Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA) został uruchomiony w 2019 roku. Jego głównym założeniem jest rozwój przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej oraz likwidacja tzw. „białych plam transportowych”.
Jak podała KPRM, zainteresowanie samorządów uruchamianiem połączeń z dofinansowaniem z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych rośnie z roku na rok. W 2019 r. dofinansowanych zostało 1228 linii komunikacyjnych za 10 mln zł, w 2020 r. były to 2834 linie i 139 mln zł, a w 2021 r. 4371 linii i 358 mln zł.
Natomiast w 2022 r. dopłatą objęto 5705 linii komunikacyjnych, a kwota dopłaty przekazana organizatorom wyniosła ponad 631 mln zł. W ramach przeprowadzonych do maja naborów samorządy wnioskowały o uruchomienie 6 436 nowych linii komunikacyjnych w całym kraju. Na ten cel rząd przeznaczył 777 mln zł.
Większy budżet Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych
W maju rząd przygotował nowelizację ustawy o przewozach autobusowych. Zakłada ona zwiększenie do jednego miliarda złotych budżetu Funduszu o charakterze użyteczności publicznej, co pozwoli na zwiększenie dostępności transportu publicznego dla pasażerów - czytamy w komunikacie.
Od 2024 roku utrzymany zostanie na stałe obecny poziom dopłaty z Funduszu dla organizatorów publicznego transportu w kwocie nie wyższej niż 3 zł do 1 wozokilometra przewozu.