Przetarg ogłoszony przez urząd marszałkowski przewiduje realizację zamówienia z tzw. opcją 4+4. Wszystkie nowe pojazdy pojawią się na torach do listopada 2025 roku.

Województwo Zachodniopomorskie dysponuje najnowocześniejszym w Polsce taborem do obsługi regionalnych połączeń kolejowych. Pojazdy, których właścicielem jest samorząd, są użytkowane przez POLREGIO. Pociągi z logo Pomorza Zachodniego wyruszają w trasę nawet 270 razy dziennie, przewożąc tysiące pasażerów. W 2022 roku z usług kolei regionalnych na Pomorzu Zachodnim skorzystało przeszło 7,5 mln osób. To największa liczba pasażerów od ponad 10 lat.

- Bezpieczny, ekologiczny transport to priorytet dla samorządu województwa.Jesteśmy krajowym liderem w unowocześnianiu floty, którą tworzy teraz m.in. 40 elektrycznych zespołów trakcyjnych i 12 hybryd. Nie mamy już starych pojazdów, ale mamy kilka takich, które chcemy zastąpić nowymi czteroczłonowymi „elektrykami” - powiedział marszałek Olgierd Geblewicz.

Przedmiotem zamówienia podstawowego jest dostawa czterech fabrycznie nowych EZT, w wersji czteroczłonowej. Koszty ich zakupu są szacowane na 100 mln zł (netto), ale przetarg przewiduje tzw. opcję 4+4, czyli zakup jeszcze czterech pojazdów. Łączna wartość takiego kontraktu to zatem 200 mln zł netto, czyli 246 mln zł brutto.