Reklama

Miasta przyjazne kierowcom. Gdzie jeździ się najszybciej, parkuje najtaniej

Sosnowiec i Gdańsk - to miasta najbardziej przyjazne kierowcom. Doceniono między innymi lokalny rozwój sieci Park&Ride, dostępność stacji ładowania czy sieci carsharingowych.

Publikacja: 09.08.2023 11:00

Miasta przyjazne kierowcom.  Gdzie jeździ się najszybciej,  parkuje najtaniej

Foto: Adobe Stock

- Zestawienie uwzględnia także koszty ponoszone przez kierowców – taryfikatory stref parkowania, wydatki na ubezpieczenia, wymianę opon czy średnie ceny paliw - podaje krakowski magistrat. Kraków zajął drugie miejsce w kategorii miast powyżej 300 tys. mieszkańców.

Stawiają na elektryki, oraz auta współdzielone

Kolejna, siódma edycja rankingu miast przyjaznych kierowcom, opracowanego przez portale Oponeo i Yanosik, przyniosła zwycięstwo Gdańskowi, który zostawił konkurencję w tyle.

- Miejscem lidera mogliśmy cieszyć się i w ubiegłym roku. Ranking dotyczy miast powyżej i poniżej 300 tys. mieszkańców - przekazal gdański ratusz.

Jak podkreślają twórcy - główną zasadą tworzenia rankingu miast przyjaznych kierowcom jest idea „fair play”.

Reklama
Reklama

Miasta przyjazne kierowcom były oceniane w kilku kategoriach, pod uwagę brano m.in. prędkość jazdy, liczbę zgłoszonych kolizji, a nawet parkowanie z uwzględnieniem rozwoju sieci Park & Go.

Na jego ocenę wpływnęły również takie kryteria, jak koszty ponoszone przez kierowców w strefach płatnego parkowania, na składki ubezpieczeniowe, wymianę opon i za tankowanie.

Duże znaczenie miało również promowanie ekojazdy, co przełożyło się na dodatkowe punkty dla miast z rozwiniętym systemem carsharingowym oraz dużą ilością dostępnych stacji ładowania pojazdów zeroemisyjnych.

Autorzy podzieli miejscowości na dwie główne kategorie: do i powyżej 300 tysięcy mieszkańców.

Najluźniej w Lublinie, a wolno jeździ się po Wrocławiu

W rankingu sprawdzano też prędości prędkości jakimi poruszają się kierowcy w danych miastach.

- Korki, stan infrastruktury i roboty drogowe w miastach bezsprzecznie mają wpływ na ruch pojazdów. Ile kilometrów na godzinę osiąga się w centrach i poza nimi?

Reklama
Reklama

Okazuje się, że w dużych miastach w dni robocze największą prędkość w centrum bo 32 kilometry na godzinę mogą osiągać mieszkańcy Lublina, a poza centrum - 39. W Bydgoszczy odpowiednieo 29 i 32, a w Gdańsku - 31 w centrum i 38 km na godzinę poza nim.

Z kolei w Szczecinie w centrum jeździ się średnio 22 km na godzinę, a poza nim 40 km na godzinę, a we Wrocławiu odpowiednieo 24 i 34 km na godzinę.

A w przypadku miast do 300 tys. mieszkańców najlepiej pod tym względem mają kierowcy Gliwic, co prawda w centrum jeżdżą średnio po 28 km na godzinę, ale już poza nim - aż 50 km na godzinę.

W Katowicach te prędkości to 30 km w centrum i 45 km poza nim, a w Sosnowcu odpowiednio - 30 km i 43 km.

W tej kategorii najwolniej, bo zaledwie 25 km na godzinę jeździ się po centrum Kielcach, a poza nim - 37 km na godzinę.

Parkowanie tanie nie jest

W rankingu sprawdzano ile kierowcy muszą tez płacić w strefie płatnego parkowania niestrzeżonego. I co? Najlepiej wypadł Sosnowiec, gdzie w centrum dotąd nie wprowadzono strefy płatnego parkowania.

Reklama
Reklama

Poza nim piątka polskich miast z najniższymi średnimi opłatami w strefie płatnego parkowania prezentuje się obecnie następująco:

Białystok - średnio 2,43 zł za godzinę, Częstochowa - średnio 3,45 zł za godzinę, Katowice - średnio 3,45 zł za godzinę, Szczecin - średnio 3,68 zł za godzinę, Lublin - średnio 3,75 zł za godzinę. 

A gdzie jest najdrożej. Z danych autorów rankingu wynika, że miastem z najdroższą strefą płatnego parkowania w Polsce jest Poznań. Za godzinę postoju w SPP kierowcy płacą tam aż 5,73 zł - blisko 2,4 więcej niż w Białymstoku.

Drugie miejsce od końca zajęły - ax equo - Gdańsk i Gdynia, gdzie za godzinę parkowania w strefie kierowcy zapłacić muszą aż 5,43 zł.

Wśród miast, gdzie średnia cena godzinnego parkowania w SPP przekracza 5 zł znajdziemy jeszcze: Warszawę - średnia cena 5,2 zł, Wrocław - średnia cena 5,12 zł za godzinę, Kraków - średnia cena 5,0 zł za godzinę.

Reklama
Reklama

Ale to Gdańsk wygrywa i Sosnowiec też

W tegorocznej edycji rankingu liderem ogólnej klasyfikacji w kategorii miast powyżej 300 tys. mieszkańców został Gdańsk. Miasto wyróżnia się na tle innych m.in. dużą siecią stacji ładowania pojazdów elektrycznych.

Z kolei Kraków zajął drugie miejsce w kategorii miast powyżej 300 tys. mieszkańców, które są najbardziej przyjazne kierowcom.

- Doceniono m.in. otwarcie kolejnej strefy Park&Ride, wybudowanie stacji ładowania samochodów elektrycznych, dostępność aut w systemie carsharingowym, stosunkowo niskie ceny na stacjach paliw i rozsądne stawki za ubezpieczenie OC.

Podium zamykają ex aequo Szczecin (awans z 4. pozycji) i Bydgoszcz (zmiana z 5. lokaty) Największym zaskoczeniem tej edycji Rankingu jest mocny spadek Łodzi.

Jeszcze w 2022 roku znajdowała się na drugim stopniu podium, dzisiaj zajmuje dopiero 5. miejsce.

Reklama
Reklama

A w kategorii miast poniżej 300 tys. ieszkańców liderem został Sosnowiec, który doceniono za bezpłatne parkowanie, przystępne ceny paliw oraz niezłą płynność ruchu.

Drugie miejsce zajęła Częstochowa, która jeszcze w 2020 roku obejmowała pierwszą pozycję zestawienia.

A trzecie miejsce podsumowania przypadło Gliwicom, które w porównaniu do ubiegłorocznego rankingu, wskoczyły o miejsce wyżej.

Transport
Od połowy grudnia pociągi pojadą inaczej. Kogo zmiany dotkną najbardziej?
Transport
Samorządy kupują autobusy. Będzie więcej elektryków
Transport
Buspasy już nie dla elektryków. Dziś decyzje podejmują władze lokalne
Transport
Nowe połączenia kolejowe z regionalnymi lotniskami? Jeśli będą pieniądze
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Transport
Rekordowy rok w inwestycjach tramwajowych w stolicy
Materiał Promocyjny
Nadciąga wielka zmiana dla branży tekstylnej. Dla rynku to też szansa
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama