Mieszkańcy miast chcą ekologicznego transportu

Mieszkający w miastach coraz częściej wymagają od władz wprowadzenia przyjaznego środowisku transportu - wynika z raportu Deloitte.

Publikacja: 19.09.2023 20:52

Mieszkańcy miast chcą ekologicznego transportu

Foto: Fotorzepa / Marta Bogacz

Zgodnie z raportem firmy doradczej Deloitte "Urban rethink: Tackling climate change in cities", zarówno władze, jak i mieszkańcy miast twierdzą, że zmiany klimatyczne i zanieczyszczenia to jedne z największych wyzwań stojących przed miastami na całym świecie. Połowa badanych uznała, że bardziej niż przed rokiem 2020 wymaga od władz wprowadzenia przyjaznego środowisku transportu. 48 proc. oczekuje działań na rzecz ochrony środowiska, a 45 proc. bardziej zrównoważonej infrastruktury biurowej.

Obecnie w planach władz miejskich odnośnie przeciwdziałania skutkom zmiany klimatu - wynika z badania - priorytetyzowane są: redukcja zanieczyszczeń powietrza, wody i hałasem (87 proc. miast) działania chroniące przed powodziami (74 proc. miast), niedoborem wody (73 proc.), czy miejskimi wyspami ciepła (45 proc.).

Jak zauważyła cytowana w raporcie Weronika Myck z Deloitte, wśród przedstawicieli władz miejskich rośnie świadomość nadchodzących zagrożeń. Nie przekłada się ona jednak - jej zdaniem - znacząco na inwestycje w technologie, które mogą pomóc w śledzeniu i monitorowaniu zdarzeń klimatycznych. "W tego typu systemy technologiczne inwestuje bowiem mniej niż jedna trzecia ankietowanych miast" - oceniła.

Według badania, 64 proc. miast zamierza pozyskać partnerów, którzy pomogą rozwinąć bardziej zrównoważone środowiskowo środki komunikacji miejskiej. "Niemal dwie trzecie przedstawicieli władz miejskich zamierza również połączyć siły z sektorem prywatnym, aby zredukować zużycie energii i pozyskiwać ją z bardziej ekologicznych źródeł" - stwierdzono.

Wskazano, iż niektóre ośrodki miejskie planują przemodelować wewnętrzne praktyki zarządzania, aby wspomóc zrównoważony środowiskowo rozwój. 67 proc. władz planuje w trakcie najbliższych pięciu lat brać pod uwagę wskaźniki zrównoważonego rozwoju przy procesie planowania lokalnego. Dwie trzecie ankietowanych miast zamierza je uwzględniać również w decyzja inwestycyjnych i wymagać od lokalnych biznesów i instytucji realizacji celów środowiskowych - dodano.

Zgodnie z raportem, poprawa jakości życia mieszkańców i troska o wszystkie społeczności to kluczowe zadania władz miast. Tymczasem - wskazano - "jedynie co czwarte z ankietowanych miast uwzględnia w swoich działaniach na rzecz klimatu kwestie sprawiedliwości społecznej".

"Miasta mogą poprawić równość klimatyczną, przyjmując procesy zarządzania i strategie zrównoważonego rozwoju, które identyfikują wpływ działań klimatycznych na społeczności i umożliwiają ich zaangażowanie. Obecnie liderem w tym zakresie zdają się być państwa Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej, spośród których aż 44 proc. deklaruje skoncentrowanie się na inwestycjach wspierających grupy osób znajdujące się w niekorzystnej sytuacji" - wynika z badania.

Raport powstał w oparciu o ankietę przeprowadzoną w grudniu 2022 r. przez Deloitte we współpracy z ThinkLab, wśród 200 przywódców miast i 2000 obywateli w 67 krajach.

Zgodnie z raportem firmy doradczej Deloitte "Urban rethink: Tackling climate change in cities", zarówno władze, jak i mieszkańcy miast twierdzą, że zmiany klimatyczne i zanieczyszczenia to jedne z największych wyzwań stojących przed miastami na całym świecie. Połowa badanych uznała, że bardziej niż przed rokiem 2020 wymaga od władz wprowadzenia przyjaznego środowisku transportu. 48 proc. oczekuje działań na rzecz ochrony środowiska, a 45 proc. bardziej zrównoważonej infrastruktury biurowej.

Pozostało 84% artykułu
0 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Autobusy wodorowe wyjeżdząją na ulice polskich miast
Transport
Mieszkańców Krakowa czekają podwyżki biletów komunikacji miejskiej. Od kiedy?
Transport
Gdzie w Polsce uczniowie mogą jeździć komunikacją miejską za darmo?
Transport
Uczniowie krakowskich podstawówek w wakacje jeżdżą za darmo
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Transport
Taksówkarze tracą licencje w związku z wyższymi wymaganiami