Częściowe zakończenie robót związanych z modernizacją trasy i uzyskanie certyfikacji nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym pozwoliło na zwiększenie prędkości pociągów do 160 km/h. W rezultacie najszybszy pociąg PKP Intercity z Lublina do Warszawy Wschodniej pojedzie w 1 godzinę 42 minuty, czyli o 17 minut szybciej. To sprawia, że czas przejazdu pomiędzy obydwoma miastami pociągiem i samochodem jest obecnie zbliżony. W Lublinie pojawił się nowy przystanek - Lublin Zachodni. Problemem pozostaje natomiast zbyt mała liczba pociągów pomiędzy Lublinem a Warszawą, przez co często brakuje w nich miejsca.
W Wielkopolsce nowy rozkład przywrócił pociągi pomiędzy Poznaniem a Wolsztynem. To efekt zakończenia głównej części robót na odcinku Drzymałowo-Wolsztyn, gdzie wymieniony został tor, przebudowane perony oraz zamontowane dodatkowe urządzenia sterowania ruchem. Dojazd z Wolsztyna do Drzymałowa, już bez zastępczej komunikacji autobusowej, potrwa ok. 25 min, a do Poznania – ok. półtorej godziny. Do zrealizowania pozostały jeszcze m.in. prace przy przebudowie peronu w Grodzisku Wielkopolskim oraz budowa nowego przystanku Adamowo w rejonie Wolsztyna poprawiająca tamtejszym mieszkańcom dostęp do kolei. Zakończenie wszystkich robót planowane na II połowę roku pozwoli zwiększyć tam prędkość pociągów z 80 km/h do 120 km/h.
Czytaj więcej
Pół miliarda złotych warta jest inwestycja, która dla 90-tysięcznego Jastrzębia Zdroju będzie skokiem cywilizacyjnym i końcem komunikacyjnego wykluczenia. W ramach programu Kolej Plus do miasta zaczną wreszcie docierać pociągi.
W województwie świętokrzyskim na trasę wyrusza dodatkowe pociągi Polregio. W rozkładzie pojawiło się codzienne połączenie pomiędzy Kielcami a Sędziszowem. Z Kielc pociąg będzie wyjeżdżał po godz. 8, a powrotny z Sędziszowa do Kielc po godz. 20. Jak informuje przewoźnik, nowa relacja została z uwzględnieniem postulatów pasażerów. Natomiast w czasie majówki, podobnie jak w poprzednich latach, uruchomiony zostanie pociąg z Kielc do Sandomierza.
Na Pomorzu nowy rozkład jazdy nie przyniósł dużych zmian, ale na trasie z Gdyni na Hel w kwietniu pojawią się dwie dodatkowe pary pociągów. Natomiast w województwie lubuskim wznowione zostały kursy pomiędzy Zbąszynkiem a Czerwieńskiem, gdzie w czasie modernizacji linii nr 358 funkcjonowała komunikacja zastępcza.
Marcowe zmiany w rozkładzie związane są z kolejnymi etapami modernizacji linii kolejowych. Ale jeśli w jednym miejscu warunki podróżowania pociągiem poprawiły się, to w innym pogorszyły. Tak jest m.in. w Małopolsce, gdzie skomplikowała się jazda w Tatry. Już od początku marca trwają tam roboty na torach łączących Kraków z Zakopanem. Za pociągi dalekobieżne Intercity, m.in. z Warszawy i Trójmiasta, na odcinku Kraków – Zakopane kursują zastępcze autobusy. Podobnie jest na odcinku Sucha Beskidzka – Zakopane, gdzie komunikacja autobusowa zastąpiła pociągi Polregio. Prace na kolejowej zakopiance przewidziano do grudnia 2023 r. Dopiero po ich zakończeniu najszybszy pociąg z Krakowa do Zakopanego będzie mógł jechać ok. 2 godzin.
Za to już w czerwcu pojawi się możliwość przejazdu pociągiem ze Śląska do Czech: Koleje Śląskie przywrócą zawieszone dwa lata temu połączenie do Bohumina, umożliwiające przesiadkę do pociągów kursujących po całej czeskiej sieci kolejowej.