Miasta walczą z zalegającymi hulajnogami. Coraz skuteczniej

Nieprawidłowo zaparkowane hulajnogi elektryczne usuwane są z ulic największych polskich miast, najczęściej na koszt danego operatora.

Publikacja: 05.09.2023 14:33

Krakowski magistrat zapowiada, że źle zaparkowane hulajnogi będą odstawiane we właściwie miejsca na

Krakowski magistrat zapowiada, że źle zaparkowane hulajnogi będą odstawiane we właściwie miejsca na koszt operatora

Foto: adobestock

Dla operatora hulajnogi każdy odholowany pojazd to 144 zł kary plus 27 zł za każdy dzień przechowywania. Jednak firmy hulajszeringowe odbierają swoje pojazdy bardzo szybko, najpóźniej w ciągu kilku dni – mówi Jakub Dybalski, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie.

Hulajnogę elektryczną lub UTO (urządzenie transportu osobistego) można odholować od 20 maja 2021 roku, tj. od dnia wejścia w życie nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym, wprowadzającej do kategorii pojazdów hulajnogę elektryczną i UTO. A w przypadku usunięcia takiego pojazdu zostaje on przewieziony na wyznaczony przez starostę parking, gdzie będzie przechowywany do jego odbioru lub przejęcia.

Samorządy wyznaczają punkty, gdzie można zostawiać hulajnogi na ulicach i tym samym zwiększyć bezpieczeństwo pieszych oraz zadbać o przestrzeń publiczną na chodnikach. I tylko w takich punktach użytkownicy mogą legalnie oddać hulajnogę.

– Aplikacje do obsługi powinny blokować możliwość zakończenia wypożyczenia w innym miejscu niż w punkcie mobilności – podkreśla krakowski magistrat.

Odstawią hulajnogę we właściwie miejsce na koszt operatora

Zapowiada, że za nieprawidłowo zaparkowaną hulajnogę wewnątrz wyznaczonego terenu – czyli taką, która kwalifikuje się do relokacji – będzie uznawać każdy pojazd, który znajduje się poza wyznaczonym punktem mobilności, oznaczonym liniami i wyraźnym znaczkiem na ziemi.

Czytaj więcej

Mniej porzuconych hulajnóg w Krakowie

Krakowski ratusz podaje, że każde potwierdzone naruszenie będzie zgłaszane firmie, która na koszt danego operatora odstawi hulajnogę we właściwe miejsce.

Na terenie Gdańska jest co najmniej 350 oznaczonych parkingów. – Pojazdy można też zostawić na chodniku, ale pod pewnymi warunkami: jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, najbardziej oddalonej od jezdni; równolegle do krawędzi chodnika; szerokość chodnika pozostawionego dla ruchu pieszych powinna być nie mniejsza niż 1,5 metra – wylicza Robert Kacprzak z gdańskiej straży miejskiej.

Gdańscy strażnicy pierwsze hulajnogi usunęli z dróg w lipcu ubiegłego roku. Były to pojazdy, które zostały zaparkowane niezgodnie z przepisami, utrudniały ruch i stwarzały niebezpieczeństwo. Łącznie w 2022 roku strażnicy miejscy wydali 56 dyspozycji usunięcia hulajnóg na parking administracyjny na koszt właścicieli. Aktualnie jest 140 zł za holowanie i 25 zł za każdą dobę postoju na parkingu administracyjnym. W 2023 roku nie została wystawiona ani jedna dyspozycja usunięcia hulajnogi.

Problem porzuconych hulajnóg mniejszy, niż kilka lat temu

W tym roku w Warszawie do magazynów trafiły 332 hulajnogi, w ubiegłym – 1224. – Wydaje się, że z biegiem czasu problem hulajnóg zalegających na chodnikach w stolicy się zmniejsza. Na pewno jest znacznie mniejszy niż kilka lat temu, gdy te pojazdy się pojawiły – mówi Jakub Dybalski ze stołecznego ZDM.

Czytaj więcej

Coraz więcej miast sięga po elektroniczne bilety. Nie brakuje problemów

Jego zdaniem znacznie ważniejsze dla uporządkowania przestrzeni w Warszawie są umowy, jakie ZDM zawarł z operatorami hulajnóg elektrycznych w ubiegłym roku.

– Miasto pozwoliło im i użytkownikom korzystać przy pozostawianiu hulajnóg z miejskich stojaków rowerowych, wyznacza też przy ruchliwych punktach – jeśli jest to możliwe – miejsca do postoju hulajnóg. Operatorzy z kolei zobowiązali się używać tej infrastruktury i płacą za korzystanie z miejskiej przestrzeni – tłumaczy Jakub Dybalski.

Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Transport
Jaka będzie przyszłość kolei aglomeracyjnej w Małopolsce