Nowe rowery elektryczne na trójmiejskich ulicach. I to już niedługo

Cała flota rowerowa Mevo 2.0 w Trójmieście będzie fabrycznie nowa. A jednoślady z poprzedniej wersji systemu będą przekazane urzędnikom z gmin Obszaru Metropolitalnego, a część zostanie wystawiona na sprzedaż.

Publikacja: 14.01.2023 14:27

Nowe rowery elektryczne na trójmiejskich ulicach. I to już niedługo

Foto: Adobe Stock

- Nowe rowery City Bike Global dostarczone zostaną w ramach obowiązującej umowy - bez ponoszenia dodatkowych kosztów przez samorządy – zapowiada Katarzyna Kołodziejska, z Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS).

Miały być stare, a będą nowe

Trójmiejskie gminy z Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot w 2018 roku podpisały umowę z firmą NB Tricity na uruchomienie roweru metropolitalnego. System ten nazwano Mevo.

Docelowo miał składać się on składać z 4080 rowerów wspomaganych elektrycznie, dostępnych na terenie 14 miast Trójmiasta i okolicznych gmin. To był projekt o wartości 40 mln zł z czego 17 mln zł było dofinansowaniem unijnym.

Umowa miała obowiązywać sześć lat. Ale skończyła się znacznie szybciej, bo już w październiku 2019 roku, zaledwie po kilku miesiącach.

W ub. roku trójmiejskie gminy wybrały nowego operatora - hiszpańską spółkę City Bike Global. System Mevo 2 ma zostać uruchomiony na terenie Gdańska, Gdyni, Sopotu, Żukowa, Redy, Pruszcza Gdańskiego, Tczewa, Sierakowic, Rumii, Somonina, Stężycy, Kartuz, Pucka Władysławowo a także Kolbud i Kosakowa. Do dyspozycji mieszkańców będzie 4099 rowerów oraz 717 stacji

Firma zadecydowała, że cała flota Mevo 2.0 będzie fabrycznie nowa. Nowy sprzęt produkuje włoski producent rowerów Vaimoo, której jednoślady są wykorzystywane m.in. w Kopenhadze, Rotterdamie czy Sztokholmie.

Jak podaje gdański ratusz nowe rowery to zmiana w umowie z nowym operatorem Mevo, na którą przystał Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot.

Według wcześniejszych założeń operator miał w pierwszym okresie wykorzystać rowery dostarczone - przez firmę Nextbike, która ze względu na problemy finansowe w innych polskich miastach ogłosiła upadłość i została sprzedana.

Mimo technicznej możliwości uruchomienia starych rowerów, firma z Barcelony zdecydowała się na rozpoczęcie systemu z całkowicie nową flotą.

Nowe rowery City Bike Global dostarczone zostaną w ramach obowiązującej umowy - bez ponoszenia dodatkowych kosztów przez samorządy.

Niebawem gotowa będzie również aplikacja mobilna. Oznacza to, że jak na razie wszystko idzie zgodnie z harmonogramem. Pierwsze testy, w których wezmą udział mieszkańcy planowane są w maju, a cały system powinien w pełni ruszyć z początkiem lipca.

A wycofane dla urzędników i na sprzedaż

Jak podaje Katarzyna Kołodziejska część rowerów z poprzedniej wersji systemu zostanie przekazana urzędnikom z gmin Obszaru Metropolitalnego do wykonywania obowiązków służbowych.

Pozostałe rowery zostaną wystawione na sprzedaż.

- Baterie z rowerów elektrycznych Mevo 1.0 mają zostać przekazane studentom Politechniki Gdańskiej. Młodzi naukowcy pracujący nad uruchomieniem nowoczesnego samochodu elektrycznego zbadają możliwości ich zastosowania w projektowanym pojeździe – mówi Katarzyna Kołodziejska.

Od ponad dwóch lat z powództwa OMGGS trwa postępowanie sądowe w sprawie odzyskania części z niezapłaconych kar umownych przez firmę Nextbike.

Po rozwiązaniu umowy prezes Nextbike deklarował zwrot pieniędzy, które mieszkańcy wpłacili na konto Mevo. Jednak te środki do dziś nie zostały zwrócone.

Przedstawiciele OMGGS w ub. roku odbyli kilkanaście spotkań na drodze sądowej oraz w ramach mediacji, aby Nextbike wywiązał się w końcu ze swoich zobowiązań

Zmiany też w Płocku

Także w Płocku powstaje nowy system roweru miejskiego. Wcześniej wygasła pięcioletnia umowa z firmą, która go obsługiwała. Teraz trwa demontaż stacji. W ich miejscu, tak jak przy alei Kobylińskiego sadzone są m.in. nowe drzewa.

Nowy system roweru miejskiego ma obejść się bez stacji W Płocku będą rowery wyposażone w czytnik, w GPS, czyli będzie je można wypożyczać zdalnie.

Aby wypożyczyć rower wystarczy aplikacja na telefon. Pojazd będzie można również zostawić w dowolnym miejscu. 

Nie zmieni się liczba rowerów – będzie ich 290. Także stacje pojawią się w tych samych miejscach, co dotąd. Takie same mają pozostać również opłaty za wypożyczenie jednośladu. Umowa z nowym operatorem została podpisana na trzy lata.

- Nowe rowery City Bike Global dostarczone zostaną w ramach obowiązującej umowy - bez ponoszenia dodatkowych kosztów przez samorządy – zapowiada Katarzyna Kołodziejska, z Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS).

Miały być stare, a będą nowe

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Jaka będzie przyszłość kolei aglomeracyjnej w Małopolsce