Tu kolej wraca po latach. Na Podkarpaciu i w końcu do Jastrzębia-Zdroju

Po 13 latach pociągi wróciły na trasę Mielec – Padew. PKP PLK i urząd marszałkowski woj. śląskiego podpisały zaś umowę na uzupełnienie sieci kolejowej z Jastrzębia-Zdroju do Katowic.

Publikacja: 25.11.2022 19:10

Jastrzębie-Zdrój jest największym miastem, liczącym ok. 90 tys. mieszkańców, pozbawionym od 2001 rok

Jastrzębie-Zdrój jest największym miastem, liczącym ok. 90 tys. mieszkańców, pozbawionym od 2001 roku dostępu do kolei

Foto: Franciszek

- Na tę wiadomość czekaliśmy od lat. Podpisanie umowy jest ich formalnym uwieńczeniem. O tym, że nasz projekt jest zakwalifikowany, wiedzieliśmy już w kwietniu, kiedy zabezpieczyliśmy blisko 18 milionów złotych na jego realizację - powiedziała Anna Hetman, prezydent Jastrzębia-Zdrój.

Więcej pociągów na Podkarpaciu

Podróżni z Podkarpacia mogą już korzystać z dłuższej trasy kolejowej Dębica – Mielec – Padew.

We wrześniu ubiegłego roku przywrócono połączenie z Dębicy do Mielca. Teraz dodatkowy odcinek linii i cztery przystanki zwiększają dostęp do kolei. Przejazd na trasie z Mielca do Padwi zajmuje ok. 17 min., z Dębicy około 50 minut.

Kolej zapewnia lepsze połączenia podkarpackich stref ekonomicznych z innymi regionami.

– Nasze inwestycje z Krajowego Programu Kolejowego i efektywna współpraca z samorządem zwiększają dostępność, bezpieczeństwo i znaczenie kolei na Podkarpaciu. Reaktywowanie przed rokiem odcinka Dębica – Mielec i teraz kolejnego odcinka z Mielca do Padwi zapewniło wznowienie połączeń kolejowych po wieloletniej przerwie. Nowe możliwości komunikacji korzystnie wpływają na poziom życia mieszkańców – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

Czytaj więcej

Na Lubelszczyźnie powstaną nowe linie kolejowe

W Mielcu przy ul. Sienkiewicza powstało bezkolizyjne skrzyżowanie – wiadukt drogowy, który zastąpi dwa przejazdy. Zwiększy się bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym. Sprawniejsza będzie komunikacja w mieście. Wykonano już m.in. przyczółki wiaduktu i tzw. płytę. Montowana jest stalowa konstrukcja, budowane są rozjazdy z obiektu.

Inwestycje PLK za 106 mln zł netto realizowane są w ramach projektu rewitalizacji linii kolejowej nr 25, na odcinku Padew - Mielec - Dębica. Ten projekt wpisany jest w Regionalny Program Operacyjny Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020. Dotychczas podpisano już umowy na prace za ponad 323 mln zł netto. Cały projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju.

Jastrzębie-Zdrój bliżej kolei

Po latach Jastrzębie–Zdrój odzyska połączenie kolejowe z Katowicami. PKP Polskie Linie Kolejowe i Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego podpisały umowę na uzupełnienie sieci kolejowej na tym odcinku.

Jastrzębie-Zdrój jest największym miastem, liczącym ok. 90 tys. mieszkańców, pozbawionym od 2001 roku dostępu do kolei. Dzięki odbudowie linii kolejowej mieszkańcy zyskają szybkie i wygodne połączenie z Katowicami. Czas podróży między tymi miastami ma wynosić około 72 minut.

Czytaj więcej

Prezydent Jastrzębia-Zdroju: Transformacja miasta wymaga ogromnych nakładów

W ramach projektu o szacowanej wartości 475 mln zł netto wybudowana zostanie nowa jednotorowa linia o długości ok. 20 km na odcinkach: Jastrzębie-Zdrój Centrum – Pawłowice Śląskie oraz Żory – Orzesze.

Trasa zostanie zelektryfikowana, dzięki czemu przewoźnicy będą mogli wykorzystywać nowoczesne, ekologiczne pojazdy. Pociągi będą mogły kursować z prędkością do 120 km/h.

- Prace powinny ruszyć w 2023 roku, a zakończyć się w 2028 roku – zapowiedział Arnold Bresch z PKP PLK.

Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Transport
Jaka będzie przyszłość kolei aglomeracyjnej w Małopolsce