Podkarpacie będzie rozwijać nową przemysłową specjalizację

Sanocka fabryka Autosan ma się skoncentrować na produkcji bezemisyjnych autobusów napędzanych ogniwami paliwowymi.

Publikacja: 14.12.2022 11:28

Produkcja oraz działalność badawczo-rozwojowa związana z wykorzystaniem wodoru stanie się specjaliza

Produkcja oraz działalność badawczo-rozwojowa związana z wykorzystaniem wodoru stanie się specjalizacją Podkarpacia

Foto: Adobe Stock

To kolejny etap wzmacniania konkurencyjności gospodarki regionu, kojarzonej do tej pory głównie z Doliną Lotniczą. Teraz nastawionej także na rozwijanie technologii wodorowych: to dzięki wykorzystaniu potencjału naukowego i produkcyjnego lokalnych firm i instytucji działających w ramach Podkarpackiej Doliny Wodorowej.

Autobus już jest i jeździ – testowany na ulicach Krakowa. Niskopodłogowy Sancity 12LFH o długości 12 metrów został zaprojektowany na bazie autobusu elektrycznego i zaprezentowany oficjalnie w październiku 2021 r. Wyposażono go we wszelkie urządzenia zapewniające komfort i bezpieczeństwo podróżowania. W pojeździe zamontowany został silnik elektryczny wraz z modułem zasilania z ogniwem paliwowym. Magazyn energii stanowią baterie litowo-tytanowe oraz zbiorniki wodoru.

Czytaj więcej

Wodorowe pociągi będą wozić pasażerów w Kujawsko-Pomorskiem

- Autobus wodorowy staje elementem kluczowym w naszej produkcji. Chcemy, aby stał się naszym sztandarowym produktem – oświadczył członek zarządu Autosanu Remigiusz Śnieżek. Wodorowy Sancity, który wzbudził duże zainteresowanie podczas zorganizowanego w Rzeszowie w listopadzie Kongresu 590, ma dołączyć do produkowanych w sanockiej fabryce niskoemisyjnych autobusów gazowych oraz zeroemisyjnych elektrobusów.

Innowacyjne autobusy zmieniły oblicze Autosanu, który niespełna dekadę temu upadał. Problemy fabryki zaczęły narastać jeszcze w roku 2009, gdy w produkcję pojazdów uderzył kryzys gospodarczy. Z roku na rok powiększała się wysokość strat, a we wrześniu 2013 roku zarząd firmy złożył wniosek o upadłość. Od wiosny 2014 r. fabrykę wystawiano na sprzedaż pięć razy, w 2016 r. stała się własnością konsorcjum spółek Huta Stalowa Wola oraz PIT-RADWAR, wchodzących w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Od 1 grudnia 2022 r. zakład w całości należy do Huty Stalowa Wola, jako jej Oddział Autosan w Sanoku.

Czytaj więcej

Pociągi na wodór wjadą na tory w Świętokrzyskiem

Wodorowe autobusy z sanockiej fabryki wpisują się w koncepcję Podkarpackiej Doliny Wodorowej. Jest pierwszą tego typu w kraju, zapoczątkowaną w maju 2021 r. listem intencyjnym podpisanym w Jasionce przez przedstawicieli rządu, regionalnych władz samorządowych oraz reprezentantów biznesu. Założono, że produkcja oraz działalność badawczo-rozwojowa związana z wykorzystaniem wodoru stanie się kolejnym wyróżnikiem regionu. Pozwoli to wykorzystać potencjał Rzeszowa i województwa w zakresie nowoczesnych technologii i przyczynić się do zwiększenia ich atrakcyjności inwestycyjnej.

Przy tym sam Autosan może wykorzystać ogromne szanse, jakie daje rosnący popyt na zeroemisyjny miejski transport i rządowe dopłaty do zakupu ekologicznych autobusów z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Rządowa strategia wodorowa zakłada przed 2025 r. eksploatację do 250 wodorowców. Mogą okazać się bardziej perspektywiczne niż elektrobusy zasilane z baterii litowo-jonowych: mają większe zasięgi, nie wymagają rozbudowanej sieci ładowarek, przy tym tankowanie wodoru jest znacznie krótsze od ładowania baterii.

To kolejny etap wzmacniania konkurencyjności gospodarki regionu, kojarzonej do tej pory głównie z Doliną Lotniczą. Teraz nastawionej także na rozwijanie technologii wodorowych: to dzięki wykorzystaniu potencjału naukowego i produkcyjnego lokalnych firm i instytucji działających w ramach Podkarpackiej Doliny Wodorowej.

Autobus już jest i jeździ – testowany na ulicach Krakowa. Niskopodłogowy Sancity 12LFH o długości 12 metrów został zaprojektowany na bazie autobusu elektrycznego i zaprezentowany oficjalnie w październiku 2021 r. Wyposażono go we wszelkie urządzenia zapewniające komfort i bezpieczeństwo podróżowania. W pojeździe zamontowany został silnik elektryczny wraz z modułem zasilania z ogniwem paliwowym. Magazyn energii stanowią baterie litowo-tytanowe oraz zbiorniki wodoru.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Metrorower nie powinien mieć żadnych granic
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi