W środę częstochowskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne podpisało list intencyjny ze spółką PAK-PCE Stacje H2 dotyczący budowy stacji tankowania wodorowych autobusów.
Częstochowa chciałaby mieć ok. 20 takich pojazdów, które mogłaby zakupić przy udziale zewnętrznego dofinansowania w perspektywie bieżącej dekady. Stacja przy al. Niepodległości powinna stanąć w 2026 r.
- Myśląc o zakupie autobusów wodorowych, musimy mieć zabezpieczoną infrastrukturę do ich obsługi. Dzięki temu otwieramy sobie możliwości ubiegania się w przyszłości o środki europejskie na zakup autobusów i budowę infrastruktury na terenie MPK, które będzie dzierżawić grunty pod budowę takiej stacji – zapowiedział prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk.
Łatwiej będzie zdobyć finansowanie na wodorowe autobusy
Jak stwierdził, w tej perspektywie unijnej łatwiej
będzie pozyskać środki na tego typu przedsięwzięcia, niż na wiele innych. -
Dlatego cieszę się, że nasze MPK zaczyna pracować nad czystymi technologiami –
dodał.
PAK-PCE i częstochowskie MPK zobowiązały się do wzajemnego wsparcia w pozyskiwaniu pieniędzy na realizację wodorowych projektów w zbiorowej komunikacji. PAK-PCE należy do Grupy ZE PAK, która już od dłuższego czasu angażuje się w przedsięwzięcia związane z wykorzystaniem wodoru w transporcie, m.in. z wykorzystaniem do tego celu zielonego wodoru. W ubiegłym roku ZE PAK zaprezentowała 12-metrowy pojazd NesoBus o zasięgu ok. 450 kilometrów, którego wnętrze zaprojektowała włoska firma Torino Design.