).

Właściwe prace poprzedziła oprotestowana przez mieszkańców i aktywistów wycinka ok. 1500 drzew. Dopiero w połowie września tego roku, w okolicy estakady im. M. Iżyckiego, na pasie zieleni dzielącym jezdnie na ul. Młyńskiej ruszyła budowa podziemnego przystanku „Rondo Polsadu”.

I tu również nastąpiły zmiany - pierwotna koncepcja przebiegu linii tramwajowej zakładała bowiem naziemny przebieg torowiska w rejonie ronda Młyńskiego. Jednak po wykonaniu analiz, zostały wprowadzone zmiany w projekcie i zdecydowano, że tory zostaną poprowadzone poniżej poziomu terenu, w konstrukcji przypominającej wyglądem rynnę. – To nic innego jak pierwsza stacja krakowskiego premetra – komunikuje Renata Postawa-Giza z Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

Miasto planuje kolejne linie tramwajowe

Wybudowanie nowej linii do Mistrzejowic nie zamyka prac przy KST i planów Krakowa na rozwój sieci połączeń tramwajowych. Pozostaje jeszcze m.in. trasa z Krowodrzy Górki do osiedla Azory, na budowę której krakowianie czekają już od ponad 40 lat (tyle liczą pierwsze pomysły skomunikowania Azorów tramwajem).

Aktualnie realizacja robót budowlanych przy połączeniu z Azorami planowana jest w latach 2024-2026. Miasto planuje też budowę linii tramwajowej pomiędzy osiedlem Azory a pętlą Cichy Kącik. Powstały też koncepcje linii tramwajowej m.in. do osiedla Złocień wraz z pętlą tramwajową oraz parkingiem park&ride i rozbudową ulicy Domagały w obszarze Rybitw oraz do Rżąki a niewykluczone, że z przedłużeniem torowiska do pobliskiej Wieliczki.

Linia z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej i powstająca trasa tramwajowa do Mistrzejowic to odcinki tzw. Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (KST) – olbrzymiej inwestycji komunikacyjnej, która ma zapewnić miastu szybką i sprawną sieć transportu zbiorowego. KST ma połączyć w sobie zalety klasycznego tramwaju i metra, a w jej skład wejdą bezkolizyjne torowiska tramwajowe lub wybrane, wydzielone torowiska z zapewnionym priorytetem na skrzyżowaniach.

Prace przy KST rozpoczęły się w latach 90. ubiegłego wieku, a uruchomienie pierwszego odcinka linii tramwajowej z osiedla Krowodrza Górka do Kurdwanowa (wraz z tunelem tramwajowym) nastąpiło w grudniu 2008 r.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Czas przejazdu przez Katowice krótszy o 15 proc. Efekt inwestycji za 90 mln zł
Materiał partnera
Metrorower nie powinien mieć żadnych granic
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?