Stołeczne Veturilo dostępne w aglomeracji

Warszawskim rowerem miejskim można dojechać do Otwocka, Marek, Piaseczna i Pruszkowa i tam go zostawić. Stołeczny system jest kompatybilny z systemami w czterech ościennych miastach.

Publikacja: 08.11.2023 18:03

Stołeczne Veturilo to dokładnie 3266 rowerów (w tym 300 elektrycznych) oraz 325 stacji

Stołeczne Veturilo to dokładnie 3266 rowerów (w tym 300 elektrycznych) oraz 325 stacji

Foto: Fotorzepa/Marta Bogacz

- Warszawa napędza rowery, a rowery napędzają Warszawę. Zmodernizowaliśmy Veturilo i zapewniamy mieszkankom i mieszkańcom największy i najnowocześniejszy system roweru publicznego w Polsce. A tegoroczne pomiary ruchu rowerowego okazały się rekordowe – mówi Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy. – Warszawa chce być stolicą wygody, a rower miejski bardzo zwiększa wygodę poruszania się po mieście – dodaje.

Wspólna większa sieć rowerów

Stołeczne Veturilo to dokładnie 3266 rowerów (w tym 300 elektrycznych) oraz 325 stacji. Od początku sezonu system powiększył się o 25 stacji i 266 rowerów. Udało się to dzięki wsparciu niektórych urzędów dzielnic oraz prywatnych partnerów.

Po kilku latach przerwy Warszawski Rower Publiczny znów jest kompatybilny z systemami w czterech ościennych miastach. Użytkownicy mogą także korzystać z systemów w Markach (KołoMarki), Otwocku (Otwocki Rower Miejski), Piasecznie (Piaseczyński Rower Miejski) i Pruszkowie (Pruszkowski Rower Miejski).

- W poprzednich latach odnotowaliśmy tysiące międzymiastowych przejazdów rowerowych. Dzięki nowej, wygodniejszej formule będzie ich jeszcze więcej. Naszym celem jest stworzenie spójnej i efektywnej sieci komunikacji rowerowej, która wzbogaci ofertę transportową nie tylko stolicy, ale i całego regionu – mówi Tomasz Wojtkiewicz, CEO Nextbike.

Czytaj więcej

W Warszawie przybywa rowerzystów. Przekroczona ważna granica

Cztery siostrzane podwarszawskie systemy miejskie zapewniają dodatkowych 35 stacji i 278 rowerów.  Dzięki kompatybilności liczba rowerów miejskich dostępnych do wypożyczenia dla osób w Warszawie i okolicznych miejscowościach przekroczyła 3,5 tysiąca.

W praktyce oznacza to, że na stacjach Veturilo można oddać pojazd każdego z kompatybilnych systemów, a warszawskie rowery bez problemu zwrócimy w każdej z tych miejscowości.

- Wszystkie jednoślady są wyraźnie oznaczone marką „swojego” miasta. Przy wypożyczaniu obowiązuje taryfa właściwa dla systemu, z którego pochodzi konkretny rower. Szczegóły określone są w regulaminie Veturilo, który przeszedł niezbędną aktualizację. Porozumienie ws. kompatybilności między Warszawą i jej sąsiadami będzie obowiązywało też w kolejnych latach – zapewnia stołeczny ratusz.

Studenci wybierają miejskie jednoślady

Rowery ze wszystkich kompatybilnych systemów mają wbudowaną zasuwaną blokadę na koło (tzw. o-lock), a dzięki temu możliwy jest ich zwrot na terenie Warszawy, która zrezygnowała od tego roku z systemu funkcjonujące w oparciu o klasyczne stacje z elektrozamkami.

Rowery z podwarszawskich miejscowości mają zapięcia dwusystemowe – wejście na elektrozamek na przednim kole oraz zasuwany zamek „warszawski” na tylnym.

Czytaj więcej

Rynek e-rowerów wystrzelił. Miasta dopłacą do ich zakupów

Kompatybilność działa w obie strony. Rowery Veturilo można zwrócić pod Warszawą pozostawiając je po prostu w obrębie stacji. Zwrot Veturilo przebiega następnie bez zmian, czyli poprzez zamknięcie blokady o-lock.

Sezon Veturilo tradycyjnie trwa do końca listopada. To pierwszy rok z systemem w nowej, nowoczesnej odsłonie. Do dyspozycji warszawianek i warszawiaków są nowe lżejsze rowery, zbudowana od podstaw aplikacja mobilna oraz łatwiejszy proces wypożyczeni i zwrotów rowerów.

Z danych stołecznego ratusza wynika, że najczęściej z Veturilo korzystają studenci dojeżdżając na uczelnie z pobliskich stacji metra.

- Warszawa napędza rowery, a rowery napędzają Warszawę. Zmodernizowaliśmy Veturilo i zapewniamy mieszkankom i mieszkańcom największy i najnowocześniejszy system roweru publicznego w Polsce. A tegoroczne pomiary ruchu rowerowego okazały się rekordowe – mówi Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy. – Warszawa chce być stolicą wygody, a rower miejski bardzo zwiększa wygodę poruszania się po mieście – dodaje.

Wspólna większa sieć rowerów

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Walka z wykluczeniem komunikacyjnym. Kolej zintegrowana z autobusami
Transport
Gigantyczna inwestycja w stolicy napotyka coraz to nowe przeszkody
Transport
Na Wybrzeżu udany sezon wielkich wycieczkowców
Transport
Ilu Polaków jeździ pociągami? Najnowsze dane
Transport
Kraków stawia na szybkie tramwaje. Miasto planuje wielkie inwestycje
Materiał Promocyjny
Jakie technologie czy też narzędzia wspierają transformację cyfrową biznesu?