Urzędnicy w Białymstoku nie zgadzają się na powrót nocnych autobusów

Mieszkańcy Białegostoku chcą przywrócenia nocnej komunikacji miejskiej. Projekt w tej sprawie został złożony do budżetu obywatelskiego - poinformowało Radio Białystok.

Publikacja: 14.06.2023 18:43

Białystok to jedyna stolica województwa bez komunikacji nocnej. Została zlikwidowana dwa lata temu z

Białystok to jedyna stolica województwa bez komunikacji nocnej. Została zlikwidowana dwa lata temu z powodu pandemii

Foto: adobestock

Chodzi o uruchomienie kilku dodatkowych kursów na liniach nr 3, 5 oraz 21. Według obliczeń autorów projektu, miasto musiałoby na nie wydać 200 tys. zł.

Białystok to jedyna stolica województwa bez komunikacji nocnej. Została zlikwidowana dwa lata temu z powodu pandemii. Popyt na przewozy był niewielki, przy tym miasto walczyło z powiększającą się dziurą w miejskich finansach. Ale pandemia skończyła się, pasażerowie wrócili, jednak o nocnych trasach mieszkańcy mogą tylko powspominać.

Taksówka, Uber lub spacer

Miejscy urzędnicy odrzucili bowiem wniosek o powrót nocnych kursów. Co prawda, na negatywną decyzję zostało złożone odwołanie, ale postawa miejskich władz w tej sprawie nie rokuje pozytywnego zakończenia.

- To skandal. Miasto, jak widać, nawet nie chce poddać pod głosowanie postulatu poprawy oferty komunikacji miejskiej. Poprawy symbolicznej i niskokosztowej – komentuje Piotr Rachwalski, ekspert ds. transportu publicznego, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Metropolitalnej należącego do Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Czytaj więcej

Duże zmiany w przepisach. Kierowca i motorniczy chronieni jak policjant

Zwłaszcza, że pasażerami nocnych autobusów były nie tylko osoby wracające z wieczornych imprez, ale także przyjeżdżający na miejskie dworce, którzy chcieli dostać się na osiedla. Przykładowo ostatni pociąg z Warszawy przyjeżdża do Białegostoku o 23:36. Pasażerom zostaje do wyboru taksówka, Uber albo spacer.

Ponad 180 projektów w budżecie obywatelskim

W maju ubiegłego roku wniosek o przywrócenie nocnych autobusów w Białymstoku złożyli radni z Polski 2050: linie nocne miałyby kursować co godzinę w dni powszednie oraz co pół godziny w weekendy. Argumentowano, że nocne kursy ułatwiłyby powrót do domu m.in. osobom zatrudnionym w gastronomii.

– Nasz plan to komunikacja nocna codzienna, choć rozumiemy, że w związku z trudną sytuacją finansową miasta być może trzeba będzie ograniczyć ją tylko do weekendów – mówił Maciej Biernacki, cytowany przez białystokonline.pl.

Rok wcześniej o powrót nocnych autobusów apelowali w Białymstoku przedstawiciele partii Razem.

Do tegorocznej edycji budżetu obywatelskiego mieszkańcy Białegostoku zgłosili 184 projekty – 75 ogólnomiejskich i 109 osiedlowych. Głosowanie odbędzie się w dniach 26 września – 9 października.

Chodzi o uruchomienie kilku dodatkowych kursów na liniach nr 3, 5 oraz 21. Według obliczeń autorów projektu, miasto musiałoby na nie wydać 200 tys. zł.

Białystok to jedyna stolica województwa bez komunikacji nocnej. Została zlikwidowana dwa lata temu z powodu pandemii. Popyt na przewozy był niewielki, przy tym miasto walczyło z powiększającą się dziurą w miejskich finansach. Ale pandemia skończyła się, pasażerowie wrócili, jednak o nocnych trasach mieszkańcy mogą tylko powspominać.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Metrorower nie powinien mieć żadnych granic
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił