Najdroższym z nowych sześciu kontraktów jest dobudowa drugiego toru między Katowicami Piotrowicami a Orzeszem, warta ok. 460 mln zł. Przewiduje budowę 20 km toru i sieci trakcyjnej, powstaną także nowe przystanki w Mikołowie: Kamionka, Reta i Osiedle Mickiewicza. Inwestycja poprawi przepustowość linii, dzięki czemu będzie mogło kursować więcej pociągów między Katowicami a Rybnikiem, Raciborzem i dalej w kierunku Czech.
Kolejny projekt jest wart 140 mln zł i zakłada przywrócenie ruchu pasażerskiego pomiędzy Katowicami Ligotą a Tychami. Mieszkańcom południowych dzielnic Katowic (Ochojca, Murcek, Kostuchny i Podlesia) polepszy dostęp do pociągów, a czas przejazdu na trasie Katowice – Tychy nie przekroczy pół godziny. Obecnie ta trasa wykorzystywana jest w ruchu towarowym: poprowadzenie nią także pociągów pasażerskich ma ułatwić mijanka wybudowana w katowickiej dzielnicy Murcki.