Powstaną w ramach rządowego programu Kolej Plus na linii obecnie wykorzystywanej wyłącznie w ruchu towarowym. Będą wyposażone m.in. w wiaty, oświetlenie oraz tablice informacyjne i udogodnienia dla niepełnosprawnych. Inwestycja będzie kosztować ponad 9 mln zł i ma być ukończona w końcu przyszłego roku.
Linia, na której powstaną nowe przystanki, to ważna część kolejowej obwodnicy Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Teraz będzie mogła ułatwić dojazd do centrum Katowic i Tychów, a także w południowe obszary województwa śląskiego. W całym województwie program przystankowy obejmuje w sumie 13 lokalizacji. Obok tych w Katowicach, przewidziano budowę przystanków: Rybnik Paruszowiec, Rybnik Niewiadom, Rybnik Niedobczyce, Warszowice, Pawłowice Studzionka, Wodzisław Śląski Centrum, Knurów Szpital, Koniecpol Centrum oraz Sosnowiec Centrum Handlowe/Jęzor.
Rozbudowę infrastruktury kolejowej w regionie wspierać będzie także unijny instrument finansowy CEF - Łącząc Europę. Dzięki jego dofinansowaniu modernizowana będzie trasa kolejowa z Będzina do Katowic oraz Tychy – Goczałkowice Zdrój. Inwestycja obejmie dobudowę ok. 22 km nowych torów, przebudowę kolejnych 100 km torów oraz 140 obiektów inżynieryjnych. Na 133 km trasy wymieniona zostanie sieć trakcyjna.
Strategicznym przedsięwzięciem będzie budowa Kolei Metropolitalnej. W połowie tego roku zakończyły się konsultacje w sprawie pierwszego etapu przedsięwzięcia – dobudowy pary nowych torów na 30-kilometrowym odcinku połączenia kolejowego pomiędzy Katowicami a Gliwicami. Pozwoli ona odseparować ruch aglomeracyjny od dalekobieżnego, a przez to zwiększyć przepustowość trasy.
Trasa kolejowa Gliwice – Katowice to jeden z najczęściej wykorzystywanych korytarzy transportowych w aglomeracji górnośląskiej. Stanowi kręgosłup komunikacyjny w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli (GZM). Po zakończeniu inwestycji po nowych torach pociągi będą mogły kursować co kilkanaście minut.