Miejskie spółki przewozowe kontraktują już wodór do autobusów

Częstochowa planuje wprowadzenie do autobusowej komunikacji pojazdów zasilanych wodorem. Postanowiła też już zabezpieczyć infrastrukturę tankowania i zaopatrzenie w paliwo.

Publikacja: 07.09.2023 15:14

Wodorowe autobusy – co najmniej 20 sztuk - będą jeździć m.in. na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej

Wodorowe autobusy – co najmniej 20 sztuk - będą jeździć m.in. na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii

Foto: Artur Osiecki

W środę częstochowskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne podpisało list intencyjny ze spółką PAK-PCE Stacje H2 dotyczący budowy stacji tankowania wodorowych autobusów.

Częstochowa chciałaby mieć ok. 20 takich pojazdów, które mogłaby zakupić przy udziale zewnętrznego dofinansowania w perspektywie bieżącej dekady. Stacja przy al. Niepodległości powinna stanąć w 2026 r.

- Myśląc o zakupie autobusów wodorowych, musimy mieć zabezpieczoną infrastrukturę do ich obsługi. Dzięki temu otwieramy sobie możliwości ubiegania się w przyszłości o środki europejskie na zakup autobusów i budowę infrastruktury na terenie MPK, które będzie dzierżawić grunty pod budowę takiej stacji – zapowiedział prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk.

Łatwiej będzie zdobyć finansowanie na wodorowe autobusy

Jak stwierdził, w tej perspektywie unijnej łatwiej będzie pozyskać środki na tego typu przedsięwzięcia, niż na wiele innych. - Dlatego cieszę się, że nasze MPK zaczyna pracować nad czystymi technologiami – dodał.

PAK-PCE i częstochowskie MPK zobowiązały się do wzajemnego wsparcia w pozyskiwaniu pieniędzy na realizację wodorowych projektów w zbiorowej komunikacji. PAK-PCE należy do Grupy ZE PAK, która już od dłuższego czasu angażuje się w  przedsięwzięcia związane z wykorzystaniem wodoru w transporcie, m.in. z wykorzystaniem do tego celu zielonego wodoru. W ubiegłym roku ZE PAK zaprezentowała 12-metrowy pojazd NesoBus o zasięgu ok. 450 kilometrów, którego wnętrze zaprojektowała włoska firma Torino Design.

NesoBus w lipcu testowany był na częstochowskich ulicach. Do jego zatankowania wystarczy kwadrans. Zużycie wodoru na przejechanie 100 kilometrów nie przekracza 9 kg. Według przedstawicieli władz Częstochowy, spalanie na jej terenie miało okazać się najmniejsze w porównaniu do innych miast, w których NesoBus jeździł na testach.

Obecnie MPK w Częstochowie zarządza flotą ok. 132 autobusów spalinowych oraz 40 autobusami z napędem alternatywnym (16 autobusami z napędem elektrycznym, 9 z napędem CNG i 15 z hybrydowym). W perspektywie 2030 roku rozważane jest przestawienie ok. jednej piątej całej floty na pojazdy zeroemisyjne.

Więcej wodorowych autobusów na Śląsku

Dostawy paliwa dla wodorowych NesoBusów w województwie śląskim organizuje także Rybnik. W końcu sierpnia tamtejszy przewoźnik - Komunikacja Miejska Rybnik - otworzył oferty w drugim przetargu na dostawę wodorowego paliwa – pierwsze postępowanie unieważniono ze względu na zbyt wysoką cenę oferenta.

Jak podaje branżowy serwis TransInfo, do Rybnika PAK PCE dostarczy w tym roku 20 autobusów wodorowych. Natomiast spółka PAK-PCE Stacje H2 buduje już stację tankowania autobusów przy ul. Budowlanych.

Wodorowe autobusy – co najmniej 20 sztuk - będą jeździć także na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Pierwsze pojazdy mają pojawić się w przyszłym roku. Będą wykorzystywane przez trzech przewoźników: PKM Tychy, PKM Katowice oraz PKM Świerklaniec. Stacje tankowania wodoru staną w Tychach i Świerklańcu.

Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi
Transport
Jaka będzie przyszłość kolei aglomeracyjnej w Małopolsce