Na Lubelszczyźnie powstaną nowe linie kolejowe

Prawie 3,5 mld zł warte będą inwestycje, dzięki którym mieszkańcy Lubelszczyzny zyskają lepszy dostęp do kolei. Władze regionu i zarządzająca infrastruktura spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) podpisały umowę obejmująca realizację pięciu projektów w ramach programu Kolej Plus. Województwo lubelskie jest największym beneficjentem tego programu, wartego łącznie 13,2 mld zł.

Publikacja: 09.11.2022 08:00

Na Lubelszczyźnie powstaną nowe linie kolejowe

Foto: Bloomberg

W regionie powstaną nowe linie kolejowe do Łęcznej i Janowa Lubelskiego, a modernizacja istniejących linii poprawi połączenia Lublina z Łukowem, Kraśnikiem, Krasnymstawem i Zamościem. – W ciągu dwóch najbliższych miesięcy ogłosimy postępowania przetargowe – zapowiedział Ireneusz Merchel, prezes PLK. Przetargi mają dotyczyć zaprojektowania wszystkich pięciu inwestycji. W 2026 r. spółka zamierza ogłaszać przetargi na budowę.

Do najważniejszych przedsięwzięć należeć będzie wybudowanie 18 km linii kolejowej Szastarka – Janów Lubelski oraz ok. 12 km jednotorowej linii kolejowej do Kraśnika Fabrycznego wraz z łącznicą Kraśnik Miasto – Kraśnik. Koszty szacowane są na 906 mln zł. Obie trasy zostaną zelektryfikowane, projekt przewiduje budowę 15 stacji i przystanków. Czas przejazdu między Kraśnikiem Fabrycznym a Lublinem ma wynieść 52 min, a między Biłgorajem a Lublinem godzinę i 36 minut. W ramach inwestycji zaplanowano także wykonanie studium projektowo-technicznego dla przyszłej budowy oraz elektryfikacji kolejnej 35-kilometrowej jednotorowej linii łączącej Janów Lubelski i Biłgoraj.

Czytaj więcej

Regiony wkrótce z nowymi programami (i pieniędzmi) z UE

Budowa połączenia kolejowego Lublin – Łęczna ma kosztować 736 mln zł. Pokonanie trasy zajmie podróżnym 40 minut, poprawia się również warunki przewozów towarowych – nowa linia obejmuje także odcinek od Łęcznej do Kopalni Węgla Kamiennego w Bogdance. Na 25 kilometrach będzie 12 przystanków: - Lublin Lotnisko, Trzeszkowice, Krzesimów, Ciechanki Krzesimowskie, Łęczna Szpital, Łęczna Akacjowa, Łęczna Polna, Łęczna, Stara Wieś, Turowola, Puchaczów i Bogdanka.

Także mieszkańcy Włodawy dojadą pociągiem do Lublina. Projekt o wartości ponad 500 mln zł obejmuje modernizację ok. 41 km linii nr 81 na odcinku Chełm – Okuninka Białe oraz budowę 10 km jednotorowej niezelektryfikowanej linii kolejowej przez Okuninkę do Włodawy. Czas przejazdu między Włodawą a Chełmem wyniesie ok. 53 minut, a realizacja inwestycji pozwoli na przywrócenie regularnych połączeń pasażerskich na tej trasie.

Kolejny projekt to elektryfikacja linii Łuków – Lublin Północny. Jak zapewnia PLK, poprawią się również podróże do Warszawy. Nie będzie bowiem konieczności wymieniania lokomotyw ze spalinowych na elektryczne, co skróci czas przejazdu do stolicy.

Szybsze i sprawniejsze podróże koleją między Zamościem a Lublinem ma zapewnić modernizacja oraz elektryfikacja linii nr 69 i 72 na odcinku Rejowiec – Zamość Szopinek, a także odbudowa i elektryfikacja łącznicy kolejowej omijającej stację Zawada. Czas przejazdu pomiędzy Zamościem a Lublinem skróci się o blisko 20 minut. Umowa o wartości 926 mln zł przewiduje również modernizację 10 stacji i przystanków – Zagrody Kościół, Krasnystaw Fabryczny, Krasnystaw Miasto, Wólka Orłowska, Izbica, Tarzymiechy, Krzak, Złojec, Mokre oraz Zamość, a także budowę 2 nowych przystanków – Bzite i Zawada Wschodnia.

W ramach Programu Kolej Plus do realizacji zakwalifikowano 34 inwestycje, zgłoszone przez samorządy z jedenastu województw. Obejmą projekty: siedem w województwie śląskim, po pięć w województwie lubelskim i wielkopolskim, po cztery w województwie małopolskim oraz mazowieckim, trzy w województwie dolnośląskim, dwa w województwie łódzkim, po jednym w województwie: lubuskim, opolskim, podlaskim, świętokrzyskim.

W ramach programu Kolej Plus pociągi wjadą m.in. do prawie 100-tysięcznego Jastrzębia-Zdroju w województwie śląskim. Na środę zaplanowano podpisanie umowy dotyczącej realizacji połączenia kolejowego miasta z Katowicami. Projekt zakłada wykorzystanie istniejącej infrastruktury oraz odbudowę odcinków linii kolejowych w historycznym przebiegu.

W regionie powstaną nowe linie kolejowe do Łęcznej i Janowa Lubelskiego, a modernizacja istniejących linii poprawi połączenia Lublina z Łukowem, Kraśnikiem, Krasnymstawem i Zamościem. – W ciągu dwóch najbliższych miesięcy ogłosimy postępowania przetargowe – zapowiedział Ireneusz Merchel, prezes PLK. Przetargi mają dotyczyć zaprojektowania wszystkich pięciu inwestycji. W 2026 r. spółka zamierza ogłaszać przetargi na budowę.

Do najważniejszych przedsięwzięć należeć będzie wybudowanie 18 km linii kolejowej Szastarka – Janów Lubelski oraz ok. 12 km jednotorowej linii kolejowej do Kraśnika Fabrycznego wraz z łącznicą Kraśnik Miasto – Kraśnik. Koszty szacowane są na 906 mln zł. Obie trasy zostaną zelektryfikowane, projekt przewiduje budowę 15 stacji i przystanków. Czas przejazdu między Kraśnikiem Fabrycznym a Lublinem ma wynieść 52 min, a między Biłgorajem a Lublinem godzinę i 36 minut. W ramach inwestycji zaplanowano także wykonanie studium projektowo-technicznego dla przyszłej budowy oraz elektryfikacji kolejnej 35-kilometrowej jednotorowej linii łączącej Janów Lubelski i Biłgoraj.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Walka z wykluczeniem komunikacyjnym. Kolej zintegrowana z autobusami
Transport
Gigantyczna inwestycja w stolicy napotyka coraz to nowe przeszkody
Transport
Na Wybrzeżu udany sezon wielkich wycieczkowców
Transport
Ilu Polaków jeździ pociągami? Najnowsze dane
Transport
Kraków stawia na szybkie tramwaje. Miasto planuje wielkie inwestycje
Materiał Promocyjny
Nowe narzędzia to nowe możliwości