- Musimy zadbać o czyste powietrze w Warszawie, dzięki czemu mieszkańcy będę zdrowsi – przekonuje Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy. – Nie chcemy nikogo zaskakiwać z dnia na dzień, dlatego wprowadzenie Strefy Czystego Transportu będzie poprzedzone konsultacji i rozłożone na lata, aby mieszkańcy mieli szansę dostosować się do zmian – podkreślał.
Wedle przedstawionego w środę projektu, Strefa Czystego Transportu ma dotyczyć funkcjonalnego centrum stolicy, czyli Śródmieścia z częściami przylegających dzielnic (w tym spora część Pragi Północ i Woli). Ten obszar wynika z analiz władz Warszawy, pokazujących, że tam jest największe zanieczyszczenie powietrza.
Czytaj więcej
Radni miasta Krakowa na sesji 23 listopada przyjęli uchwałę o utworzeniu strefy czystego transportu (SCT) na terenie całego miasta.
Strefa ma ruszyć w połowie przyszłego roku – od lipca 2024 r. W pierwszym etapie granicą dla samochodów benzynowych będzie norma euro 2, dla diesli – euro 4. Oznacza to, że do strefy nie wjadą samochody benzynowe starsze niż 27 lat i diesle starsze niż 18 lat.
W 2026 r. zaczną obowiązywać ostrzejsze normy — odpowiednio euro 3 i euro 5, co oznacza granicę wiekową dla samochodów odpowiednio 25 i 16 lat. III etap to 2028 r. – normy to euro 4 i euro 6, granica wiekowa odpowiednio - 22 i 13 lat.