Darmowa komunikacja odciąga mieszkańców miast od prywatnych aut

Gdy z powodu rosnących kosztów coraz więcej miejskich przewoźników podnosi ceny biletów, okazuje się, że pasażerów można wozić także za darmo. I to bezemisyjnie.

Publikacja: 15.12.2022 21:40

Jesienią ubiegłego roku darmową komunikację miejskimi autobusami uruchomił Lidzbark Warmiński. Tu ta

Jesienią ubiegłego roku darmową komunikację miejskimi autobusami uruchomił Lidzbark Warmiński. Tu także wykorzystano elektrobusy Yutong dostarczone przez Busnex

Foto: fot. Urząd Miejski w Lidzbarku Warmińskim

Samorządy starają się różnymi sposobami przyciągnąć mieszkańców do miejskiej komunikacji publicznej, by odciążyć drogi i chronić środowisko. Przykład, jak można to skutecznie robić, płynie m.in. z województwa warmińsko-mazurskiego. Kolejne miasto tego regionu wprowadzi bezpłatną komunikację publiczną.

Do uruchomienia darmowych przejazdów miejskimi autobusami właśnie odlicza dni Kętrzyn. Z początkiem stycznia po mieście pasażerów bez biletów zaczną wozić cztery elektryczne autobusy Yutong E10. Dostarczająca je firma Busnex Poland, w ramach kontraktu, zapewni także infrastrukturę ładowania.

- Cztery elektryczne autobusy, dwa kolejne kupimy do połowy przyszłego roku, co oznacza, że sto procent taboru w Kętrzynie będzie taborem elektrycznym. Chcemy, by komunikacja była bezpłatna, a mieszkańcy przesiadali się z aut osobowych do komunikacji zbiorowej - powiedział w Radiu Olsztyn Maciej Wróbel, zastępca burmistrza Kętrzyna.

Czytaj więcej

Trujący efekt drogiego prądu: miasta znowu wola diesle od elektrobusów

Przygotowania do uruchomienia bezpłatnej komunikacji trwały od wielu miesięcy. W połowie tego roku podpisana została warta 9 mln zł umowa na dostawę pojazdów. Wcześniej, bo jeszcze w ubiegłym roku chińskie elektryki (Yutong Bus z siedzibą w Zhengzhou to jeden z największych na świecie producentów autobusów) były testowane na ulicach Kętrzyna. Inwestycję dofinansowały pieniądze z Regionalnego Programu Operacyjnego województwa warmińsko-mazurskiego – prawie 6,5 mln zł.

Jesienią ubiegłego roku darmową komunikację miejskimi autobusami uruchomił Lidzbark Warmiński. - Realizujemy plan rozwoju Lidzbarka Warmińskiego w oparciu o zrównoważony rozwój na wielu płaszczyznach życia gospodarczego i społecznego. Jednym z nich jest darmowa, ekologiczna komunikacja miejska – podkreślał burmistrz Jacek Wiśniowski. Inwestycja w elektrobusy wpisała się w działania samorządu na rzecz rozwoju elektromobilności i zielonego transportu publicznego.

Tu także wykorzystano elektrobusy Yutong dostarczone przez Busnex. Inwestycja kosztowała 5,5 mln zł, z czego unijne dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego sięgnęło 4,5 mln zł. Miasto dołożyło 1 mln zł. W ramach umowy z Busneksem powstały dwie stacje do ładowania autobusów, a także dwie kolejne do ładowania pojazdów elektrycznych. Władze Lidzbarka twierdzą, że darmowa komunikacja dobrze się przyjęła, jednocześnie nieco zmniejszył się ruch samochodów na ulicach. Miasto chce teraz rozbudować połączenia i zakupić kolejne elektrobusy.

Podobne przedsięwzięcia realizuje więcej samorządów, które darmowymi autobusami chcą odciągnąć mieszkańców od prywatnych samochodów. Bezpłatną komunikację ma m.in. Bielsk Podlaski, który w tym roku zdecydował się na jej elektryfikację. Z początkiem lipca tego roku za darmo zaczęli jeździć miejskimi autobusami mieszkańcy Malborka.

Czytaj więcej

Prezydent Starachowic: Aby miasto dobrze funkcjonowało, potrzebna jest harmonia

O tym, że taki krok przyciąga pasażerów, przekonały się także Starachowice, gdzie bezpłatny transport wprowadzono z początkiem kwietnia. Objął mieszkańców płacących w mieście podatki. Z końcem wakacji starachowicki magistrat informował, że liczba pasażerów wzrosła do ok. 250 tys. miesięcznie i była o przeszło 100 tys. wyższa niż przed wprowadzeniem zmian. Dane o frekwencji uzyskano dzięki wyposażeniu wszystkich autobusów w specjalne bramki liczące.

- Bezpłatna komunikacja miejska doprowadziła do tego, na czym mi zależało, czyli wzrostu liczby pasażerów w autobusach na terenie naszego miasta – mówił prezydent Starachowic Marek Materek.

W ubiegłym roku do komunikacji publicznej Starachowice dopłaciły około 9,5 mln zł, natomiast wpływy z biletów wyniosły 1,7 mln zł. W tym roku miasto dołoży około 12 mln zł, ale wykorzystanie autobusów radykalnie się zwiększyło. Natomiast wprowadzenie bezpłatnej komunikacji było częścią dużego projektu, współfinansowanego z pieniędzy Unii Europejskiej i obejmującego także zakup 20 ekologicznych autobusów. Są napędzane gazem ziemnym i wyprodukowano je w starachowickich zakładach MAN.

Samorządy starają się różnymi sposobami przyciągnąć mieszkańców do miejskiej komunikacji publicznej, by odciążyć drogi i chronić środowisko. Przykład, jak można to skutecznie robić, płynie m.in. z województwa warmińsko-mazurskiego. Kolejne miasto tego regionu wprowadzi bezpłatną komunikację publiczną.

Do uruchomienia darmowych przejazdów miejskimi autobusami właśnie odlicza dni Kętrzyn. Z początkiem stycznia po mieście pasażerów bez biletów zaczną wozić cztery elektryczne autobusy Yutong E10. Dostarczająca je firma Busnex Poland, w ramach kontraktu, zapewni także infrastrukturę ładowania.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Metrorower nie powinien mieć żadnych granic
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi