Będzie rozbudowa stacji Warszawa Gdańska. Podróżni na efekty poczekają długo

Kolej chce odkorkować dworzec Warszawa Gdańska, stopniowo przejmujący w stolicy dalekobieżny ruch pociągów na czas modernizacji linii średnicowej, który już teraz kompletnie zatyka się podróżnymi.

Publikacja: 12.10.2023 18:22

W godzinach komunikacyjnego szczytu na dworcu Warszawa Gdańska panuje chaos, zwłaszcza że jest bezpo

W godzinach komunikacyjnego szczytu na dworcu Warszawa Gdańska panuje chaos, zwłaszcza że jest bezpośrednio połączony ze stacją metra

Foto: MOZCO Mat Szymański

W godzinach komunikacyjnego szczytu panuje tam chaos, zwłaszcza że dworzec jest bezpośrednio połączony ze stacją metra. Już kilkakrotnie z powodu tłoku dochodziło do niebezpiecznych sytuacji na peronach, źle skomunikowanych z budynkiem głównym i wyjściami w kierunku miasta.

Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) zdecydowała się na budowę nowego przejścia podziemnego, które ułatwi funkcjonowanie dworca przy szybko rosnącym ruchu podróżnych. Blisko 100-metrowe przejście pod torami umożliwi pasażerom łatwiejsze dojście zarówno na perony jak i do miejskiej komunikacji, w tym również metra.

Do nowego tunelu zaplanowano wejście od strony Żoliborza z ul. Indrzejczyka, które będzie wyposażone w schody oraz windę. Po drugiej stronie stacji tunel zostanie połączony z dotychczasowym przejściem podziemnym prowadzącym do budynku dworca oraz metra. Schody tradycyjne oraz ruchome będą prowadzić na perony 2, 3 oraz 4.

Czytaj więcej

Szykuje się nowy kolejowy chaos w Warszawie. Utrudnienia po Wielkanocy

Jak stwierdził Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej, stacja Warszawa Gdańska będzie ważnym punktem przesiadkowym podczas modernizacji warszawskiej linii średnicowej. - Chcemy zwiększyć możliwości lepszej obsługi pasażerów na stacji – powiedział.

Według prezesa PLK Ireneusza Merchela, spółka stale analizuje sytuację na stacji. - Powstanie dodatkowy peron nr 5, który pozwoli na rozłożenie potoków podróżnych i uprawni obsługę pasażerów oraz zwiększy przepustowość ruchu pociągów – zapowiada Merchel. Kolejne planowane rozwiązania, w postaci długich wiat na peronach mających lepiej chronić przed deszczem, a także nowego systemu informacji pasażerskiej wyposażonego w nowe wyświetlacze i nagłośnienie powinny poprawić komfort obsługi podróżnych. Ułatwieniem dla osób niewidomych i niedowidzących będzie oznakowanie z systemem ścieżek dotykowych.

Na to wszystko podróżni będą musieli jednak poczekać. Zakończenie zasadniczych prac i udostępnienie nowego przejścia podziemnego oraz nowych rozwiązań na peronach planowane jest na druga połowę 2025 roku. Jednak rzeczywisty termin finalizacji przedsięwzięcia zależny jest od rozstrzygnięcia postępowania przetargowego, które dopiero teraz zostało uruchomione.

Do tego czasu podróżni będą musieli uzbroić się w cierpliwość. Modernizacja warszawskiego węzła kolejowego to gigantyczna inwestycja, która już kilkakrotnie dezorganizowała ruch pociągów w obrębie stolicy. Okazuje się jednak konieczna. Przebudowywana linia średnicowa obejmuje odcinek linii kolejowych pomiędzy stacjami Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia, przebiegając częściowo tunelem średnicowym przez ścisłe centrum Warszawy. Jest podzielona na część dalekobieżną i podmiejską i prowadzony jest po niej wyłącznie ruch pasażerski.

Czytaj więcej

Nowe dworce kolejowe otwarte dla podróżnych na Podkarpaciu i w Małopolsce

Obecnie jej zdolności przepustowe są za małe w godzinach szczytu, brakuje także oddzielenia ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego na stacjach Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia. Ponadto pociągi jadą zbyt wolno, mają utrudnione manewrowanie, a przystanki, na których brakuje wystarczającej ilości peronów, niedostosowane są do potrzeb mieszkańców.

Kolejowa linia średnicowa pełni kluczowe znaczenie dla transportu kolejowego o zasięgu międzynarodowym, krajowym i regionalnym na obszarze aglomeracji warszawskiej. Przebiegają przez nią międzynarodowe magistrale kolejowe: E65 Gdynia – Warszawa – Katowice – Zebrzydowice oraz E20 Kunowice – Poznań - Warszawa – Siedlce – Terespol i E75 (Warszawa – Białystok – Trakiszki granica państwa.

W godzinach komunikacyjnego szczytu panuje tam chaos, zwłaszcza że dworzec jest bezpośrednio połączony ze stacją metra. Już kilkakrotnie z powodu tłoku dochodziło do niebezpiecznych sytuacji na peronach, źle skomunikowanych z budynkiem głównym i wyjściami w kierunku miasta.

Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) zdecydowała się na budowę nowego przejścia podziemnego, które ułatwi funkcjonowanie dworca przy szybko rosnącym ruchu podróżnych. Blisko 100-metrowe przejście pod torami umożliwi pasażerom łatwiejsze dojście zarówno na perony jak i do miejskiej komunikacji, w tym również metra.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Jaka będzie przyszłość kolei aglomeracyjnej w Małopolsce