Umowę ws. dostawy nowych składów podpisali we wtorek w Poznaniu Marek Woźniak, marszałek województwa wielkopolskiego oraz Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego.
Pięcioczłonowe pociągi elektryczne Elf2, które PESA ma dostarczyć do Wielkopolski mają mieć co najmniej 240 miejsc siedzących, defibrylator, klimatyzację, biletomaty, system informacji pasażerskiej, Wi-Fi i monitoring. Nowe składy o prędkości maksymalnej do prędkości do 160 km/h, mają być przeznaczone do obsługi tras zelektryfikowanych w ramach wojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich, a w szczególności Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.
Marszałek Woźniak powiedział, że zarząd województwa „konsekwentnie, od lat” stara się poprawić warunki funkcjonowania kolejowego transportu pasażerskiego w Wielkopolsce - zwłaszcza przez zakupy taborowe.
- To ogromne nakłady. DDo tej pory wydaliśmy ponad 1 miliard 173 miliony złotych na inwestycje w tabor. Z czego wkład funduszy Samorządu Województwa Wielkopolskiego to 703 miliony złotych, 441 milionów złotych stanowią środki Unii Europejskiej, natomiast z budżetu państwa dotychczas trafiło – jako wkład w projekcie unijnym - 28 milionów złotych – poinformował.
UM województwa wielkopolskiego zaznaczył, że nowe pociągi mają kosztować ponad 142 mln zł i zostaną zakupione w ramach projektu samorządu województwa „Rozwój publicznego transportu zbiorowego w województwie wielkopolskim poprzez zakup zeroemisyjnego taboru kolejowego”, który jest współfinansowany z rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Dodał, że zgodnie z udzieloną przez Bank Gospodarstwa Krajowego promesą, dofinansowanie inwestycji wynosi 115,2 mln zł, co stanowi ok. 81 proc. wartości przedsięwzięcia.