Najdroższym z nowych sześciu kontraktów jest dobudowa drugiego toru między Katowicami Piotrowicami a Orzeszem, warta ok. 460 mln zł. Przewiduje budowę 20 km toru i sieci trakcyjnej, powstaną także nowe przystanki w Mikołowie: Kamionka, Reta i Osiedle Mickiewicza. Inwestycja poprawi przepustowość linii, dzięki czemu będzie mogło kursować więcej pociągów między Katowicami a Rybnikiem, Raciborzem i dalej w kierunku Czech.
Kolejny projekt jest wart 140 mln zł i zakłada przywrócenie ruchu pasażerskiego pomiędzy Katowicami Ligotą a Tychami. Mieszkańcom południowych dzielnic Katowic (Ochojca, Murcek, Kostuchny i Podlesia) polepszy dostęp do pociągów, a czas przejazdu na trasie Katowice – Tychy nie przekroczy pół godziny. Obecnie ta trasa wykorzystywana jest w ruchu towarowym: poprowadzenie nią także pociągów pasażerskich ma ułatwić mijanka wybudowana w katowickiej dzielnicy Murcki.
Połączenie Bytomia z Zabrzem i Rudą Chebzie oraz Katowicami poprawi budowa nowej łącznicy kolejowej, dzięki której podróż pociągiem z Bytomia do Rudy Chebzie zajmie tylko 10 minut. To będzie nowe, bezpośrednie połączenie miast, obejmujące ponadto budowę nowych przystanków Ruda Orzegów oraz Bytom Zabrzańska. Projekt obejmuje budowę 5 km nowych linii kolejowych oraz modernizację 4 km linii. Szacowana wartość przedsięwzięcia to ponad 270 mln zł.
Czytaj więcej
Mieszkańcy Katowic będą mieć łatwiejszy dostęp do kolei. Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP P...
Kolejne alternatywne połączenie, tym razem pomiędzy Gliwicami i Rudą Śląską a Katowicami, powstanie dzięki wykorzystaniu linii kolejowej wykorzystywanej obecnie w ruchu towarowym. Zostanie ona przygotowana do przewozów pasażerskich, a w ramach przedsięwzięcia wybudowanych zostanie 7 nowych stacji i przystanków: Gliwice Wyzwolenia, Zabrze Makoszowy, Ruda Bielszowice, Ruda Halemba, Ruda Wirek, Ruda Kochłowice, Chorzów Hajduki. Całość będzie kosztować 350 mln zł.