Aktualizacja: 16.02.2025 10:40 Publikacja: 03.03.2023 13:26
Foto: Adobe Stock
Przeznaczy on 10 mln zł na obie stacje, na których będą tankować wodór autobusy. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) złożyła zamówienie na 20 takich pojazdów, z opcja na kolejnych 10. Do tyskiego PKM trafi 5 wodorowców. Mają promować w mieście nowy rodzaj miejskiej ekologicznej mobilności, przyczyniającej się zmniejszenia w transporcie publicznym liczby pojazdów emitujących dwutlenek węgla i tlenki azotu.
Inwestycja w wodorowe autobusy mające kursować po terenie katowickiej aglomeracji będzie kosztować 110 mln zł, z czego 85 mln wykłada NFOŚiGW. Zamówienie obejmuje 12-metrowe autobusy wraz z systemem ładowania i obsługą gwarancyjną. Mają pomieścić co najmniej 85 pasażerów, z czego 25 na miejscach siedzących.
Zmiany w strefach płatnego parkowania niestrzeżonego w stolicy i w Poznaniu. Szczecin kupi dwa systemy mobilnej kontroli opłat. Ogłoszono na nie przetarg.
To będzie największa inwestycja w historii Wrocławia - wybrano dwa warianty przebiegu linii tramwajowej na Psie Pole. Duże inwestycje tramwajowe także w innych miastach: Warszawie, Krakowie czy Gdańsku.
Tylko niespełna 18 proc. rynku nowych autobusów zarejestrowanych w Polsce w pierwszych 11 miesiącach 2024 r. miało napędy alternatywne.
Już nie 30, a jedynie 22 proc. floty samochodowej urzędów miast, gmin czy powiatów powinny stanowić pojazdy elektryczne. Takie wymogi dotyczą jedynie większych jednostek samorządów, liczba mieszkańców których przekracza 50 tys.
Na razie tylko Warszawa ma strefę czystego transportu, do której nie mogą wjeżdżać zbyt stare samochody. Od 2026 roku takie strefy będą jednak powstawać nie tylko w największych aglomeracjach ze złym powietrzem, ale także miastach powyżej 100 tys. mieszkańców.
Chiny zastąpiły połowę rosyjskiej ropy dostawami z Brazylii i Afryki. Indie zmniejszą import od 27 lutego, kiedy zaczną obowiązywać pełne sankcje. W marcu chińskie zakupy ropy z Rosji będą niższe o 70 proc. Już skutkuje to spadkiem ceny surowca.
Zgody na pomoc publiczną dla kopalń nadal nie ma, a ministerstwo przemysłu planuje zmiany w ustawie o górnictwie, które mogą przekierować strumień potrzebnych pieniędzy. Budzi to wątpliwości. Ważą się losy dotacji rzędu 42 mld zł do 2031 r.
Polskimi złożami węgla koksującego, ale i co ciekawe energetycznego interesują się zagraniczni inwestorzy. Przykładem jest Silesian Coal International Group of Companies (SCIGC) z kapitałem amerykańskim, szwajcarskim i niemieckim. O możliwościach, ale i kosztach budowy nowych kopalń w Polsce mówi nam dr Krzysztof Wilgus, prezes SCIGC.
Liberalizacja handlu surowcami, konflikty handlowe oraz przyszłość europejskiej motoryzacji – to kluczowe tematy gospodarcze, które mogą wpłynąć na rynki w 2025 roku. Jakie kroki podejmą USA, UE i Ukraina, by zabezpieczyć swoje interesy?
Spółka SCIGC nie kończy walki o złoże węgla koksującego. Po fiasku współpracy z SRK ma nowy plan i ofertę dla JSW.
Na dalekowschodniej wyspie Sachalin, gdzie wydobywany jest gaz i ropa, nie ma już gdzie magazynować niesprzedanego surowca. Na tankowcach, które co najmniej od tygodnia stoją w dryfie u wybrzeży Sachalina, znajduje się ok. 6,3 mln baryłek ropy.
Coca-Cola może sprzedawać więcej napojów w opakowaniach plastikowych, jeśli w wyniku ceł na import aluminium nałożonych przez Donalda Trumpa podrożeją puszki aluminiowe. Taką informację przekazał inwestorom dyrektor generalny firmy James Quincey.
Komisja Europejska rozważa możliwość wprowadzenia nowych limitów na ceny gazu, aby czasowo ograniczyć ich wzrost. Te osiągnęły rekordowy poziom. Powodem są niskie temperatury i brak sprzyjających warunków pogodowych do produkcji energii z OZE.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas