Reklama

Nowe trasy tramwajowe. Niektóre już są niemal gotowe

Największa inwestycja infrastrukturalna w północnej części Krakowa dobiega końca. Już 28 sierpnia odbędzie się próbny przejazd tramwaju do Górki Narodowej. A po wakacjach ma być gotowa trasa autobusowo-tramwajowa na Nowy Dwór we Wrocławiu.

Publikacja: 17.08.2023 10:19

Nowe trasy tramwajowe. Niektóre już są niemal gotowe

Foto: materiały prasowe

- Rankiem 3 września wyruszą pierwsze tramwaje na Nowy Dwór. Będą nosić numery 13 i 23. Pierwszy jest zupełnie nową linią, a trasa 23 zostanie wydłużona – podał wrocławski ratusz.

Zielony szlak do Górki Narodowej

Początek nowej trasy tramwajowej o długości ok. 5 km znajduje przy istniejącej pętli Krowodrza Górka, u zbiegu ulic Bratysławskiej, dr. Twardego i Wybickiego.

Dalej linię poprowadzono w kierunku północnym do ul. Pachońskiego, gdzie tramwaj skręci w prawo i pojedzie wzdłuż ulic Pachońskiego i Siewnej.

W rejonie ul. Bociana projektowana trasa tramwajowa skręca na północ w kierunku ulic Kuźnicy Kołłątajowskiej i Banacha, aż do pętli autobusowo-tramwajowej z nowoczesnym dworcem.

Przy końcówce linii tramwajowej zlokalizowany będzie wielopoziomowy parking P+R wraz ze stanowiskami postojowymi przystosowanymi do ładowania pojazdów elektrycznych.

Reklama
Reklama

W ramach trasy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej powstał także dwukomorowy tunel drogowy, o długości ok. 100 m na ul. Opolskiej. A to ma zapewnić bezkolizyjny i sprawy przejazd komunikacji tramwajowej z północnych osiedli do centrum miasta.

To będzie zielona linia. Nasadzono prawie 3,5 tys. roślin – zdecydowana większość w granicach inwestycji. A w rejonie ul. Węgrzeckiej, a więc nieopodal pętli na Górce Narodowej, zostanie utworzony kolejny „Park Krakowian”.

Do tego dojdą wiaty przystankowe z dachami z rozchodników. Część już została zamontowana. Docelowo wszystkie wiaty będą zielone.

Całość prac ma kosztować ok. 595 mln złotych. Budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej powstaje przy znacznym dofinansowaniu zewnętrznym. Głównie środków unijnych, ale też rządowych, przyznanych miastu w ramach przygotowań do igrzysk europejskich.

Zielono też na TAT

Także budowa trasy autobusowo-tramwajowej (TAT) na Nowy Dwór we Wrocławiu powoli dobiega końca. Siedmiokilometrowa trasa autobusowo-tramwajowa połączy plac Orląt Lwowskich z Nowym Dworem.

Na pętli TAT przy ul. Rogowskiej zielenią się drzewa. Jest ich ponad 120. Już zamontowane zostały docelowe szafy sterujące sygnalizacją na skrzyżowaniu ul. Strzegomskiej i Nowodworskiej.

Reklama
Reklama

Pętla przy ul. Rogowskiej na wysokości stacji kolejowej Wrocław Nowy Dwór to przedsięwzięcie zwieńczające dużą inwestycję. Obecnie trwają już prace wykończeniowe.

Do otwarcia mało czasu. Rankiem 3 września nową trasą pojadą pierwsze tramwaje.

Trzynastka” połączy pętlę Wrocław Nowy Dwór (P+R) z pętlą Stadion Olimpijski. Nową trasą autobusowo-tramwajową pojedzie ona do ul. Śrubowej. Tam skręci do Dolmedu i dalej przemierzać będzie ul. Legnicką.

– Do centrum miasta z Nowego Dworu dojedziemy tą linią w 20 minut. 90 procent jej trasy prowadzi wydzielonym torwoiskiem.

Z kolei linia 23 przemierzać będzie całą nową trasę autobusowo-tramwajową. Od pętli na Nowym Dworze aż do pl. Orląt Lwowskich. Stamtąd pojedzie w kierunku Dworca Głównego, dzięki czemu mieszkańcy Nowego Dworu i Muchoboru Małego zyskają szybkie bezpośrednie połączenie z dworcem.

W Warszawie budowy jeszcze w trakcie

Ruch także na budowach linii tramwajowych w Warszawie. Na trasie do Wilanowa realizowany jest kolejny etap inwestycji.

Reklama
Reklama

Trwa rozbiórka kładek przy ul. Sobieskiego. Równocześnie trwają prace remontowe skrzyżowania Przyczółkowa/Vogla/Branickiego.

Coraz bliżej zakończenia prac związanych w rejonie Puławskiej i Placu Unii Lubelskiej, a to oznacza, że wkrótce mieszkańcy znów pojadą tu tramwajami, wróci też ruch samochodów i autobusów. Przy okazji powstają też rozjazdy pod przyszłą trasę na Rakowieckiej.

Budowa tramwaju do Wilanowa to najdłuższy plac budowy w stolicy. Ma ok. ośmiu kilometrów.

Umowa na budowę całej linii została podpisana w marcu 2022 roku. Zgodnie z nią wykonawca, firma Budimex, ma 22 miesiące od podpisania umowy na wykonanie prac. Termin prac kontraktowych upływa w styczniu 2024 roku.

W Warszawie trwa też budowa ok. 2,3-kilometrowej nowej trasy tramwajowej wzdłuż ul. Kasprzaka na odcinku od Skierniewickiej do Wolskiej. Roboty zrealizuje firma Strabag za 205,4 mln zł brutto. Umowę podpisano w październiku 2021 roku, a roboty ruszyły w marcu 2022 roku.

Reklama
Reklama

Ta inwestycja obejmuje też przebudowę odcinka torowiska w ul. Wolskiej. Obecnie linia przebiega – na zachód od Elekcyjnej – po północnej stronie ul. Wolskiej. Zgodnie z planem tory zostaną przerzucone na środek Wolskiej i będą prowadzić w pasie dzielącym – jak na wcześniejszym odcinku tej ulicy. Od sierpnia z powodu inwestycji nie kursują tramwaje ulicą Wolską. Przerwa potrwa do końca roku.

Zakończenie robót wraz z pozyskaniem pozwolenia na użytkowanie, zgodnie z podpisaną umową z generalnym wykonawcą planowane jest na 25 marca 2024 roku, choć może nastąpić to wcześniej.

Transport
Miasta inwestują w systemy ITS. Finansowe wsparcie zapewniają fundusze unijne
Materiał Promocyjny
Kameralna. Niska zabudowa, wysoki standard myślenia o przestrzeni
Transport
Od połowy grudnia pociągi pojadą inaczej. Kogo zmiany dotkną najbardziej?
Transport
Samorządy kupują autobusy. Będzie więcej elektryków
Transport
Buspasy już nie dla elektryków. Dziś decyzje podejmują władze lokalne
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Transport
Nowe połączenia kolejowe z regionalnymi lotniskami? Jeśli będą pieniądze
Materiał Promocyjny
Nadciąga wielka zmiana dla branży tekstylnej. Dla rynku to też szansa
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama