Nowe kary w Warszawie za zostawienie bagażu

Już od 8 kwietnia osoby zapominalskie i roztargnione będą musiały się liczyć z karą pieniężną za pozostawienie bagażu w pojazdach komunikacji miejskiej, przystanku czy w metrze.

Publikacja: 30.03.2023 13:30

Nowe kary w Warszawie za zostawienie bagażu

Foto: Bloomberg

Rada m.st. Warszawy na sesji 9 marca przyjęła uchwałę w sprawie zmiany przepisów porządkowych obowiązujących w lokalnym transporcie zbiorowym. Nowy regulamin zacznie obowiązywać od 8 kwietnia i – w porównaniu z poprzednim – pojawi się w nim kilka zmian, które odpowiadają pojawienie się nowych zagrożeń, w tym potencjalnego zagrożenia terrorystycznego np. możliwości ukrycia ładunku w pozostawionym bagażu na stacjach czy w pociągach metra.

- W 2022 roku odnotowaliśmy aż 143 incydenty polegające na pozostawieniu bagażu bez opieki w pociągach i na stacjach metra. W tym roku do początku marca takich zgłoszeń mieliśmy już 28 – informuje Anna Bartoń z warszawskiego Metra.

Rzeczniczka stołecznej kolei podziemnej dodaje, że do wszystkich zgłoszeń wzywana jest policja, a każda interwencja służb porządkowych powoduje przerwy i opóźnienia w kursowaniu metra oraz konieczność zamykania stacji dla pasażerów.

Tak samo dzieje się w przypadku zgłoszeń w tramwajach (25 przypadków w ub.r.) czy autobusach (22 incydenty).

Za pozostawienie bagażu w pociągu czy stacji metra oraz w tramwaju, autobusie, pociągu Szybkiej Kolei Miejskiej i na przystankach będzie można otrzymać karę pieniężną w wysokości do 500 zł zgodnie z art. 54 ustawy Kodeksu wykroczeń.

Niedozwolone będzie także wyrzucanie lub wrzucanie przedmiotów z lub do pojazdu bądź na torowisko. To efekt jednego ze zdarzeń, gdy pasażer wyrzucił przez okno pociągu metra niezidentyfikowany przedmiot, co doprowadziło do długiej przerwy w ruchu.

Nie będzie można też wchodzić na dachy pojazdów, zderzaki lub inne elementy konstrukcyjne pojazdów, a także do kabin sterowniczych pojazdów.

Zabronione będzie nadal korzystanie w pojazdach WTP z łyżworolek, wrotek, deskorolek, rowerów, wózków rowerowych, hulajnóg lub innego sprzętu sportowego. Przepis ten rozszerzony został o urządzenia transportu osobistego i urządzenia wspomagające ruch, o których jest mowa w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (np. czyli m.in. hoveboardy, monocykle czy deskorolki elektryczne).

Przewożenie tych pojazdów w środkach transportu publicznego jest możliwe – o ile nie zagrażają bezpieczeństwu podróżnych.

Doprecyzowane zostały też przepisy zakazujące przekraczania linii bezpieczeństwa poprzedzonej pasem z wypustkami na peronach i przystankach – przed wjazdem, w trakcie wjazdu lub odjazdu pojazdu WTP. Nie będzie można również wchodzić na torowisko, do tunelu lub pomieszczeń technicznych i obszarów o ograniczonym dostępie na stacjach metra oraz na zadaszenia wejść do stacji metra bądź na wiaty przystankowe.

Z nowych przepisów usunięty został punkt, który zezwalał na korzystanie z wyjść awaryjnych na stacjach metra przez osoby przewożące dziecko w wózku, osoby niepełnosprawne i o ograniczonych możliwościach poruszania się, przewożące duży bagaż bądź rower, a także podróżujące ze zwierzętami. Obecnie wszystkie stacje metra są wyposażone w bramki o zwiększonej szerokości, tym samym dotychczasowy przepis stał się bezzasadny.

Transport
Budują parkingi tam, gdzie chcą mieszkańcy. Choć nie zawsze to wychodzi
Transport
Pociągami SKM nad Zalew Zegrzyński
Transport
Miasta szukają sposobu na dopłaty do zakupu elektrycznych rowerów
Transport
Po przerwie spowodowanej aktami wandalizmu do Krakowa wróciły rowery
Transport
Lokalne władze liczą na tańszy gaz do miejskich autobusów