Velostrada połączy dwie dzielnice Katowic. Ma być gotowa pod koniec 2024 r.

W połowie listopada zostanie wybrany wykonawca pierwszego w Katowicach odcinka velostrady - miasto właśnie uruchomiło przetarg na jej budowę.

Publikacja: 06.11.2023 17:23

Obecnie w samych Katowicach łączna długość dróg rowerowych zbliża się do 200 km

Obecnie w samych Katowicach łączna długość dróg rowerowych zbliża się do 200 km

Foto: Radosław Dybała

Ta droga rowerowa o podwyższonym standardzie wraz z infrastrukturą dla pieszych ma być gotowa pod koniec przyszłego roku – podał serwis katowice24.info. Połączy dwie dzielnice miasta: Brynów oraz Giszowiec. Natomiast docelowo będzie stanowić część trasy biegnącej od Katowic aż do Mysłowic, gdzie zakończy się w rejonie ronda Rotmistrza Pileckiego.

Velostrada będzie mieć swój początek w rejonie ul. Kolistej na Giszowcu, następnie zostanie poprowadzona pod jezdniami drogi krajowej DK86 i pobiegnie dalej śladem dawnej kolei piaskowej. Połączy się z ul. Francuską i terenami w rejonie Katowickiego Parku Leśnego oraz przystanku autobusowego Muchowiec Korty Pętla. Dalej trasą będzie można dostać się do przejścia pieszo-rowerowego w sąsiedztwie ul. Huberta oraz skrzyżowania z trasą rowerową nr 1.

Rowerowa obwodnica ominie gęstą zabudowę

Jak podaje branżowy InfoBike, pierwszy odcinek velostrady w Katowicach będzie spełniał standardy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM), która przygotowała założenia tego rodzaju tras w ramach całej aglomeracji. Velostrada w części dla rowerzystów będzie miała 4 metry szerokości, natomiast biegnący równolegle chodnik dla pieszych, oddzielony od drogi rowerowej szerokim na półtora metra pasem zieleni, będzie miał szerokość 2 metrów. Trasa o długości ponad 4 kilometrów zostanie oświetlona, powstaną przy niej miejsca obsługi rowerzystów.

Czytaj więcej

Na Śląsku powstanie największy w Polsce system roweru miejskiego

Velostrada z Katowic do Mysłowic o długości ok. 9 kilometrów będzie jedną z pierwszych czterech, jakie powstaną na terenach GZM. O blisko kilometr dłuższa będzie velostrada z Katowic do Sosnowca, prowadząca od katowickich Bulwarów Rawy w okolicy ul. Bankowej, przez tereny na wschód od drogi ekspresowej S86, aż po centrum Sosnowca. Koniec trasy został przewidziany przy parku Dietla, nieopodal ul. Żeromskiego. Jeszcze dłuższa, ok. 14-kilometrowa będzie trasa z Katowic do Tychów. Koncepcja tego odcinka zakłada przebieg trasy z Giszowca, przez Murcki, do tyskiego Czułowa wzdłuż drogi krajowej nr 86. Planowane jest obejście Murcek od strony wschodniej i ominięcie gęstej zabudowy Czułowa poprzez rowerową obwodnicę, oddalona od zabudowań. Od strony zakończenia velostrady w Tychach planowane jest bezkolizyjne przejście nad ruchliwą drogą krajową DK44 i połączenie z siecią miejskich dróg rowerowych.

Najdłuższa, licząca prawie 17 km ma być velostrada z Sosnowca przez Czeladź i Będzin do Dąbrowy Górniczej. Będzie przedłużeniem trasy z Katowic, która rozgałęzia się do kolejnych miast Zagłębia Dąbrowskiego. Koncepcja zakłada wykorzystanie terenu po kolei piaskowej w Sosnowcu i Czeladzi, a następnie w Będzinie i Dąbrowie Górniczej. Pod uwagę brane jest też poprowadzenie jej wzdłuż trasy S86, a później DK94. W sumie zaplanowane cztery pierwsze velostrady to będzie ok. 50 km tras.

Trasy rowerowe na terenie GZM mają być ujednolicone

GZM mocno stawia na rozwój infrastruktury, która oddzieli ruch rowerowy od pieszego i samochodowego. Opracowane zostały dwa dokumenty dotyczące szkieletu sieci dróg rowerowych oraz wytycznych, które pozwolą ujednolicić trasy rowerowe na terenie aglomeracji. Kolejne velostrady, dla których będą przygotowywane koncepcje techniczne, to trasy z Katowic do Piekar Śląskich przez Siemianowice Śląskie, Chorzów i Bytom, z Tarnowskich Gór do Bytomia oraz z Katowic do Mysłowic wzdłuż rzeki Przemszy.

Obecnie w samych Katowicach łączna długość dróg rowerowych zbliża się do 200 km. Od 2015 r. w mieście powstało ponad 45 km tras, których budowa pochłonęła ponad 40 mln zł.

Ta droga rowerowa o podwyższonym standardzie wraz z infrastrukturą dla pieszych ma być gotowa pod koniec przyszłego roku – podał serwis katowice24.info. Połączy dwie dzielnice miasta: Brynów oraz Giszowiec. Natomiast docelowo będzie stanowić część trasy biegnącej od Katowic aż do Mysłowic, gdzie zakończy się w rejonie ronda Rotmistrza Pileckiego.

Velostrada będzie mieć swój początek w rejonie ul. Kolistej na Giszowcu, następnie zostanie poprowadzona pod jezdniami drogi krajowej DK86 i pobiegnie dalej śladem dawnej kolei piaskowej. Połączy się z ul. Francuską i terenami w rejonie Katowickiego Parku Leśnego oraz przystanku autobusowego Muchowiec Korty Pętla. Dalej trasą będzie można dostać się do przejścia pieszo-rowerowego w sąsiedztwie ul. Huberta oraz skrzyżowania z trasą rowerową nr 1.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Czego oczekują pasażerowie komunikacji miejskiej? Nowe badanie
Transport
Przepisy nie pomagają samorządom, wraków w miastach przybywa
Transport
Zamiast taksówek, na postojach staną wszystkie auta
Transport
Bez polskiego prawa jazdy nie będą wozić pasażerów
Akcje Specjalne
Firmy chcą działać w sposób zrównoważony
Transport
Strefa czystego transportu w Krakowie: będzie, ale później
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży