Setki milionów na nowe pociągi regionalnych przewoźników

Koleje Mazowieckie powiększą tabor o nowe pociągi. Wojewódzki samorząd, który jest właścicielem przewoźnika, zarezerwował na 22 nowe składy około 740 mln zł.

Publikacja: 20.04.2023 12:28

Koleje Mazowieckie mają obecnie 320 składów

Koleje Mazowieckie mają obecnie 320 składów

Foto: Shutterstock

Będzie to 16 elektrycznych zespołów trakcyjnych składających się z dwóch członów oraz 6 jednostek elektryczno-akumulatorowych. Inwestycja obejmuje także serwisowanie pociągów oraz szkolenie mającego je obsługiwać personelu.

– Nowe pojazdy będą ekologiczne i energooszczędne, pozwolą na zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów na Mazowszu – zapowiada mazowiecki marszałek Adam Struzik. Dwuczłonowe jednostki będą obsługiwać połączenia m.in. do Radomia, Warszawy, Warki czy Dęblina. Z kolei pojazdy elektryczno-akumulatorowe pojadą do Tłuszcza, Ostrołęki, Chorzeli, Płocka i Nasielska.

59 milionów pasażerów

Pociągi mają być klimatyzowane, zostaną wyposażone w bezprzewodowy internet, wewnętrzny monitoring wraz z interkomem pozwalającym na awaryjny kontakt z maszynistą, toalety z zamkniętym obiegiem czy mocowania rowerów i wózków inwalidzkich. Będą także udogodnienia dla niepełnosprawnych, jak dedykowane specjalne systemy audiowizualne.

Mazowiecki przewoźnik ma obecnie 320 składów, w tym połowa jest zmodernizowana. Jeszcze w 2005 r., gdy Koleje Mazowieckie rozpoczynały działalność, ich stan posiadania ograniczał się do 184 wysłużonych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu EN57. Obecnie należą do najnowocześniejszych spółek kolejowych w Polsce m.in. dzięki realizacji wartej ponad 2 mld zł umowie z producentem Stadler Polska na dostawę 61 pociągów typu Flirt3, podpisanej w 2018 r. Stadler dostarczył już 50 składów, pozostałe dotrą do przewoźnika jeszcze w tym roku. W ubiegłym Koleje Mazowieckie przewiozły ponad 59 mln pasażerów, o 12 mln więcej niż rok wcześniej.

Zmiana budżetu

Także inni przewoźnicy samorządowi modernizują swój tabor. Samorząd województwa pomorskiego zdecydował się kupić 31 elektrycznych zespołów trakcyjnych od nowosądeckiego producenta Newag, na które przeznacza 1,1 mld zł. Do regionu trafi 20 składów przeznaczonych do obsługi trasy aglomeracyjnej oraz 11, które będą obsługiwać połączenia regionalne. To największy dotąd tego rodzaju zakup w Pomorskiem. By go zrealizować, radni województwa przegłosowali uchwałę zmieniającą budżet i długoterminową prognozę finansową.

Do końca 2023 r. 12 nowych pociągów trafi do Kolei Dolnośląskich. Będą to składy Elf 2 kupione w ramach umowy podpisanej w 2021 r. z Pesą. Obejmuje ona dostawę w sumie 25 pięcioczłonowych pociągów wartych 726 mln zł. Po zrealizowaniu inwestycji tabor Kolei Dolnośląskich powiększy się do 88 jednostek, z których dwie trzecie będzie miało napęd elektryczny.

W nowe składy inwestują również Koleje Śląskie, które w marcu ogłosiły przetarg dotyczący 25 pociągów z opcją na kolejne 10. Obecnie tabor przewoźnika, który rocznie przewozi blisko 20 mln pasażerów, składa się z ok. 65 jednostek.

Natomiast Łódzka Kolej Aglomeracyjna chce kupić symulator do prowadzenia jazd szkoleniowych dla maszynistów. Do tego dochodzi zamówienie na opracowanie cyfrowej scenerii tras kolejowych o łącznej długości 10 km.

Będzie to 16 elektrycznych zespołów trakcyjnych składających się z dwóch członów oraz 6 jednostek elektryczno-akumulatorowych. Inwestycja obejmuje także serwisowanie pociągów oraz szkolenie mającego je obsługiwać personelu.

– Nowe pojazdy będą ekologiczne i energooszczędne, pozwolą na zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów na Mazowszu – zapowiada mazowiecki marszałek Adam Struzik. Dwuczłonowe jednostki będą obsługiwać połączenia m.in. do Radomia, Warszawy, Warki czy Dęblina. Z kolei pojazdy elektryczno-akumulatorowe pojadą do Tłuszcza, Ostrołęki, Chorzeli, Płocka i Nasielska.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Autobusy wodorowe wyjeżdząją na ulice polskich miast
Transport
Mieszkańców Krakowa czekają podwyżki biletów komunikacji miejskiej. Od kiedy?
Transport
Gdzie w Polsce uczniowie mogą jeździć komunikacją miejską za darmo?
Transport
Uczniowie krakowskich podstawówek w wakacje jeżdżą za darmo
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Transport
Taksówkarze tracą licencje w związku z wyższymi wymaganiami