Coraz więcej miast z darmową komunikacją. „Chodzi o dobro i wygodę mieszkańców”

Kolejne miasto może wkrótce dołączyć do tych, które zdecydowały się wprowadzić bezpłatną komunikację miejską.

Publikacja: 13.10.2023 16:40

Zwolennicy darmowej komunikacji w Zamościu twierdzą, że przyciągnęłaby ona do autobusów miejskich wi

Zwolennicy darmowej komunikacji w Zamościu twierdzą, że przyciągnęłaby ona do autobusów miejskich więcej pasażerów

Foto: adobestock

Zamość prowadzi konsultacje społeczne, w których mieszkańcy mają zdecydować: czy publiczny transport miejski będzie bezpłatny dla posiadaczy Karty Zamościanina, czy nie.

Z pomysłem likwidacji biletów w autobusach MZK wystąpiła wcześniej grupa radnych, która przygotowała nawet projekt uchwały. W czasie głosowania został jednak odrzucony, a w zamian zobowiązano prezydenta miasta Andrzeja Wnuka do zorganizowania w tej sprawie konsultacji społecznych. Będą prowadzone do 21 października.

Czytaj więcej

Autobusy i tramwaje będą jeździć częściej. Komunikacja miejska wraca z wakacji

Jak na razie, zdania są podzielone. Część przeciwników darmowych przejazdów uważa, że jeśli oni nie jeżdżą autobusami, to nie widzą potrzeby, by sponsorować je innym. - Takie działania mogą zadłużyć miasto na pokolenia. Jak ujawniono, spółka MZK od wielu lat ponosi milionowe straty, a darmowa komunikacja miejska nie poprawi jej kondycji – pisał w końcu września „Kurier Zamojski”.

Darmowa komunikacja przyciągnie więcej pasażerów?

Z kolei zwolennicy bezpłatnych przejazdów dla posiadaczy Karty Zamościanina argumentują, że autobusy jeżdżą pustawe, wpływy z biletów są niskie, a darmowa komunikacja mogłaby przyciągnąć większą liczbę pasażerów. Powołują się zarazem na przykład pobliskiego Chełma, w którym bezpłatną komunikację miejską wprowadzono jeszcze w 2021 r. Według szacunków lokalnego przewoźnika – Chełmskich Linii Autobusowych, już w ubiegłym roku frekwencja w miejskich autobusach wzrosła dzięki temu o blisko jedną czwartą. Przybyło zwłaszcza młodzieży, a także osób starszych.

Takich przykładów jest więcej. Gdy darmowe przejazdy dla mieszkańców wprowadzono wiosną 2022 r. w Starachowicach, w ciągu pierwszego roku liczba pasażerów zwiększyła się trzykrotnie. Miasto unowocześniło tabor, kupując 20 nowoczesnych autobusów, wybudowało centrum dyspozycyjne z myjnią i warsztatem. - Przewidujemy, że na koniec roku osiągniemy gigantyczną liczbę 4 milionów pasażerów. To najlepiej pokazuje, że dla bardzo wielu mieszkańców przemieszczanie się bezpłatną komunikacją autobusową stało się podstawowym sposobem poruszania się po mieście – powiedział na wrześniowej konferencji prezydent Starachowic Marek Materek. 

Czytaj więcej

Bezpłatna komunikacja działa. W tym mieście zwiększyła frekwencję trzykrotnie

Od stycznia przyszłego roku darmową komunikację miejską wprowadzi Miasteczko Śląskie położone na północnych obrzeżach aglomeracji katowickiej. Bezpłatne mają być przejazdy w ramach miasta oraz na trasie pomiędzy Miasteczkiem Śląskim a Tarnowskimi Górami dla wszystkich pasażerów. Będzie wiązało się to ze zmianą przewoźnika: autobusy należące do Zarządu Transportu Metropolitalnego obsługującego cały region zostaną zastąpione przez GTV Bus, z którym podpisano przedwstępną umowę. Roczne koszty obsługi miejskiej komunikacji miałyby wynieść 2,1 mln zł. To o 0,5 mln zł mniej niż kosztowałaby przyszłoroczna obsługa ZTM.

- Co prawda, teraz jest mowa o ok. 2,2 mln zł, ale nie mamy żadnej gwarancji, że na tym się skończy. Wcześniej składkę ustalono na 1,6 mln zł, a w tym roku musieliśmy dopłacić 0,5 mln zł. To duże ryzyko, niepewność dla gminy i wolę tego uniknąć – mówi burmistrz Miasteczka Śląskiego Michał Skrzydło, cytowany przez tarnogórski serwis Gwarek.

W wielu miastach komunikacja bezpłatna w dniu wyborów

Od ubiegłego miesiąca bezpłatna jest komunikacja miejska w Tczewie. - Za wprowadzeniem bezpłatnych przejazdów przemawia przede wszystkim dobro i wygoda mieszkańców – deklarował prezydent Tczewa Mirosław Pobłocki. Dotychczasowy przewoźnik pozostał i ma zapewniona obsługę miejskich tras jeszcze przez rok.

W ubiegłym roku darmowe przejazdy wprowadził Malbork, rok wcześniej Lidzbark Warmiński, jeszcze w poprzedniej dekadzie zrobiła to Kościerzyna. Od marca tego roku za przejazdy nie płacą mieszkańcy Giżycka, a od stycznia – Kętrzyna, w którym pasażerowie jeżdżą autobusami  elektrycznymi.

W tym tygodniu na bezpłatną miejską komunikację zdecyduje się wiele miast, ale dotyczyć będzie jedynie niedzielnych wyborów. Jeszcze we wrześniu taki krok zapowiedziały Szczecin i Poznań, teraz dołączyła m.in. Warszawa, miasta Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, Trójmiasto, Płock, Rzeszów, Białystok czy Łomża. Samorządy zakładają, że darmowe przejazdy będą dodatkową zachętą do wzięcia udziału w wyborach.

Zamość prowadzi konsultacje społeczne, w których mieszkańcy mają zdecydować: czy publiczny transport miejski będzie bezpłatny dla posiadaczy Karty Zamościanina, czy nie.

Z pomysłem likwidacji biletów w autobusach MZK wystąpiła wcześniej grupa radnych, która przygotowała nawet projekt uchwały. W czasie głosowania został jednak odrzucony, a w zamian zobowiązano prezydenta miasta Andrzeja Wnuka do zorganizowania w tej sprawie konsultacji społecznych. Będą prowadzone do 21 października.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Metrorower nie powinien mieć żadnych granic
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi