Bezpłatna komunikacja działa. W tym mieście zwiększyła frekwencję trzykrotnie

W Starachowicach właśnie minął rok od udostępnienia mieszkańcom darmowych przejazdów miejskimi autobusami. Decyzja okazała się strzałem w dziesiątkę: frekwencja wzrosła trzykrotnie.

Publikacja: 12.04.2023 17:41

W tym roku władze Starachowic spodziewają się dalszego wzrostu frekwencji w miejskich autobusach

W tym roku władze Starachowic spodziewają się dalszego wzrostu frekwencji w miejskich autobusach

Foto: adobestock

Jeśli w marcu 2022 r. starachowickie autobusy przewiozły 133 tysiące osób, to w ubiegłym miesiącu już 375 tysięcy. W sumie w ciągu roku od uruchomienia bezpłatnej komunikacji w mieście skorzystało z niej prawie 3,5 miliona pasażerów.

W tym roku władze miasta spodziewają się dalszego wzrostu frekwencji w miejskich autobusach. Od stycznia z bezpłatnej komunikacji miejskiej skorzystało już milion osób, podczas gdy w ubiegłym roku, w pierwszych trzech miesiącach jej funkcjonowania, przewieziono około 418 tysięcy osób. Wzrost liczby pasażerów jest więc ponad dwukrotny. Przy tym frekwencja jest dokładnie kontrolowana: jeśli początkowo wyliczano ją szacunkowo z powodu braku urządzeń rejestrujących ilość przewożonych osób, to w połowie ubiegłego roku we wszystkich autobusach zostały zamontowane bramki liczące.

Rosnąca liczba pasażerów ma być również efektem unowocześniania taboru. - Zakupiliśmy 20 nowoczesnych autobusów wyprodukowanych w starachowickiej fabryce, wybudowaliśmy nowe centrum dyspozycyjne z myjnią i warsztatem. Nasi kierowcy mają jeszcze lepsze zaplecze, a na terenie bazy mamy zarówno serwis gwarancyjny jak i stację tankowania autobusów na gaz sprężony CNG – wylicza prezydent Starachowic Marek Materek.

Czytaj więcej

Do Giżycka wraca bezpłatna komunikacja miejska

Jak podkreśla, komunikacja w mieście jest bezpłatna, ale nie darmowa. Na jej rozwój składają się mieszkańcy Starachowic. - Ci, którzy płacą podatki w naszym mieście, nie muszą płacić za bilety w starachowickich autobusach – dodaje Materek.

Na bezpłatną komunikację dla poprawienia frekwencji decyduje się coraz więcej samorządów. We wrześniu zacznie funkcjonować w Tczewie, o czym zadecydowali jeszcze w lutym radni. Ma ona zachęcić mieszkańców do przesiadki z prywatnych samochodów do miejskich autobusów, zwłaszcza, że w tym roku w Tczewie ma być wprowadzona strefa płatnego parkowania.

Od marca tego roku darmowe są przejazdy miejskimi autobusami w granicach miasta i gminy Giżycko. Przy okazji staną się też ekologiczne, bo miasto otrzymało dofinansowanie z Regionalnego Programu Województwa Warmińsko-Mazurskiego w wysokości 5,7 mln zł do zakupu trzech elektrycznych autobusów.

W styczniu bezpłatnie miejska komunikacją zaczęli jeździć mieszkańcy Radomska, którzy w mieście płacą podatki i wyrobili za 15 zł specjalną imienną kartę elektroniczną. Także z początkiem stycznia pasażerów bez biletów zaczęły wozić autobusy w Kętrzynie - cztery elektryczne Yutongi. Dostarczająca je firma Busnex Poland, w ramach kontraktu, zapewniła także infrastrukturę ładowania.

Z kolei jesienią 2021 r. darmową komunikację miejskimi autobusami uruchomił Lidzbark Warmiński. - Realizujemy plan rozwoju Lidzbarka Warmińskiego w oparciu o zrównoważony rozwój na wielu płaszczyznach życia gospodarczego i społecznego. Jednym z nich jest darmowa, ekologiczna komunikacja miejska – podkreślali przedstawiciele władz miasta. Inwestycja w elektrobusy wpisała się w działania samorządu na rzecz rozwoju elektromobilności i zielonego transportu publicznego. Tu także wykorzystano pojazdy Yutonga.

Jeśli w marcu 2022 r. starachowickie autobusy przewiozły 133 tysiące osób, to w ubiegłym miesiącu już 375 tysięcy. W sumie w ciągu roku od uruchomienia bezpłatnej komunikacji w mieście skorzystało z niej prawie 3,5 miliona pasażerów.

W tym roku władze miasta spodziewają się dalszego wzrostu frekwencji w miejskich autobusach. Od stycznia z bezpłatnej komunikacji miejskiej skorzystało już milion osób, podczas gdy w ubiegłym roku, w pierwszych trzech miesiącach jej funkcjonowania, przewieziono około 418 tysięcy osób. Wzrost liczby pasażerów jest więc ponad dwukrotny. Przy tym frekwencja jest dokładnie kontrolowana: jeśli początkowo wyliczano ją szacunkowo z powodu braku urządzeń rejestrujących ilość przewożonych osób, to w połowie ubiegłego roku we wszystkich autobusach zostały zamontowane bramki liczące.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Climate Classic Gdańsk 2024: Rowerzyści pojechali dla klimatu
Transport
Nowy przewoźnik może wyrzucić Polregio z torów na Zachodnim Pomorzu
Transport
W Polsce powstanie więcej dróg dla rowerów
Transport
Nadchodzą wielkie zmiany w ruchu pociągów przez Katowice
Transport
W Warszawie strefa czystego transportu od lipca. Kraków poczeka