Śląsk. Powstaną nowe linie kolejowe i przystanki za 2 mld zł

Śląsk ma już dopięte wszystkie kontrakty zapowiedziane w rządowym programie odbudowy infrastruktury Kolej Plus. Do zawartej w listopadzie umowy na odbudowę połączenia kolejowego do Żor i Jastrzębia Zdroju, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) podpisała w poniedziałek z władzami Bytomia, Dąbrowy Górniczej, Katowic, Mikołowa, Pyskowic i Rudy Śląskiej kolejnych sześć umów wartych blisko półtora miliarda złotych.

Publikacja: 06.12.2022 12:31

Śląsk. Powstaną nowe linie kolejowe i przystanki za 2 mld zł

Foto: Adobe Stock

Najdroższym z nowych sześciu kontraktów jest dobudowa drugiego toru między Katowicami Piotrowicami a Orzeszem, warta ok. 460 mln zł. Przewiduje budowę 20 km toru i sieci trakcyjnej, powstaną także nowe przystanki w Mikołowie: Kamionka, Reta i Osiedle Mickiewicza. Inwestycja poprawi przepustowość linii, dzięki czemu będzie mogło kursować więcej pociągów między Katowicami a Rybnikiem, Raciborzem i dalej w kierunku Czech.

Kolejny projekt jest wart 140 mln zł i zakłada przywrócenie ruchu pasażerskiego pomiędzy Katowicami Ligotą a Tychami. Mieszkańcom południowych dzielnic Katowic (Ochojca, Murcek, Kostuchny i Podlesia) polepszy dostęp do pociągów, a czas przejazdu na trasie Katowice – Tychy nie przekroczy pół godziny. Obecnie ta trasa wykorzystywana jest w ruchu towarowym: poprowadzenie nią także pociągów pasażerskich ma ułatwić mijanka wybudowana w katowickiej dzielnicy Murcki.

Połączenie Bytomia z Zabrzem i Rudą Chebzie oraz Katowicami poprawi budowa nowej łącznicy kolejowej, dzięki której podróż pociągiem z Bytomia do Rudy Chebzie zajmie tylko 10 minut. To będzie nowe, bezpośrednie połączenie miast, obejmujące ponadto budowę nowych przystanków Ruda Orzegów oraz Bytom Zabrzańska. Projekt obejmuje budowę 5 km nowych linii kolejowych oraz modernizację 4 km linii. Szacowana wartość przedsięwzięcia to ponad 270 mln zł.

Czytaj więcej

Katowice. Nowe przystanki kolejowe powstaną do końca 2023

Kolejne alternatywne połączenie, tym razem pomiędzy Gliwicami i Rudą Śląską a Katowicami, powstanie dzięki wykorzystaniu linii kolejowej wykorzystywanej obecnie w ruchu towarowym. Zostanie ona przygotowana do przewozów pasażerskich, a w ramach przedsięwzięcia wybudowanych zostanie 7 nowych stacji i przystanków: Gliwice Wyzwolenia, Zabrze Makoszowy, Ruda Bielszowice, Ruda Halemba, Ruda Wirek, Ruda Kochłowice, Chorzów Hajduki. Całość będzie kosztować 350 mln zł.

Lepszy dostęp do pociągów zyskają także mieszkańcy Dąbrowy Górniczej, gdzie zostanie odbudowany przystanek Dąbrowa Górnicza Tworzeń na linii Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce – Dąbrowa Górnicza Huta Katowice, natomiast linia zostanie przedłużona do stacji Dąbrowa Górnicza. Przy tym powstanie dodatkowy tor dla połączeń aglomeracyjnych, który usprawni ruch kolejowy m.in. w Gołonogu między Dąbrową Górniczą a Katowicami.

Sześć podpisanych teraz umów, a także umowa na odbudowę linii kolejowych do Żor i Jastrzębia-Zdroju, to łącznie siedem projektów o wartości blisko 2 miliardów złotych przewidzianych do realizacji z Programu Kolej Plus w woj. śląskim. Umowa podpisana w listopadzie obejmuje budowę czterech nowych przystanków w południowych dzielnicach Katowic: Ochojcu, Murckach, Kostuchnie i Podlesiu, które powstaną na linii obecnie wykorzystywanej wyłącznie w ruchu towarowym. Inwestycja będzie kosztować ponad 9 mln zł i ma być ukończona w końcu przyszłego roku.

W ramach całego programu Kolej Plus zakwalifikowano do realizacji 34 inwestycje w jedenastu województwach. Trzy zostaną zrealizowane w województwie dolnośląskim, po pięć w województwie lubelskim i wielkopolskim, dwa w łódzkim, po cztery w małopolskim i mazowieckim, po jednym w województwie opolskim, lubuskim, podlaskim i świętokrzyskim. Najwięcej – aż siedem inwestycji – zostanie zrealizowanych właśnie w województwie śląskim.

W sumie inwestycje usprawnią połączenia w dwunastu województwach. Kolej Plus zakłada, że ok. 1,5 mln osób może zyskać lepszy dostęp do kolei. Program jest wart 13,2 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 2 mld środki jednostek samorządu terytorialnego.

Najdroższym z nowych sześciu kontraktów jest dobudowa drugiego toru między Katowicami Piotrowicami a Orzeszem, warta ok. 460 mln zł. Przewiduje budowę 20 km toru i sieci trakcyjnej, powstaną także nowe przystanki w Mikołowie: Kamionka, Reta i Osiedle Mickiewicza. Inwestycja poprawi przepustowość linii, dzięki czemu będzie mogło kursować więcej pociągów między Katowicami a Rybnikiem, Raciborzem i dalej w kierunku Czech.

Kolejny projekt jest wart 140 mln zł i zakłada przywrócenie ruchu pasażerskiego pomiędzy Katowicami Ligotą a Tychami. Mieszkańcom południowych dzielnic Katowic (Ochojca, Murcek, Kostuchny i Podlesia) polepszy dostęp do pociągów, a czas przejazdu na trasie Katowice – Tychy nie przekroczy pół godziny. Obecnie ta trasa wykorzystywana jest w ruchu towarowym: poprowadzenie nią także pociągów pasażerskich ma ułatwić mijanka wybudowana w katowickiej dzielnicy Murcki.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Kolej funduje mieszkańcom Katowic horror na ulicach
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Transport
Jak polskie miasta świętują Europejski Tydzień Mobilności?
Transport
W złym stanie prawie połowa dróg w Polsce. Nowy raport
Transport
Potrzebne stacje dla wodorowej floty
Transport
Największy atak w historii. Oszuści wzięli na cel miejską komunikację