W piątek PKP poinformowała o rozpoczęciu przebudowy pochodzącego z 1846 r. dworca w Rokicinach, na trasie dawnej Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. To jedno z dziesięciu przedsięwzięć realizowanych w ramach Programu Inwestycji Dworcowych w województwie łódzkim. Inwestycja ma kosztować ponad 12 mln zł, jej ukończenie zaplanowano na drugą połowę przyszłego roku. Zabytkowy budynek zyska nowoczesne systemy bezpieczeństwa, stanie się także ekologiczny. Zostanie wyposażony w ogrzewanie z niskoemisyjnej kotłowni gazowej, oświetlenie LED i system inteligentnego zarządzania budynkiem.
Tydzień wcześniej ruszyły prace budowlane na dworcu w Koszalinie. To nowy obiekt, który PKP zapowiada jako „jeden z nowocześniejszych w Polsce”. Będzie miał lekką konstrukcję, w całości przeszkloną elewację, do tego ażurowy dach. Przestrzeń w budynku ma się składać z części pasażerskiej i handlowej, które podzieli zadaszony pasaż prowadzący na perony. Na dachu zaprojektowano 130 trójkątnych paneli fotowoltaicznych, energooszczędne oświetlenie będzie sterowane automatycznie. Rozbiórka starego i budowa nowego dworca w Koszalinie pochłonie ok. 44 mln złotych.
Na początku marca otwarte zostały dwa nowe dworce w Dolinie Popradu – w Rytrze i Barcicach. Ten pierwszy zachował historyczna bryłę i kolor elewacji, odtworzona została stolarka okienna i drzwiowa oraz cokół z piaskowca. Zmiany zaszły w środku: centralną część dworca urządzono nowocześnie, z bielą ścian, szarościami posadzek i ławkami z nierdzewnej stali. W skrzydłach dworca, z osobnymi wejściami powstała przestrzeń biurowa dla lokalnego samorządu i spółek kolejowych oraz lokale na wynajem.
Z kolei w Barcicach renowację przeszła elewacja budynku, okna, przylegająca do dworca wiata i dach. Wnętrze jest połączeniem elementów historycznych i nowoczesnych. Dworce w Dolinie Popradu to łącznie dwanaście inwestycji. Jak deklaruje PKP, wszystkie zostaną udostępnione podróżnym jeszcze w tym roku.
Podróżnym udostępniony został zmodernizowany dworzec we Władysławowie, wybudowany w latach 2028-29. Elewacja po renowacji została pomalowana na jasnoszary kolor, poza gzymsami i obramowaniami okien i drzwi, które są białe, tak jak odtworzona na wzór historycznej stolarka okienna i drzwiowa. Duże zmiany, ale z utrzymaniem dawnego charakteru dworca, przeszło wnętrze, łączące elementy dawnego wystroju z nowoczesnością. Przestrzeń obsługi podróżnych jest klimatyzowana, południowa część dworca została przeznaczona na sezonowe kasy biletowe, a w północnej i na piętrze zaplanowano lokale na wynajem.