Rewolucja w Warszawie: trujące auta nie wjadą do centrum. Znamy szczegóły

Warszawa chce wprowadzić Stefę Czystego Transportu z zakazem wjazdu do centrum miasta. Jej pierwszy etap ma zacząć się już w połowie 2024 r. i objąć pojazdy starsze niż 27 lat dla „benzyniaków” i 18 lat dla „diesli”.

Publikacja: 25.01.2023 13:42

Strefa Czystego Transportu ma dotyczyć funkcjonalnego centrum stolicy, czyli Śródmieścia z częściami

Strefa Czystego Transportu ma dotyczyć funkcjonalnego centrum stolicy, czyli Śródmieścia z częściami przylegających dzielnic

Foto: PAP/Marcin Obara

- Musimy zadbać o czyste powietrze w Warszawie, dzięki czemu mieszkańcy będę zdrowsi – przekonuje Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy. – Nie chcemy nikogo zaskakiwać z dnia na dzień, dlatego wprowadzenie Strefy Czystego Transportu będzie poprzedzone konsultacji i rozłożone na lata, aby mieszkańcy mieli szansę dostosować się do zmian – podkreślał.

Wedle przedstawionego w środę projektu, Strefa Czystego Transportu ma dotyczyć funkcjonalnego centrum stolicy, czyli Śródmieścia z częściami przylegających dzielnic (w tym spora część Pragi Północ i Woli). Ten obszar wynika z analiz władz Warszawy, pokazujących, że tam jest największe zanieczyszczenie powietrza.

Czytaj więcej

Kraków pierwszym miastem ze strefą czystego transportu

Strefa ma ruszyć w połowie przyszłego roku – od lipca 2024 r. W pierwszym etapie granicą dla samochodów benzynowych będzie norma euro 2, dla diesli – euro 4. Oznacza to, że do strefy nie wjadą samochody benzynowe starsze niż 27 lat i diesle starsze niż 18 lat.

W 2026 r. zaczną obowiązywać ostrzejsze normy — odpowiednio euro 3 i euro 5, co oznacza granicę wiekową dla samochodów odpowiednio 25 i 16 lat. III etap to 2028 r. – normy to euro 4 i euro 6, granica wiekowa odpowiednio - 22 i 13 lat.

Wdrożenie ostatniego etapu założono na 2032 r., gdy do Strefy Czystego Transportu nie będą mogły wjechać samochody benzynowe nie spełniające normy euro 6, czyli w wieku powyżej 17 lat oraz samochody z silnikiem diesla – z normą euro 6d, czyli w wieku powyżej 11 lat.

Z szacunków miasta wynika, że w pierwszym etapie do centrum nie będzie mogło wjechać ok. 2 proc. pojazdów, a emisja zanieczyszczeń spadnie o 11 proc. W 2032 r. – zakaz będzie dotyczył nawet 27 proc. samochodów.

Czytaj więcej

Polskie miasta będą „laboratoriami”. Przetestują rozwiązania wielu problemów

Zakaz poruszania się pojazdami nie spełniającymi norm w STC dotyczyć będzie mieszkańców Warszawy (również osób mieszkających w tej strefie) oraz wszystkich przyjeżdzających do stolicy (w tym turystów krajowych i zagranicznych). Za to urząd proponuje pewne wyjątki – dla autobusów miejskich, służb bezpieczeństwa (kartek, policji, itp.) czy służb porządkowych.

Konsultacje z mieszkańcami, dotyczące m.in. granic STC, potrwają trzy miesiące. Uchwała Rady Miasta ma zapaść do końca 2023 r.

Rafał Trzaskowski podkreślał, że miasto chce wprowadzać takie strefy, ale też jest zobowiązane przepisami prawa (dlatego konsultacje nie dotyczą pytania „czy”, tylko „jak”). Warszawę obliguje do tego uchwala sejmiku mazowieckiego, a także konieczność realizacji kamieni milowych zawartych w Krajowym Planie Odbudowy. Zgodnie z nimi, strefę czystego transportu do 2025 r. powinny wprowadzić cztery największe miasta w Polsce, a docelowo – wszystkie miasta powyżej 100 tys. mieszkańców.

- Musimy zadbać o czyste powietrze w Warszawie, dzięki czemu mieszkańcy będę zdrowsi – przekonuje Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy. – Nie chcemy nikogo zaskakiwać z dnia na dzień, dlatego wprowadzenie Strefy Czystego Transportu będzie poprzedzone konsultacji i rozłożone na lata, aby mieszkańcy mieli szansę dostosować się do zmian – podkreślał.

Wedle przedstawionego w środę projektu, Strefa Czystego Transportu ma dotyczyć funkcjonalnego centrum stolicy, czyli Śródmieścia z częściami przylegających dzielnic (w tym spora część Pragi Północ i Woli). Ten obszar wynika z analiz władz Warszawy, pokazujących, że tam jest największe zanieczyszczenie powietrza.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Jaka będzie przyszłość kolei aglomeracyjnej w Małopolsce