W regionie powstaną nowe linie kolejowe do Łęcznej i Janowa Lubelskiego, a modernizacja istniejących linii poprawi połączenia Lublina z Łukowem, Kraśnikiem, Krasnymstawem i Zamościem. – W ciągu dwóch najbliższych miesięcy ogłosimy postępowania przetargowe – zapowiedział Ireneusz Merchel, prezes PLK. Przetargi mają dotyczyć zaprojektowania wszystkich pięciu inwestycji. W 2026 r. spółka zamierza ogłaszać przetargi na budowę.
Do najważniejszych przedsięwzięć należeć będzie wybudowanie 18 km linii kolejowej Szastarka – Janów Lubelski oraz ok. 12 km jednotorowej linii kolejowej do Kraśnika Fabrycznego wraz z łącznicą Kraśnik Miasto – Kraśnik. Koszty szacowane są na 906 mln zł. Obie trasy zostaną zelektryfikowane, projekt przewiduje budowę 15 stacji i przystanków. Czas przejazdu między Kraśnikiem Fabrycznym a Lublinem ma wynieść 52 min, a między Biłgorajem a Lublinem godzinę i 36 minut. W ramach inwestycji zaplanowano także wykonanie studium projektowo-technicznego dla przyszłej budowy oraz elektryfikacji kolejnej 35-kilometrowej jednotorowej linii łączącej Janów Lubelski i Biłgoraj.
Czytaj więcej
Zarządy województw finalizują właśnie w Brukseli negocjacje z Komisją Europejską dotyczące pieniędzy europejskich na lata 2021-2027, które będą inwestowane w regionach.
Budowa połączenia kolejowego Lublin – Łęczna ma kosztować 736 mln zł. Pokonanie trasy zajmie podróżnym 40 minut, poprawia się również warunki przewozów towarowych – nowa linia obejmuje także odcinek od Łęcznej do Kopalni Węgla Kamiennego w Bogdance. Na 25 kilometrach będzie 12 przystanków: - Lublin Lotnisko, Trzeszkowice, Krzesimów, Ciechanki Krzesimowskie, Łęczna Szpital, Łęczna Akacjowa, Łęczna Polna, Łęczna, Stara Wieś, Turowola, Puchaczów i Bogdanka.
Także mieszkańcy Włodawy dojadą pociągiem do Lublina. Projekt o wartości ponad 500 mln zł obejmuje modernizację ok. 41 km linii nr 81 na odcinku Chełm – Okuninka Białe oraz budowę 10 km jednotorowej niezelektryfikowanej linii kolejowej przez Okuninkę do Włodawy. Czas przejazdu między Włodawą a Chełmem wyniesie ok. 53 minut, a realizacja inwestycji pozwoli na przywrócenie regularnych połączeń pasażerskich na tej trasie.