Stołeczne Veturilo dostępne w aglomeracji

Warszawskim rowerem miejskim można dojechać do Otwocka, Marek, Piaseczna i Pruszkowa i tam go zostawić. Stołeczny system jest kompatybilny z systemami w czterech ościennych miastach.

Publikacja: 08.11.2023 18:03

Stołeczne Veturilo to dokładnie 3266 rowerów (w tym 300 elektrycznych) oraz 325 stacji

Stołeczne Veturilo to dokładnie 3266 rowerów (w tym 300 elektrycznych) oraz 325 stacji

Foto: Fotorzepa/Marta Bogacz

- Warszawa napędza rowery, a rowery napędzają Warszawę. Zmodernizowaliśmy Veturilo i zapewniamy mieszkankom i mieszkańcom największy i najnowocześniejszy system roweru publicznego w Polsce. A tegoroczne pomiary ruchu rowerowego okazały się rekordowe – mówi Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy. – Warszawa chce być stolicą wygody, a rower miejski bardzo zwiększa wygodę poruszania się po mieście – dodaje.

Wspólna większa sieć rowerów

Stołeczne Veturilo to dokładnie 3266 rowerów (w tym 300 elektrycznych) oraz 325 stacji. Od początku sezonu system powiększył się o 25 stacji i 266 rowerów. Udało się to dzięki wsparciu niektórych urzędów dzielnic oraz prywatnych partnerów.

Po kilku latach przerwy Warszawski Rower Publiczny znów jest kompatybilny z systemami w czterech ościennych miastach. Użytkownicy mogą także korzystać z systemów w Markach (KołoMarki), Otwocku (Otwocki Rower Miejski), Piasecznie (Piaseczyński Rower Miejski) i Pruszkowie (Pruszkowski Rower Miejski).

- W poprzednich latach odnotowaliśmy tysiące międzymiastowych przejazdów rowerowych. Dzięki nowej, wygodniejszej formule będzie ich jeszcze więcej. Naszym celem jest stworzenie spójnej i efektywnej sieci komunikacji rowerowej, która wzbogaci ofertę transportową nie tylko stolicy, ale i całego regionu – mówi Tomasz Wojtkiewicz, CEO Nextbike.

Czytaj więcej

W Warszawie przybywa rowerzystów. Przekroczona ważna granica

Cztery siostrzane podwarszawskie systemy miejskie zapewniają dodatkowych 35 stacji i 278 rowerów.  Dzięki kompatybilności liczba rowerów miejskich dostępnych do wypożyczenia dla osób w Warszawie i okolicznych miejscowościach przekroczyła 3,5 tysiąca.

W praktyce oznacza to, że na stacjach Veturilo można oddać pojazd każdego z kompatybilnych systemów, a warszawskie rowery bez problemu zwrócimy w każdej z tych miejscowości.

- Wszystkie jednoślady są wyraźnie oznaczone marką „swojego” miasta. Przy wypożyczaniu obowiązuje taryfa właściwa dla systemu, z którego pochodzi konkretny rower. Szczegóły określone są w regulaminie Veturilo, który przeszedł niezbędną aktualizację. Porozumienie ws. kompatybilności między Warszawą i jej sąsiadami będzie obowiązywało też w kolejnych latach – zapewnia stołeczny ratusz.

Studenci wybierają miejskie jednoślady

Rowery ze wszystkich kompatybilnych systemów mają wbudowaną zasuwaną blokadę na koło (tzw. o-lock), a dzięki temu możliwy jest ich zwrot na terenie Warszawy, która zrezygnowała od tego roku z systemu funkcjonujące w oparciu o klasyczne stacje z elektrozamkami.

Rowery z podwarszawskich miejscowości mają zapięcia dwusystemowe – wejście na elektrozamek na przednim kole oraz zasuwany zamek „warszawski” na tylnym.

Czytaj więcej

Rynek e-rowerów wystrzelił. Miasta dopłacą do ich zakupów

Kompatybilność działa w obie strony. Rowery Veturilo można zwrócić pod Warszawą pozostawiając je po prostu w obrębie stacji. Zwrot Veturilo przebiega następnie bez zmian, czyli poprzez zamknięcie blokady o-lock.

Sezon Veturilo tradycyjnie trwa do końca listopada. To pierwszy rok z systemem w nowej, nowoczesnej odsłonie. Do dyspozycji warszawianek i warszawiaków są nowe lżejsze rowery, zbudowana od podstaw aplikacja mobilna oraz łatwiejszy proces wypożyczeni i zwrotów rowerów.

Z danych stołecznego ratusza wynika, że najczęściej z Veturilo korzystają studenci dojeżdżając na uczelnie z pobliskich stacji metra.

- Warszawa napędza rowery, a rowery napędzają Warszawę. Zmodernizowaliśmy Veturilo i zapewniamy mieszkankom i mieszkańcom największy i najnowocześniejszy system roweru publicznego w Polsce. A tegoroczne pomiary ruchu rowerowego okazały się rekordowe – mówi Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy. – Warszawa chce być stolicą wygody, a rower miejski bardzo zwiększa wygodę poruszania się po mieście – dodaje.

Wspólna większa sieć rowerów

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Metrorower nie powinien mieć żadnych granic
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi