Podkarpacie będzie rozwijać nową przemysłową specjalizację

Sanocka fabryka Autosan ma się skoncentrować na produkcji bezemisyjnych autobusów napędzanych ogniwami paliwowymi.

Publikacja: 14.12.2022 11:28

Produkcja oraz działalność badawczo-rozwojowa związana z wykorzystaniem wodoru stanie się specjaliza

Produkcja oraz działalność badawczo-rozwojowa związana z wykorzystaniem wodoru stanie się specjalizacją Podkarpacia

Foto: Adobe Stock

To kolejny etap wzmacniania konkurencyjności gospodarki regionu, kojarzonej do tej pory głównie z Doliną Lotniczą. Teraz nastawionej także na rozwijanie technologii wodorowych: to dzięki wykorzystaniu potencjału naukowego i produkcyjnego lokalnych firm i instytucji działających w ramach Podkarpackiej Doliny Wodorowej.

Autobus już jest i jeździ – testowany na ulicach Krakowa. Niskopodłogowy Sancity 12LFH o długości 12 metrów został zaprojektowany na bazie autobusu elektrycznego i zaprezentowany oficjalnie w październiku 2021 r. Wyposażono go we wszelkie urządzenia zapewniające komfort i bezpieczeństwo podróżowania. W pojeździe zamontowany został silnik elektryczny wraz z modułem zasilania z ogniwem paliwowym. Magazyn energii stanowią baterie litowo-tytanowe oraz zbiorniki wodoru.

Czytaj więcej

Wodorowe pociągi będą wozić pasażerów w Kujawsko-Pomorskiem

- Autobus wodorowy staje elementem kluczowym w naszej produkcji. Chcemy, aby stał się naszym sztandarowym produktem – oświadczył członek zarządu Autosanu Remigiusz Śnieżek. Wodorowy Sancity, który wzbudził duże zainteresowanie podczas zorganizowanego w Rzeszowie w listopadzie Kongresu 590, ma dołączyć do produkowanych w sanockiej fabryce niskoemisyjnych autobusów gazowych oraz zeroemisyjnych elektrobusów.

Innowacyjne autobusy zmieniły oblicze Autosanu, który niespełna dekadę temu upadał. Problemy fabryki zaczęły narastać jeszcze w roku 2009, gdy w produkcję pojazdów uderzył kryzys gospodarczy. Z roku na rok powiększała się wysokość strat, a we wrześniu 2013 roku zarząd firmy złożył wniosek o upadłość. Od wiosny 2014 r. fabrykę wystawiano na sprzedaż pięć razy, w 2016 r. stała się własnością konsorcjum spółek Huta Stalowa Wola oraz PIT-RADWAR, wchodzących w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Od 1 grudnia 2022 r. zakład w całości należy do Huty Stalowa Wola, jako jej Oddział Autosan w Sanoku.

Czytaj więcej

Pociągi na wodór wjadą na tory w Świętokrzyskiem

Wodorowe autobusy z sanockiej fabryki wpisują się w koncepcję Podkarpackiej Doliny Wodorowej. Jest pierwszą tego typu w kraju, zapoczątkowaną w maju 2021 r. listem intencyjnym podpisanym w Jasionce przez przedstawicieli rządu, regionalnych władz samorządowych oraz reprezentantów biznesu. Założono, że produkcja oraz działalność badawczo-rozwojowa związana z wykorzystaniem wodoru stanie się kolejnym wyróżnikiem regionu. Pozwoli to wykorzystać potencjał Rzeszowa i województwa w zakresie nowoczesnych technologii i przyczynić się do zwiększenia ich atrakcyjności inwestycyjnej.

Przy tym sam Autosan może wykorzystać ogromne szanse, jakie daje rosnący popyt na zeroemisyjny miejski transport i rządowe dopłaty do zakupu ekologicznych autobusów z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Rządowa strategia wodorowa zakłada przed 2025 r. eksploatację do 250 wodorowców. Mogą okazać się bardziej perspektywiczne niż elektrobusy zasilane z baterii litowo-jonowych: mają większe zasięgi, nie wymagają rozbudowanej sieci ładowarek, przy tym tankowanie wodoru jest znacznie krótsze od ładowania baterii.

Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi
Transport
Jaka będzie przyszłość kolei aglomeracyjnej w Małopolsce
Transport
Więcej kolei na Śląsku. Wracają dawno zamknięte połączenia
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Transport
Polregio uruchomi więcej pociągów w Lubuskiem