Nowy rozkład jazdy pociągów. Powody do zadowolenia dla części pasażerów

Od 12 marca pasażerowie pociągów muszą dopasowywać plany podróży do nowego rozkładu jazdy. Zadowoleni mogą być mieszkańcy Lubelszczyzny, dla których skrócił się czas podróży pomiędzy Lublinem a Warszawą.

Publikacja: 12.03.2023 14:18

Nowy rozkład jazdy pociągów. Powody do zadowolenia dla części pasażerów

Foto: adobestock

Częściowe zakończenie robót związanych z modernizacją trasy i uzyskanie certyfikacji nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym pozwoliło na zwiększenie prędkości pociągów do 160 km/h. W rezultacie najszybszy pociąg PKP Intercity z Lublina do Warszawy Wschodniej pojedzie w 1 godzinę 42 minuty, czyli o 17 minut szybciej. To sprawia, że czas przejazdu pomiędzy obydwoma miastami pociągiem i samochodem jest obecnie zbliżony. W Lublinie pojawił się nowy przystanek - Lublin Zachodni. Problemem pozostaje natomiast zbyt mała liczba pociągów pomiędzy Lublinem a Warszawą, przez co często brakuje w nich miejsca.

W Wielkopolsce nowy rozkład przywrócił pociągi pomiędzy Poznaniem a Wolsztynem. To efekt zakończenia głównej części robót na odcinku Drzymałowo-Wolsztyn, gdzie wymieniony został tor, przebudowane perony oraz zamontowane dodatkowe urządzenia sterowania ruchem. Dojazd z Wolsztyna do Drzymałowa, już bez zastępczej komunikacji autobusowej, potrwa ok. 25 min, a do Poznania – ok. półtorej godziny. Do zrealizowania pozostały jeszcze m.in. prace przy przebudowie peronu w Grodzisku Wielkopolskim oraz budowa nowego przystanku Adamowo w rejonie Wolsztyna poprawiająca tamtejszym mieszkańcom dostęp do kolei. Zakończenie wszystkich robót planowane na II połowę roku pozwoli zwiększyć tam prędkość pociągów z 80 km/h do 120 km/h.

Czytaj więcej

Po 22 latach kolej szykuje się na powrót do 90-tysięcznego Jastrzębia-Zdroju

W województwie świętokrzyskim na trasę wyrusza dodatkowe pociągi Polregio. W rozkładzie pojawiło się codzienne połączenie pomiędzy Kielcami a Sędziszowem. Z Kielc pociąg będzie wyjeżdżał po godz. 8, a powrotny z Sędziszowa do Kielc po godz. 20. Jak informuje przewoźnik, nowa relacja została z uwzględnieniem postulatów pasażerów. Natomiast w czasie majówki, podobnie jak w poprzednich latach, uruchomiony zostanie pociąg z Kielc do Sandomierza.

Na Pomorzu nowy rozkład jazdy nie przyniósł dużych zmian, ale na trasie z Gdyni na Hel w kwietniu pojawią się dwie dodatkowe pary pociągów. Natomiast w województwie lubuskim wznowione zostały kursy pomiędzy Zbąszynkiem a Czerwieńskiem, gdzie w czasie modernizacji linii nr 358 funkcjonowała komunikacja zastępcza.

Marcowe zmiany w rozkładzie związane są z kolejnymi etapami modernizacji linii kolejowych. Ale jeśli w jednym miejscu warunki podróżowania pociągiem poprawiły się, to w innym pogorszyły. Tak jest m.in. w Małopolsce, gdzie skomplikowała się jazda w Tatry. Już od początku marca trwają tam roboty na torach łączących Kraków z Zakopanem. Za pociągi dalekobieżne Intercity, m.in. z Warszawy i Trójmiasta, na odcinku Kraków – Zakopane kursują zastępcze autobusy. Podobnie jest na odcinku Sucha Beskidzka – Zakopane, gdzie komunikacja autobusowa zastąpiła pociągi Polregio. Prace na kolejowej zakopiance przewidziano do grudnia 2023 r. Dopiero po ich zakończeniu najszybszy pociąg z Krakowa do Zakopanego będzie mógł jechać ok. 2 godzin.

Za to już w czerwcu pojawi się możliwość przejazdu pociągiem ze Śląska do Czech: Koleje Śląskie przywrócą zawieszone dwa lata temu połączenie do Bohumina, umożliwiające przesiadkę do pociągów kursujących po całej czeskiej sieci kolejowej.

Częściowe zakończenie robót związanych z modernizacją trasy i uzyskanie certyfikacji nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym pozwoliło na zwiększenie prędkości pociągów do 160 km/h. W rezultacie najszybszy pociąg PKP Intercity z Lublina do Warszawy Wschodniej pojedzie w 1 godzinę 42 minuty, czyli o 17 minut szybciej. To sprawia, że czas przejazdu pomiędzy obydwoma miastami pociągiem i samochodem jest obecnie zbliżony. W Lublinie pojawił się nowy przystanek - Lublin Zachodni. Problemem pozostaje natomiast zbyt mała liczba pociągów pomiędzy Lublinem a Warszawą, przez co często brakuje w nich miejsca.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Jaka będzie przyszłość kolei aglomeracyjnej w Małopolsce