Reklama
Rozwiń

Trujący efekt drogiego prądu: miasta znowu wola diesle od elektrobusów

Drożejąca energia i malejące dochody samorządów wskutek zmian podatkowych Polskiego Ładu coraz bardziej ograniczają inwestycje samorządów w elektromobilność.

Publikacja: 07.12.2022 13:43

Trujący efekt drogiego prądu: miasta znowu wola diesle od elektrobusów

Foto: Adobe Stock

Rosnący do niedawna udział bezemisyjnych i niskoemisyjnych autobusów w zakupach miejskich spółek przewozowych modernizujących swoje floty wyraźnie słabnie. Widać to zwłaszcza w przypadku rejestracji nowych miejskich autobusów elektrycznych. Miasta z powrotem zaczynają stawiać na trujące, za to znacznie tańsze diesle.

Jak podaje w raporcie firma analityczna JMK Analizy Rynku Transportowego, w ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy 2022 r. w kraju zarejestrowanych zostało 240 autobusów z napędem alternatywnym, co dało im ponad 26-procentowy udział w całym autobusowym rynku. Najwięcej jest ich w miastach, bo w publicznej miejskiej komunikacji ich rola jest kluczowa dla zmniejszenia emisji z transportu. Jednak o ile w ubiegłym roku udział takich pojazdów w zakupach nowego taboru sięgał 63,8 proc., to w okresie od stycznia do października 2022 r. spadł poniżej połowy, do 48,6 proc. To na dodatek gorszy wynik niż po trzech kwartałach 2022 r., kiedy odsetek kupowanych pojazdów z zielonymi napędami wynosił 49,6 proc.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Transport
Rok funkcjonowania Strefy Czystego Transportu w Warszawie. „Ani jednego mandatu”
Transport
Urzędnik w elektrycznym samochodzie. A czasem i na e-rowerze
Transport
Miejskie autobusy znowu zaczęły jechać z prądem
Transport
Wodorowe Nesobusy będą wozić krakowian. Inwestycja w 100 proc. sfinansowana z KPO
Transport
Podwaliny pod drugą strefę czystego transportu w Polsce położone. Co dalej?