Będzie to 16 elektrycznych zespołów trakcyjnych składających się z dwóch członów oraz 6 jednostek elektryczno-akumulatorowych. Inwestycja obejmuje także serwisowanie pociągów oraz szkolenie mającego je obsługiwać personelu.
– Nowe pojazdy będą ekologiczne i energooszczędne, pozwolą na zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów na Mazowszu – zapowiada mazowiecki marszałek Adam Struzik. Dwuczłonowe jednostki będą obsługiwać połączenia m.in. do Radomia, Warszawy, Warki czy Dęblina. Z kolei pojazdy elektryczno-akumulatorowe pojadą do Tłuszcza, Ostrołęki, Chorzeli, Płocka i Nasielska.
59 milionów pasażerów
Pociągi mają być klimatyzowane, zostaną wyposażone w bezprzewodowy internet, wewnętrzny monitoring wraz z interkomem pozwalającym na awaryjny kontakt z maszynistą, toalety z zamkniętym obiegiem czy mocowania rowerów i wózków inwalidzkich. Będą także udogodnienia dla niepełnosprawnych, jak dedykowane specjalne systemy audiowizualne.
Mazowiecki przewoźnik ma obecnie 320 składów, w tym połowa jest zmodernizowana. Jeszcze w 2005 r., gdy Koleje Mazowieckie rozpoczynały działalność, ich stan posiadania ograniczał się do 184 wysłużonych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu EN57. Obecnie należą do najnowocześniejszych spółek kolejowych w Polsce m.in. dzięki realizacji wartej ponad 2 mld zł umowie z producentem Stadler Polska na dostawę 61 pociągów typu Flirt3, podpisanej w 2018 r. Stadler dostarczył już 50 składów, pozostałe dotrą do przewoźnika jeszcze w tym roku. W ubiegłym Koleje Mazowieckie przewiozły ponad 59 mln pasażerów, o 12 mln więcej niż rok wcześniej.
Zmiana budżetu
Także inni przewoźnicy samorządowi modernizują swój tabor. Samorząd województwa pomorskiego zdecydował się kupić 31 elektrycznych zespołów trakcyjnych od nowosądeckiego producenta Newag, na które przeznacza 1,1 mld zł. Do regionu trafi 20 składów przeznaczonych do obsługi trasy aglomeracyjnej oraz 11, które będą obsługiwać połączenia regionalne. To największy dotąd tego rodzaju zakup w Pomorskiem. By go zrealizować, radni województwa przegłosowali uchwałę zmieniającą budżet i długoterminową prognozę finansową.