Reklama

Krakowski tramwaj pod ziemią. Urzędnicy słuchają mieszkańców

Do końca czerwca potrwają konsultacje społeczne w Krakowie dotyczące aspektów środowiskowych pierwszego etapu premetra.

Publikacja: 20.06.2023 12:06

Planowana trasa pierwszego etapu krakowskiego premetra liczy ok. 10 km długości, z czego 5,6 to tune

Planowana trasa pierwszego etapu krakowskiego premetra liczy ok. 10 km długości, z czego 5,6 to tunel pod Śródmieściem

Foto: Nelly Kamińska

Szybki, bezkolizyjny transport szynowy ma połączyć okolice Domu Handlowego Wanda z ulicą Piastowską. Kraków jest w trakcie uzyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia (DŚU)  budowa pierwszego etapu linii premetra.

- Opracowano już kartę informacyjną przedsięwzięcia, która została złożona do Wydziału Kształtowania Środowiska wraz z wnioskiem o wydanie DŚU.  Po analizie, organ wszczął podstępowanie administracyjne i wydał postanowienie o konieczności opracowania raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko (ROOŚ) oraz określił zakres tego raportu  – mówi  Łukasz Szewczyk, dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie.

Konsultacje z mieszkańcami przed inwestycją

Jednym z jego elementów powinno być zbadanie oddziaływania inwestycji na mieszkańców jako części środowiska.

Dlatego miasto zorganizowało  konsultacje społeczne, w ramach których mieszkańcy zostaną zaznajomieni z wpływem budowy oraz eksploatacji inwestycji obejmującej budowę I linii premetra (Etap I), a także zostaną zestawione zidentyfikowane przez mieszkańców potencjalne korzyści i zagrożenia wynikające z realizacji premetra.

W ramach rozmów z mieszkańcami odbywają się właśnie spotkania informacyjno-konsultacyjne oraz telefoniczne dyżury eksperckie.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Jacek Majchrowski: analizy pokazują, że nie opłaca się budować metra w Krakowie

W czwartek odbyło się pierwsze takie spotkanie dotyczące aspektów środowiskowych pierwszego etapu krakowskiego premetra. 

Jego planowana trasa liczy ok. 10 km długości, z czego 5,6 to tunel pod Śródmieściem i 1,4 km wiadukt. Zakładany czas przejazdu to ok. 10 minut.

Kolejne spotkanie zaplanowano na 21 czerwca na godz. 17. Odbędzie się ono  w Młodzieżowym Domu Kultury im. Janusza Korczaka na os. Kalinowym 18.

Będzie tańsze premetro

O budowie metra w Krakowie dyskutuje się od lat. Za budową metra krakowianie opowiedzieli się w referendum w 2014 roku.

 Opracowanie później studium wykazało, że klasyczne metro jest nieopłacalne, a zasadna byłaby budowa tzw. premetra, które jest tańszą formą bezkolizyjnego transportu szynowego. Przebiega częściowo pod ziemią, a częściowo nad powierzchnią na estakadach lub na poziomie gruntu.

Reklama
Reklama

Z racji na bardzo wysoki szacunkowy koszt realizacji całej linii premetra, wynoszący około 4,5 mld zł brutto, władze Krakowa uznały, że realizacja przedsięwzięcia jest możliwa wyłącznie etapowo, w podziale na trzy części.

Pierwszy etap premetra obejmuje budowę linii o długości około 10,5 km na odcinku od Ronda Generała Maczka do ul. Piastowskiej. Dodatkowo zostaną zestawione postulaty i wnioski dot. sposobu realizacji oraz eksploatacji inwestycji.

Ale najpierw szybki tramwaj

Jeszcze w czerwcu  po przejęciu działek firma Gulermak rozpocznie budowę 4,5-kilometrowej linii tramwajowej Meissnera – Mistrzejowice z podziemnym odcinkiem.

W ramach inwestycji, poza linią tramwajową biegnącą wzdłuż ulic Meissnera, Młyńskiej, Lublańskiej, Dobrego Pasterza, Krzesławickiej, Bohomolca i Jancarza, powstanie infrastruktura towarzysząca.

Czytaj więcej

Ważą się losy krakowskiego metra

Zaprojektowano m.in. nowe przystanki tramwajowych (w tym dwa wielopoziomowe węzły przesiadkowe), nowe chodniki i drogi dla rowerów o bezpiecznej geometrii, energooszczędne oświetlenie, stojaki dla rowerów, odporną na trudne, miejskie warunki zieleń.

Reklama
Reklama

Nowa linia tramwajowa do Mistrzejowic  będzie mieć cztery wspólne przystanki z planowaną linią premetra: „Dobrego Pasterza”, „Rondo Barei”, „Rondo Polsadu” i „Rondo Młyńskie”.

Transport
Miasta inwestują w systemy ITS. Finansowe wsparcie zapewniają fundusze unijne
Materiał Promocyjny
Kameralna. Niska zabudowa, wysoki standard myślenia o przestrzeni
Transport
Od połowy grudnia pociągi pojadą inaczej. Kogo zmiany dotkną najbardziej?
Transport
Samorządy kupują autobusy. Będzie więcej elektryków
Transport
Buspasy już nie dla elektryków. Dziś decyzje podejmują władze lokalne
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Transport
Nowe połączenia kolejowe z regionalnymi lotniskami? Jeśli będą pieniądze
Materiał Promocyjny
Nadciąga wielka zmiana dla branży tekstylnej. Dla rynku to też szansa
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama