"Wyszliśmy z dołka". Regionalne lotniska liczą na świetny rok

Po dwóch chudych latach spowodowanych pandemią koronawirusa odżywają lotniska regionalne. Ruch lotniczy zwiększył się na niektórych w 2022 r. nawet dwukrotnie.

Publikacja: 02.02.2023 12:18

Gdańskie lotnisko wróciło na trzecie miejsce w kraju, po Warszawie i Krakowie

Gdańskie lotnisko wróciło na trzecie miejsce w kraju, po Warszawie i Krakowie

Foto: Shutterstock

Blisko 4,6 mln pasażerów obsłużyło w 2022 roku gdańskie lotnisko. To ponad 112 procent więcej niż rok wcześniej i tylko o 14,9 procent mniej niż w najlepszym w historii 2019 roku, gdy skorzystało z niego prawie 5,4 miliona osób.

W lipcu 2022 lotnisko pobiło swój rekord wszech czasów, jeśli chodzi o liczbę obsłużonych pasażerów w ciągu jednego miesiąca – było ich prawie 568 tysięcy. – Za nami bardzo dobry rok. Wyszliśmy z dołka. Odbudowaliśmy ruch lotniczy, który wrócił do poziomu 85 proc. rekordowego roku 2019. Jestem przekonany, że przed nami rekordowy 2023. Liczę, że osiągniemy 5,5 miliona pasażerów – mówi Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk.

Przyznał, że najgorsze co spotkało to lotnisko, to nie kryzys gospodarczy czy energetyczny, tylko pandemia i związane z nią ograniczenia wprowadzane przez państwa. – Teraz wróciliśmy na trzecie miejsce w kraju wśród lotnisk. Jesteśmy za Warszawą i Krakowem, ale przed Katowicami, co nas bardzo cieszy – mówi Kloskowski.

Najlepiej w historii

Dobry rok ma za sobą nie tylko lotnisko w Gdańsku, ale też w Krakowie, Katowicach, Rzeszowie i Bydgoszczy.

W 2022 roku w Bydgoszczy policzono 8167 operacji lotniczych i odprawiono 253 361 pasażerów. – Liczba podróżnych wzrosła w porównaniu z 2021 rokiem o 155 proc., możemy zatem mówić o sukcesywnym odbudowywaniu ruchu pasażerskiego z regionalnego lotniska – mówi Mateusz Dul.

Czytaj więcej

Pojedziemy wygodniej. Przybywa nowych dróg.

Z kolei z lotniska Olsztyn-Mazury w Szymanach w roku 2022 było 2666 operacji lotniczych, w ramach których odprawiono 113 222 pasażerów.

"Jest to 140,9-procentowy wzrost w stosunku do ruchu pasażerskiego w 2021 roku, kiedy przez lotnisko w Szymanach przewinęło się 46 994 pasażerów" – podaje lotnisko.

A na lotnisku w Modlinie w 2022 roku obsłużonych zostało 3,1 mln osób i wykonano 22 383 startów i lądowań.

– Te wyniki stanowiły odpowiednio 214,6 procent i 154,4 procent całkowitego ruchu lotniczego z roku 2021. Zestawiając te dane z okresem przed pandemią, poziom ruchu pasażerskiego roku 2022 stanowił 100,7 proc. przewozów odnotowanych w 2019 roku i 106,3 proc. w zakresie liczby operacji lotniczych – wyjasnia Marek Rymkiewicz, szef biura handlowo-marketingowego modlińskiego lotniska.

Ponad 730 tys. pasażerów obsłużył port lotniczy Rzeszów-Jasionka. – Wyniki zanotowane w drugiej połowie roku były najlepsze w historii lotniska, mimo iż równolegle z lotami rozkładowymi w Jasionce przyjęto kilka tysięcy samolotów niosących pomoc dla Ukrainy – chwali się rzeszowskie lotnisko. Tam rekordowo bogata była siatka letnich połączeń, obejmująca aż 20 tras międzynarodowych i trzy krajowe.

Dodatkowo wojna w Ukrainie sprawiła, że lotnisko w Jasionce gościło wiele osobistości z całego świata, w tym kilkudziesięciu prezydentów i premierów.

Rośnie nie tylko ruch pasażerski, ale też cargo. Tylko w ub. roku na bydgoskim lotnisku był on zbliżony do 2019 r. – Łączna waga towarów cargo, obsłużonych przez Lotnisko Bydgoszcz wyniosła 169 783 kilogramów – mówi Mateusz Dul.

Obsługa towarów na gdańskim lotnisku w 2022 roku była rekordowa. Wyniosła 10 189 ton cargo, o 11,1 procent więcej niż w 2021 roku i aż o 47,9 procent więcej niż w 2019.

Ceny biletów w górę

Ten rok może być jeszcze lepszy. Jak przyznaje prezes gdańskiego lotniska, rynek wciąż jest jeszcze trochę popandemiczny, więc siatki połączeń nie są jeszcze stabilne.

– Często pojawiają się nowe kierunki, ale znikają równie szybko, jak są ogłaszane. Przewoźnicy niskokosztowi otwierają się też na nowe rynki, jak na przykład Rumunia. A ponieważ dysponują ograniczoną liczbą samolotów, żeby gdzieś się pojawić, od kogoś muszą zabrać – uważa prezes Kloskowski.

Czytaj więcej

Pociągi pomiędzy Szczecinem a Berlinem będą jeździć szybciej i częściej

Zdaniem Adriana Furgalskiego z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR nic nie wskazuje, że to będzie zły rok dla regionalnych lotnisk.

Podkreśla jednak, że wszystkie lotniska podnoszą kwestie kosztów energii, która jest dość istotna, bo nie da się wyłączyć oświetlenia płyt postojowych. – Więc może być ciężko. Lotniska kolejny raz starają się ograniczać koszty. Raz to było w pandemii i drugi teraz, aby jak najmniej przerzucać na linie lotnicze – mówi ekspert.

Jego zdaniem nie wszystkim się to uda, zwłaszcza że już linie lotnicze ostrzegały, że ten rok będzie rokiem podwyżek cen biletów lotniczych, zwłaszcza że przewoźnicy będą musieli ponosić wyższe opłaty na rzecz PAŻP-u czy europejskich agencji żeglugi powietrznej, i to wszystko odczuje niestety pasażer.

Transport
Kolej funduje mieszkańcom Katowic horror na ulicach
Transport
Jak polskie miasta świętują Europejski Tydzień Mobilności?
Transport
W złym stanie prawie połowa dróg w Polsce. Nowy raport
Transport
Potrzebne stacje dla wodorowej floty
Transport
Największy atak w historii. Oszuści wzięli na cel miejską komunikację