Krakowski tramwaj pod ziemią. Urzędnicy słuchają mieszkańców

Do końca czerwca potrwają konsultacje społeczne w Krakowie dotyczące aspektów środowiskowych pierwszego etapu premetra.

Publikacja: 20.06.2023 12:06

Planowana trasa pierwszego etapu krakowskiego premetra liczy ok. 10 km długości, z czego 5,6 to tune

Planowana trasa pierwszego etapu krakowskiego premetra liczy ok. 10 km długości, z czego 5,6 to tunel pod Śródmieściem

Foto: Nelly Kamińska

Szybki, bezkolizyjny transport szynowy ma połączyć okolice Domu Handlowego Wanda z ulicą Piastowską. Kraków jest w trakcie uzyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia (DŚU)  budowa pierwszego etapu linii premetra.

- Opracowano już kartę informacyjną przedsięwzięcia, która została złożona do Wydziału Kształtowania Środowiska wraz z wnioskiem o wydanie DŚU.  Po analizie, organ wszczął podstępowanie administracyjne i wydał postanowienie o konieczności opracowania raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko (ROOŚ) oraz określił zakres tego raportu  – mówi  Łukasz Szewczyk, dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie.

Konsultacje z mieszkańcami przed inwestycją

Jednym z jego elementów powinno być zbadanie oddziaływania inwestycji na mieszkańców jako części środowiska.

Dlatego miasto zorganizowało  konsultacje społeczne, w ramach których mieszkańcy zostaną zaznajomieni z wpływem budowy oraz eksploatacji inwestycji obejmującej budowę I linii premetra (Etap I), a także zostaną zestawione zidentyfikowane przez mieszkańców potencjalne korzyści i zagrożenia wynikające z realizacji premetra.

W ramach rozmów z mieszkańcami odbywają się właśnie spotkania informacyjno-konsultacyjne oraz telefoniczne dyżury eksperckie.

Czytaj więcej

Jacek Majchrowski: analizy pokazują, że nie opłaca się budować metra w Krakowie

W czwartek odbyło się pierwsze takie spotkanie dotyczące aspektów środowiskowych pierwszego etapu krakowskiego premetra. 

Jego planowana trasa liczy ok. 10 km długości, z czego 5,6 to tunel pod Śródmieściem i 1,4 km wiadukt. Zakładany czas przejazdu to ok. 10 minut.

Kolejne spotkanie zaplanowano na 21 czerwca na godz. 17. Odbędzie się ono  w Młodzieżowym Domu Kultury im. Janusza Korczaka na os. Kalinowym 18.

Będzie tańsze premetro

O budowie metra w Krakowie dyskutuje się od lat. Za budową metra krakowianie opowiedzieli się w referendum w 2014 roku.

 Opracowanie później studium wykazało, że klasyczne metro jest nieopłacalne, a zasadna byłaby budowa tzw. premetra, które jest tańszą formą bezkolizyjnego transportu szynowego. Przebiega częściowo pod ziemią, a częściowo nad powierzchnią na estakadach lub na poziomie gruntu.

Z racji na bardzo wysoki szacunkowy koszt realizacji całej linii premetra, wynoszący około 4,5 mld zł brutto, władze Krakowa uznały, że realizacja przedsięwzięcia jest możliwa wyłącznie etapowo, w podziale na trzy części.

Pierwszy etap premetra obejmuje budowę linii o długości około 10,5 km na odcinku od Ronda Generała Maczka do ul. Piastowskiej. Dodatkowo zostaną zestawione postulaty i wnioski dot. sposobu realizacji oraz eksploatacji inwestycji.

Ale najpierw szybki tramwaj

Jeszcze w czerwcu  po przejęciu działek firma Gulermak rozpocznie budowę 4,5-kilometrowej linii tramwajowej Meissnera – Mistrzejowice z podziemnym odcinkiem.

W ramach inwestycji, poza linią tramwajową biegnącą wzdłuż ulic Meissnera, Młyńskiej, Lublańskiej, Dobrego Pasterza, Krzesławickiej, Bohomolca i Jancarza, powstanie infrastruktura towarzysząca.

Czytaj więcej

Ważą się losy krakowskiego metra

Zaprojektowano m.in. nowe przystanki tramwajowych (w tym dwa wielopoziomowe węzły przesiadkowe), nowe chodniki i drogi dla rowerów o bezpiecznej geometrii, energooszczędne oświetlenie, stojaki dla rowerów, odporną na trudne, miejskie warunki zieleń.

Nowa linia tramwajowa do Mistrzejowic  będzie mieć cztery wspólne przystanki z planowaną linią premetra: „Dobrego Pasterza”, „Rondo Barei”, „Rondo Polsadu” i „Rondo Młyńskie”.

Szybki, bezkolizyjny transport szynowy ma połączyć okolice Domu Handlowego Wanda z ulicą Piastowską. Kraków jest w trakcie uzyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia (DŚU)  budowa pierwszego etapu linii premetra.

- Opracowano już kartę informacyjną przedsięwzięcia, która została złożona do Wydziału Kształtowania Środowiska wraz z wnioskiem o wydanie DŚU.  Po analizie, organ wszczął podstępowanie administracyjne i wydał postanowienie o konieczności opracowania raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko (ROOŚ) oraz określił zakres tego raportu  – mówi  Łukasz Szewczyk, dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Jaka będzie przyszłość kolei aglomeracyjnej w Małopolsce