To kolejny etap wzmacniania konkurencyjności gospodarki regionu, kojarzonej do tej pory głównie z Doliną Lotniczą. Teraz nastawionej także na rozwijanie technologii wodorowych: to dzięki wykorzystaniu potencjału naukowego i produkcyjnego lokalnych firm i instytucji działających w ramach Podkarpackiej Doliny Wodorowej.
Autobus już jest i jeździ – testowany na ulicach Krakowa. Niskopodłogowy Sancity 12LFH o długości 12 metrów został zaprojektowany na bazie autobusu elektrycznego i zaprezentowany oficjalnie w październiku 2021 r. Wyposażono go we wszelkie urządzenia zapewniające komfort i bezpieczeństwo podróżowania. W pojeździe zamontowany został silnik elektryczny wraz z modułem zasilania z ogniwem paliwowym. Magazyn energii stanowią baterie litowo-tytanowe oraz zbiorniki wodoru.
Czytaj więcej
Kolejny region szykuje się do wprowadzenia na tory pasażerskich pociągów napędzanych wodorem. Po...
- Autobus wodorowy staje elementem kluczowym w naszej produkcji. Chcemy, aby stał się naszym sztandarowym produktem – oświadczył członek zarządu Autosanu Remigiusz Śnieżek. Wodorowy Sancity, który wzbudził duże zainteresowanie podczas zorganizowanego w Rzeszowie w listopadzie Kongresu 590, ma dołączyć do produkowanych w sanockiej fabryce niskoemisyjnych autobusów gazowych oraz zeroemisyjnych elektrobusów.
Innowacyjne autobusy zmieniły oblicze Autosanu, który niespełna dekadę temu upadał. Problemy fabryki zaczęły narastać jeszcze w roku 2009, gdy w produkcję pojazdów uderzył kryzys gospodarczy. Z roku na rok powiększała się wysokość strat, a we wrześniu 2013 roku zarząd firmy złożył wniosek o upadłość. Od wiosny 2014 r. fabrykę wystawiano na sprzedaż pięć razy, w 2016 r. stała się własnością konsorcjum spółek Huta Stalowa Wola oraz PIT-RADWAR, wchodzących w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Od 1 grudnia 2022 r. zakład w całości należy do Huty Stalowa Wola, jako jej Oddział Autosan w Sanoku.